De paddestoel zal wel passen, maar als je een aanzuigbuis hebt, dan denk ik niet dat die gaat passen. Aangezien de auto’s verschillende aanzuigbuizen hebben.
Die van een BX1.9gti past ook niet op een BX 1.6
topic omhoog haal doe.
Ik heb inmiddels m’n 1.9tzi
Daar ligt het verhaal iets anders.
Er zitten nu 4 slangen op m’n luchtfilterbox, 2 dikke en 2 dunnere.
Onderste dikke slang komt van het T-stuk van het rijwindgedeelte tussen de koplampen en de warme luchtslang vanaf het uitlaatspruitstuk.
De bovenste dikke slang gaat direct naar het injectiehuis bovenop het inlaatspruitstuk.
Dan zijn er nog 2 dunnere slangen, namelijk de ontluchtingsslang : die vanaf het oliereservoir komt. En de indirecte luchtoevoer naar het onderste gedeelte van het injectiehuis (zit een vacuumpomp of dergelijke tussen).
Ik kan nou wel een openluchtfilter aansluiten op de directe luchtinlaat (bovenste dikke slang), Maar dan moet ik het bovenste deel van het luchtfilterbakje af halen, anders kan ik m’n paddo nergens kwijt. Echter heb ik dan 2 losse slangen. De ontluchting is niet zo’n probleem volgens mij, maar de vacuumslang natuurlijk weer wel. Daar wou ik dus een carterfilter op monteren. Dat zijn kleine openluchtfilters (zie foto).
Dit is echter maar tijdelijk aangezien ik wel de rijwindluchttoevoerbuis wil gebruiken. Op de snelweg ben je dan namelijk verzekerd van veel[/] koude lucht. Zodra het wat warmer weer is kan de heteluchttoevoer vanaf het spruitstuk er dan ook af. Dit laat ik tegen die tijd wel zien met foto’s.
Het carterfilter:
*edit* iets kleinere afbeelding geplaatst.
Misschien een hele gekke vraag hoor…..maar zou dat nog wat helpen bij een 1.9 diesel….zo’n sportfilter ?
Die vrij tamme 1.9 D van mij mag best wel wat extra trekvermogen hebben, met z’n 65 pk’s. ops:
Ik heb daar eerlijk gezegd al die jaren nooit zo op gelet…gewoon een standaard nieuw filter erin en klaar.
Bram schreef:Misschien een hele gekke vraag hoor…..maar zou dat nog wat helpen bij een 1.9 diesel….zo’n sportfilter ?
Die vrij tamme 1.9 D van mij mag best wel wat extra trekvermogen hebben, met z’n 65 pk’s. ops:
Ik heb daar eerlijk gezegd al die jaren nooit zo op gelet…gewoon een standaard nieuw filter erin en klaar.
Voor zover ik weet maakt dat bij een gewone diesel net zo veel uit.
BX 1.9 TZI
Jeromeke schreef:Bram schreef:Misschien een hele gekke vraag hoor…..maar zou dat nog wat helpen bij een 1.9 diesel….zo’n sportfilter ?
Die vrij tamme 1.9 D van mij mag best wel wat extra trekvermogen hebben, met z’n 65 pk’s. ops:
Ik heb daar eerlijk gezegd al die jaren nooit zo op gelet…gewoon een standaard nieuw filter erin en klaar.
Voor zover ik weet maakt dat bij een gewone diesel net zo veel uit.
Een ongeblazen diesel met een goed afgestelde pomp trekt overmaat lucht aan en sproeit daar diesel in.
Er past niet meer dan een bepaald volume lucht in de zuiger; vol is vol. Een extra open luchtweg helpt je dus geen zier.
Onder druk brengen en koelen van de lucht helpt wel, dat noemen ze “turbodiesel met intercooler”...
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Jeromeke schreef:Bram schreef:Misschien een hele gekke vraag hoor…..maar zou dat nog wat helpen bij een 1.9 diesel….zo’n sportfilter ?
Die vrij tamme 1.9 D van mij mag best wel wat extra trekvermogen hebben, met z’n 65 pk’s. ops:
Ik heb daar eerlijk gezegd al die jaren nooit zo op gelet…gewoon een standaard nieuw filter erin en klaar.
Voor zover ik weet maakt dat bij een gewone diesel net zo veel uit.
Een ongeblazen diesel met een goed afgestelde pomp trekt overmaat lucht aan en sproeit daar diesel in.
Er past niet meer dan een bepaald volume lucht in de zuiger; vol is vol. Een extra open luchtweg helpt je dus geen zier.
Onder druk brengen en koelen van de lucht helpt wel, dat noemen ze “turbodiesel met intercooler”...
Karel, speciaal een vraag voor jou.. ik heb me een tijdje geleden een beetje verdiept in turbo’s, superchargers, en de hele meute, maar nou vraag ik me iets af. Ik ben ooit eens een supercharger op elektriciteit gezien (normaal werkt ie met een riem, weet je vast ook wel). Denk je dat die op elektriciteit enig effect heeft, dus extra vermogen aan je auto geeft? ik zie er zelf wel een kern van functionaliteit in, want eigenlijk is het gewoon een compressor (op elektriciteit) die er voor zorgt dat er meer lucht je cylinder ingaat, aangezien ie de lucht samenperst. Maar, zo’n geval kost bakken geld, en ik geloof het zelf niet echt dat je er veel van merkt, of heb ik het nou mis?
deur63 schreef:Karel, speciaal een vraag voor jou.. ik heb me een tijdje geleden een beetje verdiept in turbo’s, superchargers, en de hele meute, maar nou vraag ik me iets af. Ik ben ooit eens een supercharger op elektriciteit gezien (normaal werkt ie met een riem, weet je vast ook wel). Denk je dat die op elektriciteit enig effect heeft, dus extra vermogen aan je auto geeft? ik zie er zelf wel een kern van functionaliteit in, want eigenlijk is het gewoon een compressor (op elektriciteit) die er voor zorgt dat er meer lucht je cylinder ingaat, aangezien ie de lucht samenperst. Maar, zo’n geval kost bakken geld, en ik geloof het zelf niet echt dat je er veel van merkt, of heb ik het nou mis?
Als die compressor z’n werkt doet en idd de lucht samenperst…. ow zeker dat je dat in je vermogen merkt!
Het verschil is (lijkt mij), dat een door een riem aangedreven turbo, meer druk geeft naarmate je hogere toeren rijd. Een elektrische turbo geeft volgens mij een continue druk. Behalve als je motor stationair draait.
Vergelijk het BX1.9Gti16V mk1-blok maar eens met het peugeot 405 T-16-blok, de turbo maakt het verschil
WYD schreef:deur63 schreef:Karel, speciaal een vraag voor jou.. ik heb me een tijdje geleden een beetje verdiept in turbo’s, superchargers, en de hele meute, maar nou vraag ik me iets af. Ik ben ooit eens een supercharger op elektriciteit gezien (normaal werkt ie met een riem, weet je vast ook wel). Denk je dat die op elektriciteit enig effect heeft, dus extra vermogen aan je auto geeft? ik zie er zelf wel een kern van functionaliteit in, want eigenlijk is het gewoon een compressor (op elektriciteit) die er voor zorgt dat er meer lucht je cylinder ingaat, aangezien ie de lucht samenperst. Maar, zo’n geval kost bakken geld, en ik geloof het zelf niet echt dat je er veel van merkt, of heb ik het nou mis?
Als die compressor z’n werkt doet en idd de lucht samenperst…. ow zeker dat je dat in je vermogen merkt!
Het verschil is (lijkt mij), dat een door een riem aangedreven turbo, meer druk geeft naarmate je hogere toeren rijd. Een elektrische turbo geeft volgens mij een continue druk. Behalve als je motor stationair draait.Vergelijk het BX1.9Gti16V mk1-blok maar eens met het peugeot 405 T-16-blok, de turbo maakt het verschil
Je moet heel even voorzichtig zijn met je woordkeuze op het gebied van turbo’s… (voordat iemand hier compleet gaat flippen).
een turbo werkt via een ander principe, die hangt namelijk aan het uitlaatspruitstuk, en wordt aangedreven met uitlaatgassen… een supercharger wordt aangedreven door een riem.
Je hebt overigens (uiteraard) wel gelijk, die elektrische zal altijd even hard draaien, ook bij lage toerentallen, wat dus betekent dat je bij lage toerentallen ook meer vermogen hebt, aangezien de lucht continu wordt samengeperst.. bij hoge toerentallen zal je wel meer vermogen hebben, maar minder dan met een èchte supercharger, aangezien die elektrische nooit zo sterk is als een met een riem.. maar uit interesse vraag ik me af of dit nou handig zou zijn, zo’n geval erin te schroeven, veel werk lijkt het me namelijk niet, al zijn ze wel erg duur. Als het natuurlijk 10+ pk oplevert is het misschien een zeer leuke optie.
Oke…...ik dacht namelijk dat ook bij een diesel (wel of geen turbo) het luchtfilter toch enigzins *remmend* werkte v.w.b. de aanzuiging van lucht…...ik zou het natuurlijk gewoon kunnen uittesten door er even zonder filter een stukje mee te gaan rijden.
Net zoals nu die EGR op mijn ZX voor 5 pk’s minder zorgt.
(65 i.p.v. 70 pk)
Bram schreef:Oke…...ik dacht namelijk dat ook bij een diesel (wel of geen turbo) het luchtfilter toch enigzins *remmend* werkte v.w.b. de aanzuiging van lucht…...ik zou het natuurlijk gewoon kunnen uittesten door er even zonder filter een stukje mee te gaan rijden.
Net zoals nu die EGR op mijn ZX voor 5 pk’s minder zorgt.
(65 i.p.v. 70 pk)
Ja, daar zeg je wat. ik heb eens bij K&N (‘n openluchtfilterfabrikant) gekeken, en die beweren dat een standaard luchtfilter inderdaad een lichtelijk remmende werking heeft, en een open luchtfilter niet. Maar uit Karel’s antwoord maak ik op dat dit niet het geval is bij een diesel.
Ikzelf denk dat het wel invloed heeft (een open lucht filter). Net zoals je middendemper eruit slopen overigens, aangezien je dan minder weerstand hebt op de uitgaande weg van uitlaatgassen (ja, hoe omschrijf je dat op een normale manier…).
Tja, volgens mij heeft het bij een diesel net zoveel effect.
Even het grootste verschil uitleggen tussen diesel en benzine.
Een dieselmotor heeft geen bougies! Alleen een gloeibougie (voor het starten). Bij een dieselmotor wordt het mengsel onder hoge druk ingespoten en ontbrandt het vanzelf door de lagere ontbrandingstemperatuur. Bij een benzinemotor wordt het mengsel door de bougies tot ontbranding gebracht.
Dat een ongeblazen diesel overmaat lucht aantrekt wist ik niet, dan zou een openluchtfilter idd weinig effect hebben.
hoe?wie?wat?waar?help!
ik zou het best nice vinden een ander geluidje uit me bxje.
ik heb een 1.4 benzine. stel dat ik hier een open luchtfilter op zet. merk je hier veel verschil aan?
ik las op ander forum dat je koude luchttoevoer door een open luchtfilter minder word.
ik heb nu een filterbox links voorin me motoruimte met daarop 2 dikke slangen 1 dunner slangetje en 1 slang rechtstreeks achter me bumper voor lucht te happen.
waar installeer ik de open luchtfilter en wat zijn de voor en vooral de nadelen?
Alvast bedankt
als ik jou was zou ik een andere uitlaat eronder hangen en je inlaat laten voor wat het is.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Thiezz schreef:hoe?wie?wat?waar?help!
ik zou het best nice vinden een ander geluidje uit me bxje.
ik heb een 1.4 benzine. stel dat ik hier een open luchtfilter op zet. merk je hier veel verschil aan?
ik las op ander forum dat je koude luchttoevoer door een open luchtfilter minder word.
ik heb nu een filterbox links voorin me motoruimte met daarop 2 dikke slangen 1 dunner slangetje en 1 slang rechtstreeks achter me bumper voor lucht te happen.
waar installeer ik de open luchtfilter en wat zijn de voor en vooral de nadelen?
Alvast bedankt
er is nog een veel leukere truuc, kost niks zelfde geluid resultaat!
Haal de busjes vanaf je luchtfilterhuis tot voor er maar is af! (als je dat wat lijkt gaan we door naar stap 2)
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
dat wil ik best proberen. als het verder geen kwaad kan voor de auto enzo vind ik het goed. dat gaat natuurlijk voor! praktisch gedeelde is belangrijke dan visueel en geluid vind ik!
maar welke busjes of wat bedoel je?
ik zal binnekort even keer foto maken als dat makkelijk is?