TE HOOG VERBRUIK. HELP ??
Reeds een aantal weken zit ik (en mijn vaste garagist) met een steeds lastiger wordend probleem. Namelijk heeft mijn DS last van een hoog brandstof verbruik, namelijk 1: 6 à 7. Normaliter zou dit verbruik ca. 1:10 moeten zijn. Dit gaat tevens gepaard met een hoge CO-uitstoot, wat duidt op onvolledige verbranding (a.g.v. een te rijk mengsel?). Ik ben in het bezit van DS21 i.e., gedateerd maart 1971. Deze auto is voorzien van 123-ignition. Verdere modificaties aan het motorgedeelte dan wel aan het injectiesysteem zijn er niet.
Nu hebben er diverse metingen en controles plaatsgevonden op de relevante onderdelen (uitbouw, test/controle, inbouw, meten, etc.). Ter aanvulling zal ik er een aantal opsommen. Diverse malen doormeten van de computer (ECU), waarbij van electronische circuits in het motorblok de weerstand is gecontroleerd en goed is bevonden. De koud-start-injector is gecontroleerd op werking en goed bevonden (o.a. door simulatie van een warme motor door weerstandverhoging). De koudstart-lucht klep (met was) is gecontroleerd en goed bevonden. De druksonde is vervangen (iets lekkage) en afgesteld op 2 bar druk. Er zit volgens mij geen potmeter op de computer omdat dit type van maart ’71 is. Luchtfilter is vervangen. Ook de vol-last regelaar/klep is gecontroleerd en goed bevonden. Zelfs hebben we met een stethoscoop de 4 injectors beluisterd, deze lijken ook goed te zijn. Uit de test diagrammen van de computer-test blijkt ook dat alle 4 de cilinders hetzelfde beeld vertonen. M.a.w. het hoge verbruik door het te rijke mengsel lijkt over alle 4 de cilinders te gaan.
We denken nu redelijk door de mogelijke opties heen te zijn, wie kan ons helpen door ons in tips & hints te voorzien. We willen niet direct overgaan tot het vervangen/nader inspecteren van de injectors omdat gelijk een ingrijpende activiteit is (en dus kosten). Is dit probleem voor iemand herkenbaar?? Graag een reactie.
Met vriendelijke groet,
Rob Franken
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Dat gevoel ken ik…... mijn DS 23 IE zuipt ook als een maleier…
Zitten alle sensoren goed vast op de juiste plaats? Bij de mijne niet, de sensor op het luchtfilter is losgekoppeld. Zit die namelijk vast, dan start ze eigenlijk voor geen meter koud.
Wellicht dat je eens kunt kijken bij het item accu, aan het eind staat een goede tip van Joris, kijk eens of je de daargenoemde potmeter kunt gebruiken voor eenbetere afstelling.
In mijn geval krijg ik complimenten voor een rustige motorloop maar…... Er komen wolken stoom uit de uitlaat daar wordt je niet goed van, en de dame ruikt ook behoorlijk. Lang staionair draaien levert bij wegrijden een uitermate vreemd motorgedrag op, namelijk horten en stoten. Het rijden met een vaste snelhied is bij mij ook een tikje lastig, bij een vaste gaspedaalstand die te lang duurt, begint madam oook weer te horten en te stoten. Naar mijn idee, en ook volgens Joris, een te rijke afstelling.
Zijn tip metde potmeter, daar ben ik nog niet aan toegekomen, maar ik wil dat zeker uit proberen in het weekend.
Heel veel succes, en heb je de oorzaak en de rmedie, laat het weten op het forum!
MVG,Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Peter,
Bedankt voor je snelle reactie. Hopelijk wordt hier iets gestart waar uiteindelijk een oplossing mee wordt gevonden…..
Echter rijdt mijn auto helemaal perfect, en starten doet ze ook helemaal prima. De motor loopt regelmatig en zijn er geen onregelmatigheden bij acceleraties of stationair toerental. Het is dus alleen het hoge brandstofverbruik en hoge CO-uitstoot (= onvolledige verbranding). De door jou genoemde potmeter zit alleen bij types na april ‘71. zoals je hebt gezien dateert mijn dame van maart ‘71.
Ik wacht meerdere reacties af.
gr. Rob
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Tsja,
twee dingen eerst ontdekken: Is het CO te hoog bij stationair? dan kan je met de pot meter iets doen. En bij robbedoes dus niets!
Is het mengsel te rijk bij rijden dan kunnen er veel meer zaken fout zijn. Er zijn twee temp sensoren die je mengsel beinvloeden meet die na en eventueel kan je de tempsensor op je luchtfilter eerst los trekken mengsel wordt dan armer.
Verder wordt je mengsel geregeld door je MPS. Manifold pressure sensor.
Hier is een link naar een nerd uit USA die dat ding helemaal heeft doorgrond:
en deze voor algemene info over de D jetronic:
Aan je MPS kan je zelf niet veel doen.
Verder kan je proberen om je Benzine druk op 1,9 bar te zetten en dan weer te testen. Ja het luistert nauw.
Sterkte
Joris
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
mmmmm, en als er geen tempsensor op het luchtfilter zit????
Want dat is namelijk het geval bij mijn type dame, daar zit geen tempsensor op het luchfilter. Latere types hebben dat wel. Ik denk voor nu dat ik mij kan focussen op het MPS-verhaal. Alhoewel het nog wel lastig wordt om het goed te kunnen testen. Daarnaast vraag ik mij af of het te herstellen/repareren is, gezien de inhoud van de site waarnaar je verwijst. Anders zou een optie zijn om het te vervangen door een ander exemplaar (ook om te testen of dat het euvel is), maar ik vraag mij af of ze nog te verkrijgen zijn.
Ik zal het e.e.a. nog even met mijn garagist overleggen. Ik zal jullie allen op de hoogte houden van mijn vorderingen (of niet).
Groet, Rob
bogaard77 schreef:Tsja,
twee dingen eerst ontdekken: Is het CO te hoog bij stationair? dan kan je met de pot meter iets doen. En bij robbedoes dus niets!
Is het mengsel te rijk bij rijden dan kunnen er veel meer zaken fout zijn. Er zijn twee temp sensoren die je mengsel beinvloeden meet die na en eventueel kan je de tempsensor op je luchtfilter eerst los trekken mengsel wordt dan armer.
Verder wordt je mengsel geregeld door je MPS. Manifold pressure sensor.
Hier is een link naar een nerd uit USA die dat ding helemaal heeft doorgrond:
en deze voor algemene info over de D jetronic:
Aan je MPS kan je zelf niet veel doen.
Verder kan je proberen om je Benzine druk op 1,9 bar te zetten en dan weer te testen. Ja het luistert nauw.
Sterkte
Joris
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ok.
Dan zit er nog een temp sensor in je koelwater en dan bedoel ik niet de koudstart sensor in het water.
Die kan je ook nog doormeten. Die kan de boel ook lekker rijk zetten.
Maarrr aangezien de motor goed loopt zou ik eerst de benzine druk een beetje terug schroeven.
De MPS is alleen nog tweede hands te krijgen. Let goed op type nummers. Zijn geloof ik niet universeel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004
- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Een hoog CO kan ook veroorzaakt worden door slechte ontbranding. Bij 123 ignition wordt het aanbevolen om beter geisoleerde kabels te gebruiken dan de standaard rode kabels voor de injectie. Die lekken namelijk makkelijk stroom, en zeker bij extra hoge voltages.
Controleer de timing van de ontsteking ook eens bij hogere toerentallen. Ook al zegt de handleiding dat statisch afstellen voldoende is dan nog kan het geen kwaad dat even te controleren en bij te stellen.
Een ander punt van aandacht bij een injectie is al het slangenwerk, ook, of beter juist, de luchtslangen moeten in goede conditie zijn en niet lekken bij de aansluitingen anders krijg je onherroepelijk foutieve metingen door je sensoren en dus verkeerde injecties.
Wat ook wel eens voor wil komen (zelfs mijn garagist doet dat nog wel eens verkeerd) is dat de aansluiting van de slangen op het inlaatspruitstuk om gewisseld zijn: er is maar een juiste manier. Dit kan ook het horten en stoten veroorzaken bij Peter.
Ik rij zelf een 21IE en 1 op 10 is wel een heel optimistisch streven. Als je 1 op 9 haalt heb je het heel erg goed gedaan. Maar, tussen 1 op 8 en 1 op 9 moet zeker kunnen.
Een probleem met de sensoren heb ik nog nooit gehad, die zijn vrij robust. Ik zou eerst alle bekabeling controleren (die wil ook wel eens gaar zijn) en alle slangen.
C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 27-12-2004
- HY Ambulance/Brandweer
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
- (Grand) C4 Picasso Grand C4 Picasso
Te hoog brandstofverbruik
De bewuste koelwatertemp sensor kan heel goed dit euvel veroorzaken, deze is gelukkig nog voor een redelijke prijs te koop.
Verder heb ik het zelf wel eens meegemaakt dat de bedrading bij de gasklepschakelaar helemaal gaar was, door de sluiting die de bedrading daar maakte injecteerde hij steeds extra benzine op het moment van de sluiting.
Groeten Geert Bukkems
http://www.citroworld.com
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nu ik er na de kerst weer over na denk kan het ook zijn dat je accelerator schakelaar ( op je gasklep) vervuild is. Die zorgt bij vervuiling voor extra benzine terwijl je niet accelereert…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heren,
Tot op heden ben ik jullie zeer erkentelijk voor alle antwoorden en het meedenken in het door mij ingebrachte euvel. Echter tot op heden zijn alle zaken bekeken en gecheckt op een correcte werking,.....maar helaas. Ik blijf nog wel even verder speuren. Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte.
p.s. fijne feestdagen allen
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
bogaard77 schreef:nu ik er na de kerst weer over na denk kan het ook zijn dat je accelerator schakelaar ( op je gasklep) vervuild is. Die zorgt bij vervuiling voor extra benzine terwijl je niet accelereert…
Fijn dat je nog even blijft meedenken met het euvel. De reactie van mijn garagist was dat het een mogelijk euvel zou kunnen zijn. Alleen vroegen wij ons af HOE dan die zogenaamde “vervuiling” ontstaat en WAAR deze zich dan precies afzet. M.a.w. wat moet er dan precies gedemonteerd/gereinigd worden…......???
gr. Rob
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
PB!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Moet nu weg want ik ben jarig!! morgen verder!
:51
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
schade?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
38
ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
We hebben het opgegeven !!!!! Alle opties zoals door jullie zijn aangegeven zijn gecontroleerd en dubbel gecheckt. De laatste tip van Joris heeft ook nog geleid tot nieuwe kennis en inzichten m.b.t. het injectie-systeem, maar het mocht allemaal niet baten. Zelfs de MPS is volledig doorgelicht en getest. Het CO-gehalte blijft erg hoog (8,5%) evenals het HC-gehalte. We er voor 90% van overtuigd dat de laatse optie die overblijft de injecteurs zelf zijn. Echter wil ik mij (nog) niet aan wagen i.v.m. het arbeidsintensieve karakter ervan (en dus kosten). Voorlopig moet ik dus nog maar even vrede hebben met het hoge verbruik/onvolledige verbranding van de brandstof. Mogelijk dat ik een vervanging dan wel controle van de injecteurs in de toekomst combineer met een andere arbeids-intensieve reparatie. Of misschien zou het nog eens een keer een studie-object kunnen worden op een sleutel-avond. Mocht in ieder geval ooit het euvel op de één of andere wijze aan het licht komen, dan zal ik jullie daar zeker mee verblijden.
Groet en tot zover bedankt voor het meedenken
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012