Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ooow ik dacht dat je een injectie had maar je hebt een carb? want dan werkt mijn truucje niet
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Nou ken ik het luchtfilter systeem van de BX niet, maar bij mijn AX (TU motor) kon ik de slang die vanachter de grille naar het luchtfilter gaat eraf halen, waardoor het geluid ook veranderde in een openluchtfilter geluid… BWOAAAAAP!
Overigens, een openluchtfilter op een diesel heeft geen zin.
Een diesel werkt al met een overschot aan lucht, dus tenzij je je turbodruk flink wil verhogen heeft het geen nut.
Hij zal ietsjepietjes zwaarder klinken(nauwelijks hoorbaar) en je zal de turbo wat beter horen fluiten. Verder staat het natuurlijk gewoon leuk als je de kap opentrekt
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
moah op mijn bx gti en mijn zx nu ( met zelfde blok) werd die juist slomer en ging die stotteren met koud weer dus een openlucht is niet altijd ideaal.
ik heb het op mijn GTi gehad..
en nu op mijn 16v !!
als je het goedkoop wil doen moet je zelf een verloop stuk maken die op je lucht massameter past en overloopt van een 4kant gat naar een ronde..
bij de GTi voelde je onderin gewoon meer kracht..
bij de 16v heb ik het nog niet zover om te rijden
Status Quo schreef:moah op mijn bx gti en mijn zx nu ( met zelfde blok) werd die juist slomer en ging die stotteren met koud weer dus een openlucht is niet altijd ideaal.
waarchijnlijk is je stationair regeing dan naar de *&^%^&* denk ik..
want uit de ervaring van het opbouwen van openfilters bij klanten en vrienden heb ik nog maar 1 x gehad dat de prestaties achteruit gingen..
dit kwam doordat er iets niet goed was aan de set-up van de motor…
tip : ga eens een dyno test doen..
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Simpele Ziel schreef:Nou ken ik het luchtfilter systeem van de BX niet, maar bij mijn AX (TU motor) kon ik de slang die vanachter de grille naar het luchtfilter gaat eraf halen, waardoor het geluid ook veranderde in een openluchtfilter geluid… BWOAAAAAP!
idd dat was ook mijn truucje alleen werkt dat niet bij carb motoren
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Grootste probleem bij het monteren van open filters( en ook de truk die ik bij de AX geprobeerd had) is dat je minder koude lucht en meer warme lucht aanzuigt.
En dat is niet bevordelijk voor de prestatie’s.
Het monteren van een Green inlegfilter op de TU motor in de AX gaf wel als resultaat duidelijk meer reactie onderin… Je kon zelfs met gemak wegrijden in zijn 3…
Even ter aanvulling op mijn vorige bericht, Het weinige geluidsverschil bij een diesel komt omdat een diesel geen gasklep heeft.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Ik heb ook een open luchtfilter (K&N) in mijn BX 1400.
En dat bevalt prima
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
als je een 1400 tu met carb hebt (dus niet zoals basisbix) dan is het niet aan te raden ivm je warme lucht toevoer (zomer/winter stand). ‘S zomers gaat dit nog wel maar in de winter lijkt me dat nogal ellendig..
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Sowieso moet je eigenlijk een grotere sproeier monteren als je een open luchtfilter achter een carburateur hangt.
Eveneens ben ik tevens ook.
In de praktijk komt het er eigenlijk op neer dat je in de winter niet met zo’n filter KAN rijden. Want hij blijft dan gewoon niet stationer lopen
Als het een beetje kouder begint te worden zet ik altijd mijn gewone luchtfilter weer terug.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 27901
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Hmm.. zit net te denken…
Als het koud is en start mijn Xsara dan slaat die vaak 1 keer af als ik een paar meter gereden heb.
Ik heb een vervangingsfilter, geen compleet open air systeem.
Kan dat ermee te maken hebben?
Niet dat ik er van plan ben om er iets mee te doen, want ik heb er verder geen last van verder
Wat een ruimte onder die kap van zo’n 1.4 BX trouwens
Dat is bij de 1.9 (GTi’s) wel anders
Arjan Verkade schreef:
Dat is bij de 1.9 (GTi’s) wel anders
bij een 16v helemaal
Totaal aantal Berichten: 27901
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als je bijv. een K&N open luchtfilter koopt (57i), dan zit daar standaard een flexibele buis bij (zeg maar een smallere versie van een wasdroger lucht-afvoerslang). Die kun je dan precies buigen zodat ie onder de bumper uitkomt en aan de bovenkant (in de motorruimte) richt je de slang precies op de luchtfilter.
Daar gaat zoveel lucht doorheen, dat de warme motorruimte lucht geen kans heeft om bij je luchtfilter te komen.
Alleen een open luchtfilter zonder zo’n buis heeft totaal geen zin, gaat je alleen vermogen kosten. Het bekende verhaal vd open kelkjes bij een BX Sport.
De beste manier is met een flexibele buis en om de luchtfilter een bak bouwen, die afsluiten tegen de motorkap. Bak het liefst zo groot mogelijk, want vanuit stilstand moet er wel genoeg lucht in de bak zitten. De toevoerbuis komt dan uit in de bak uiteraard.
Voor iemand die interesse heeft, ik heb een K&N kelk liggen, past op luchtwegers met vierkante aansluiting, dus GTi 2, TZi Break en alle TRi’s.