Ik was net nog even onder de motorkap gedoken, het ziet er allemaal vrij netjes uit.. je ziet wel her en der olie, en het subframe e.d. is nogal nat maar dat droogt wel eens op.. Het stinkt niet meer zo enorm als vanmorgen, maar dat komt natuurlijk omdat alles nu koud is. Ik heb in ieder geval een brandblusser in de BX gepleurd voor het geval dat… Morgen ga ik inderdaad met remmenreiniger aan de slag…
Zuur Marc! Ik heb inderdaad tegenwoordig ook een brandblusser aan boord…
De olie op je subframe is eerder een zegen dan een last, want laat dat subframe maar nat en vettig zijn, dan voorkom je nog eventuele roest!
De stank is inderdaad smerig, maar het gaat vooral om onderdelen die erg warm worden, zoals inderdaad je uitlaatspruitstuk.
Suc6 met schoonmaken en pas op voor de milieupolitie?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Nou, de meeste olierestanten zijn alweer opgeruimd, maar ik zag nog iets dat mij niet zint…
Aan het inlaatspruitstuk zitten aan de voorzijde 2 slangen. 1 dikke en 1 dunne. Die dikke (ongeveer 2cm dik) loopt (indirect) naar de radiateur, maar die dunne (ongeveer 1cm dik en KEIhard) loopt naar een of andere sensor.
Vraag 1: is dit de MAP sensor?
Aan de kant van die sensor zit een scheur in de slang, ik kan mij niet voorstellen dat dit de bedoeling is, dus vraag 2: waar kan ik zo’n slang krijgen om hem te vervangen, inkorten lijkt mij geen optie aangezien hij al redelijk kort is…
deur63 schreef:Nou, de meeste olierestanten zijn alweer opgeruimd, maar ik zag nog iets dat mij niet zint…
Aan het inlaatspruitstuk zitten aan de voorzijde 2 slangen. 1 dikke en 1 dunne. Die dikke (ongeveer 2cm dik) loopt (indirect) naar de radiateur, maar die dunne (ongeveer 1cm dik en KEIhard) loopt naar een of andere sensor.
Vraag 1: is dit de MAP sensor?Aan de kant van die sensor zit een scheur in de slang, ik kan mij niet voorstellen dat dit de bedoeling is, dus vraag 2: waar kan ik zo’n slang krijgen om hem te vervangen, inkorten lijkt mij geen optie aangezien hij al redelijk kort is…
De MAP-sensor hangt aan een steuntje aan de motorsteun. Er zit een 3 polig stekkertje op. Zie:
Je kunt er gewoon standaard brandstofslang voor nemen, dat zit ook op de hier afgebeelde sensor.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:deur63 schreef:Nou, de meeste olierestanten zijn alweer opgeruimd, maar ik zag nog iets dat mij niet zint…
Aan het inlaatspruitstuk zitten aan de voorzijde 2 slangen. 1 dikke en 1 dunne. Die dikke (ongeveer 2cm dik) loopt (indirect) naar de radiateur, maar die dunne (ongeveer 1cm dik en KEIhard) loopt naar een of andere sensor.
Vraag 1: is dit de MAP sensor?Aan de kant van die sensor zit een scheur in de slang, ik kan mij niet voorstellen dat dit de bedoeling is, dus vraag 2: waar kan ik zo’n slang krijgen om hem te vervangen, inkorten lijkt mij geen optie aangezien hij al redelijk kort is…
De MAP-sensor hangt aan een steuntje aan de motorsteun. Er zit een 3 polig stekkertje op. Zie:
Je kunt er gewoon standaard brandstofslang voor nemen, dat zit ook op de hier afgebeelde sensor.
That’s the one… Dan ga ik binnenkort even wat slang regelen. Ik vind het wel raar dat de motor prima loopt zelfs al is dat slangetje kapot. Ik dacht altijd dat ie bepaalde hoeveel benzine ie in moest spuiten alnaargelang de luchtdruk die aanwezig was…
deur63 schreef:karel schreef:deur63 schreef:Nou, de meeste olierestanten zijn alweer opgeruimd, maar ik zag nog iets dat mij niet zint…
Aan het inlaatspruitstuk zitten aan de voorzijde 2 slangen. 1 dikke en 1 dunne. Die dikke (ongeveer 2cm dik) loopt (indirect) naar de radiateur, maar die dunne (ongeveer 1cm dik en KEIhard) loopt naar een of andere sensor.
Vraag 1: is dit de MAP sensor?Aan de kant van die sensor zit een scheur in de slang, ik kan mij niet voorstellen dat dit de bedoeling is, dus vraag 2: waar kan ik zo’n slang krijgen om hem te vervangen, inkorten lijkt mij geen optie aangezien hij al redelijk kort is…
De MAP-sensor hangt aan een steuntje aan de motorsteun. Er zit een 3 polig stekkertje op. Zie:
Je kunt er gewoon standaard brandstofslang voor nemen, dat zit ook op de hier afgebeelde sensor.
That’s the one… Dan ga ik binnenkort even wat slang regelen. Ik vind het wel raar dat de motor prima loopt zelfs al is dat slangetje kapot. Ik dacht altijd dat ie bepaalde hoeveel benzine ie in moest spuiten alnaargelang de luchtdruk die aanwezig was…
Is die scheur dan wel door en door?
De map-sensor zorgt ervoor dat afhankelijk van gaspedaalstand en belasting de juiste hoeveelheid brandstof wordt ingespoten. Als die niet werkt loopt de motor onder belasting beroerd of gaat ontzettend zuipen.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Is die scheur dan wel door en door?
De map-sensor zorgt ervoor dat afhankelijk van gaspedaalstand en belasting de juiste hoeveelheid brandstof wordt ingespoten. Als die niet werkt loopt de motor onder belasting beroerd of gaat ontzettend zuipen.
Schijnbaar issie dan niet door en door, anders zou ie inderdaad wel beroerder lopen. Ik ga hem in ieder geval wel vervangen, want dalijk issie door en heb ik een probleem… Echt zuipen doet ie niet (1 op 11 vind ik niet zuipen), en beroerd lopen doet ie ook niet…
Maar, oliedrama vonderingen:
De slang zit nog op z’n plek, en de gore verfikte-olie-meur is ook een stuk minder geworden. Verder ziet het er een stuk schoner uit onder de motorkap dan voorheen, de hele linker-achterzijde van de motorruimte is ontdaan van de zwarte derrie (en natuurlijk ook alle olie), ik denk dat ik me binnenkort eens een beetje ga concentreren op het schoonmaken onder de motorkap, tevens om lekkages op te sporen. Het valt me op dat de 2 krullen onder de HD & debiet regelaar altijd wel vochtig zijn, dus…
deur63 schreef:karel schreef:Is die scheur dan wel door en door?
De map-sensor zorgt ervoor dat afhankelijk van gaspedaalstand en belasting de juiste hoeveelheid brandstof wordt ingespoten. Als die niet werkt loopt de motor onder belasting beroerd of gaat ontzettend zuipen.Schijnbaar issie dan niet door en door, anders zou ie inderdaad wel beroerder lopen. Ik ga hem in ieder geval wel vervangen, want dalijk issie door en heb ik een probleem… Echt zuipen doet ie niet (1 op 11 vind ik niet zuipen), en beroerd lopen doet ie ook niet…
Maar, oliedrama vonderingen:
De slang zit nog op z’n plek, en de gore verfikte-olie-meur is ook een stuk minder geworden. Verder ziet het er een stuk schoner uit onder de motorkap dan voorheen, de hele linker-achterzijde van de motorruimte is ontdaan van de zwarte derrie (en natuurlijk ook alle olie), ik denk dat ik me binnenkort eens een beetje ga concentreren op het schoonmaken onder de motorkap, tevens om lekkages op te sporen. Het valt me op dat de 2 krullen onder de HD & debiet regelaar altijd wel vochtig zijn, dus…
Och, het is een prima conserveringsmiddel; alleen rubber waterslangen zijn er niet zo dol op. Van je uitlaat fikt het vanzelf wel af in de loop van de tijd.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Och, het is een prima conserveringsmiddel; alleen rubber waterslangen zijn er niet zo dol op. Van je uitlaat fikt het vanzelf wel af in de loop van de tijd.
Ja oke, daar zeg je wat. Het subframe zit onder een dikke laag van die derrie, maar er zit ook geen spatje roest op (voor zover ik heb kunnen zien).. Tja, dan laat ik het gewoon zitten, spaart mij weer wat werk. Wel ga ik binnenkort het hydrauliek verhaal eens even vrij van drab maken om te kijken waarom het daar steeds vochtig is..
Na een hele tijd ‘probleemloos’ met de BX te hebben gereden, kwam er vandaag toch een klein probleempje te boven. Vanochtend startte ik, en meteen daarna sloeg de motor af. Daarna starte ik weer, en bleef ie netjes lopen, maar tot mijn verbazing ging na ongeveer een halve minuut mijn motormanagement lampje branden. Het bleef ongeveer een halve minuut branden, en na een beetje gassen ging het lampie ook weer uit en is uitgebleven…
Is het raadzaam om de ECU uit te lezen om het probleem te achterhalen? (misschien dat een sensor gaar aan het worden is, en dat ik nu nog op tijd ben om het preventief op te lossen, of kan het gewoon zijn dat het door het niet goed starten is gekomen, dat de ECU gewoon eventjes gek deed?)
Je kunt allereerst de hele bende eens “resetten” door de accupolen er een uurtje vanaf te laten.
Als daarna dat motormanagementlampje weer gaat branden, zul je wellicht de ecu moeten laten uitlezen door de dealer.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Resetten kan natuurlijk geen kwaad (al moet ik dan wel de radio enzo weer opnieuw instellen), dus dat doe ik liever pas wanneer ik weer een brandend ECU lampie encounter.. Maar, uitlezen kan toch ook zelf? Voor zover ik weet is dat niet zo moeilijk, 2 draadjes tegen elkaar en tellen hoe vaak het ECU lampje knippert..
Klopt. Moet je wel een overzicht met de betekenis van de codes ergens opvijzelen.
Visa Ventje schreef:Klopt. Moet je wel een overzicht met de betekenis van de codes ergens opvijzelen.
Ik dacht dat dat overzicht in de Haynes / Vraagbaak stond, maar weet het niet meer zeker. Ik heb die lijst ooit onder ogen gekregen..