deur63 schreef:Waar moet ik specifiek kijken, bij het tussenlager neem ik aan, maar ik heb dus geen flauw idee waar dat zit..
aan de achterkant van je moterblok net boven de oliecarterbak loop een hele lange as naar je rechtervoorwiel (vanuit de bestuurderstoel bekeken)
dit is je rechtersteekas. omdat ie zo lang is wordt ie onderweg begeleid door een lager: deze rol/kogellager wordt op z’n plaats gehouden door de door jou afgebeelde bout.
(p.s. hij wordt door 2 van deze bouten op z’n plaats gehouden.)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik heb net even gekeken, beide bouten zijn aanwezig bij mij, dus dat is goed.
Ik zag wel dat mijn carterpakking een beetje aan het zweten is, dus gelijk de ratel gepakt en de bouten proberen aan te draaien, en waarempel, ik kon ze nog circa 1/6 slag aandraaien. Toen ik de pakking zaterdag verving kon ik ook een stuk of 5x die bouten opnieuw aandraaien, dus steeds VAST, maar na een kwartier kon ik ze opnieuw VAST draaien.. komt dat doordat de pakking platgedrukt wordt, en deze steeds iets vaster gezet kan worden? of moet ik de bouten gewoon BELACHELIJK VAST draaien?
deur63 schreef:of moet ik de bouten gewoon BELACHELIJK VAST draaien?
nee; vast is vast
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Hier kun je zien hoe het boutje zit.
[/img]
deur63 schreef:Maar als vast vast is, waarom kan ik ze dan steeds weer opnieuw vast draaien?
maar ja 1/6 slag waar praten we over…............. ops:
de nieuwe pakking ggeft altijd een beetje mee aan het begin. als je er vloeibare pakking (naast de bestaande nieuwe)pakking) had gedaan was/is het opgelost.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:deur63 schreef:Maar als vast vast is, waarom kan ik ze dan steeds weer opnieuw vast draaien?
maar ja 1/6 slag waar praten we over…............. ops:
de nieuwe pakking ggeft altijd een beetje mee aan het begin. als je er vloeibare pakking (naast de bestaande nieuwe)pakking) had gedaan was/is het opgelost.
Dat heb ik dus niet gedaan, maar ik blijf het een tijdje in de gaten houden.. Toch lijkt het genoeg om weer te lekken, want ik zie wat olie te voorschijn komen. Lijkt erop dat mijn carterdruk vrij hoog is, want normaal staat daar helemaal geen olie..
mpostma schreef:Hier kun je zien hoe het boutje zit.
[plaatje]
Heej, thanks Ik had de boutjes al gevonden, maar toch bedankt voor de foto!
Gister wilde ik naar Maashees rijden, maar ik moest eerst een vriend oppikken bij de Ikea in Heerlen. Ik rijd dus naar de Ikea toe.. ik denk: wat ruik ik toch de hele tijd.. Echt zo’n smerige meur waar je helemaal kots misselijk van word.. Ik sta voor het stoplicht en voor me stond een witte Impreza.. Ik zie vanallerlei rook omhoog dwarrelen ik dacht: zal we die impreza zijn, want de rook kwam ook ter hoogte van z’n uitlaat.. Stoplicht groen, gassen met de bak. Ik reed dus eerst door een locale mistbank maar dacht dat dat die impreza was. Ik rijd door, volgende stoplicht. De impreza sloeg af dus ik stond vooraan bij het stoplicht.. Ik kijk weer naar de neus van de BX.. Witte rook. Ik denk: plaatselijke mistbank? ik kijk opzij, kraakhelder. Ineens zie ik over de hele breedte van de motorkap witte rook. ik denk: k*t. Stoplicht groen, ik rij door (was nog maar 400meter naar de Ikea).. Weer een stoplicht, nog meer rook.. Ik pleur hem bij de Ikea.. motor uit, motorkap open, vrij forse mistbank en een ongelooflijke stank. De rook kwam voornamelijk van de achterkant van het blok maar ook de radiateur was flink aan het roken. Na een paar seconde zag ik al dat het slangetje boven op het kleppendeksel los was geschoten en die stond olie over m’n uitlaatspruitstuk te lozen. Ik natuurlijk mijn enorme gereedschapskist uit de kofferbak gehaald en wat blijkt: heb ik geen slangklemmen bij me.. De BX laten staan en even ander vervoer geregeld zodat ik toch naar Maashees kon met die vriend.. 2 uur ‘s nachts waren we terug…
Vanmorgen dus even een collectie slangklemmen geregeld en naar de Ikea gegaan. Motorkap open en natuurlijk een enorme ravage aangetroffen. Eerst een blik onder de auto geworpen, een plas olie van ongeveer een halve meter (sorry Ikea…). Het hele motorblok zat onder de olie, ook de bougiekabels enzo waren zeiknat.. Nou, BX ter plekke gefikst en 3/4liter olie bijgetankt (er was dus 3/4 liter uit gestroomd in die paar minuutjes) en naar huis gereden. Na ongeveer 500meter begon het weer enorm te stinken maar toch maar doorgereden en de BX in de oprit gedumpt. Motorkap open en ik kreeg weer mooie rooksignalen.. Zo goed en zo kwaad als het kan alle olie opgeruimd en nu staat ie dan in de oprit met een plaat eronder om alle olie op te vangen die van het subframe en stuurbekrachtiging enzo afdruipt..
Er zijn momenten dat je je verslagen voelt wanneer je BX rijdt, maar dit is toch behoorlijk demotiverend.. Maar hoe dan ook, de komende tijd kan men mij ruiken aan rijden, want er hangt echt een verschrikkelijke stank om de BX…
was je niet bang dat je wagen in brand vliegt???
wat een drama zeg!
mijn 1600TZI is ook lekker aan het roken. Volgens mij is er LHM over dat spruitstuk gelopen.
hoe dan ook moet de wagen morgen vroeg effe naar de slop (voor de deur neer)
omdat er geen zijruiten meer in zitten en ook geen buitenspiegels meer, is het verstandig, dat zonder veel verkeer te regelen
ben alleen bang dat die wagen in brand vliegt
BX-newbee schreef:was je niet bang dat je wagen in brand vliegt???
wat een drama zeg!
mijn 1600TZI is ook lekker aan het roken. Volgens mij is er LHM over dat spruitstuk gelopen.
hoe dan ook moet de wagen morgen vroeg effe naar de slop (voor de deur neer)
omdat er geen zijruiten meer in zitten en ook geen buitenspiegels meer, is het verstandig, dat zonder veel verkeer te regelen
ben alleen bang dat die wagen in brand vliegt
Waarom zitten er geen zijruiten meer in je BX dan? Ik vind het een beetje raar hoor ‘t is wel een hele nette TZI.. 25 euro is niet duur
Maar, ik was niet bang voor brand, totdat ik zat WAT er gebeurd was. Ik bedacht me opeens: oliedamp is licht ontvlambaar.. 1 vonk en ik had ECHT een probleem, ik was ook super bang toen ik naar huis reed, omdat echt alles onder de olie zat… Morgen alles grondig schoonmaken zodat ik maandag veilig naar mijn werk kan rijden… Had ik nu toch maar een brandblusser gekocht…
Dat is niet fijn, Mark, maar het is dus redelijk eenvoudig op te lossen.
Dit is meteen weer een les: altijd slangenklemmen op voorraad hebben.
Ik heb wel eens voor een noodoperatie een slangenklem nodig gehad, en die heb ik toen maar gewoon gejat van de luchtslang. Zo’n luchtslang blijft heus wel zitten zonder slangenklemmen.
Heel veel succes met het schoonmaken. Ik ben bang dat je nog lang die geur zal houden. Zodra de motor warm wordt, warmt de overal verspreide olie warm en begint het verhaal weer.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
mischien dat je het motorruim redelijk schoon kunt maken met remreiniger??? want idd de geur blijft net zolang tot de olie onder de kap weg is
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
remmenreiniger werkt goed en misschien nog met hoge drukspuit maar uitkijken voor elektrische delen zoals ontsteking accu en dynamo enz.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
wat ook goed werkt is wasbenzine en dan gewoon met een doek
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!