Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik zou als eerste controleren of de benzinedruk niet te hoog is. Indien nodig heb ik nog een druksensor voor een ds liggen. het nummer is: 0280100023
Edit: Ik zie net dat de jouwe dat nummer ook heeft.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
jantje1948 schreef:Ik zou als eerste controleren of de benzinedruk niet te hoog is. Indien nodig heb ik nog een druksensor voor een ds liggen. het nummer is: 0280100023
Edit: Ik zie net dat de jouwe dat nummer ook heeft.
je hebt een PM !!
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Rob, in het wphb staat welke combinaties van ecu-druksensor mogelijk zijn. De druksensor van de mijne (sept 71) is hetzelfde als de jouwe, maar mijn ecu heeft wel een potmeter. Er zijn blijkbaar verschillende combinaties mogelijk. Of de mijne een luchttempsensor heeft weet ik niet meer. Heb hem al een paar jaar geleden verkocht.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dan had die ook een luchttempsensor. Begin ‘71 is de luchttempsensor ingevoerd. Tegelijkertijd of daarna de potmeter.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Maar dus wel met dezelfde druksensor als daarvoor.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
mijn DS is van mrt/april ‘71. Hij heeft geen potmeter op de ecu en geen tempvoeler in de luchtinlaat. Volgens mij is de potmeter vanaf ‘72 op de ecu gebracht.
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kan wel kloppen, de mijne was type ‘72. Maar waar het om gaat: er zijn diverse combinaties mogelijk. Heb je het wphb? Ik heb helaas het mijne aan de nieuwe eigenaar gegeven.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
dag allen,
Vanavond eens de ECU eronder weggeschroefd en eens nader bekeken. Het blijkt een ECU van het eerste uur. Namelijk met het Bosch nr. 0.280.000.011, zonder enige markeringen (Citroennr. DX.144-906A). Nu schijnt daar volgens het handboek een druksonde bij te horen met het Bosch nr. 0.280.100.011 (Citroen nr. DX.144-263A).
Zoals jullie hiervoor al hebben kunnen lezen heb ik de druksonde met het Bosch nr. 0.280.100.023 (Citroen nr. DX.144-263B). Zou dit dan de oorzaak zijn van het hoge CO- en HC-gehalte in mijn uitlaatgas?
Volgende vraag is natuurlijk; wie heeft er een druksonde met het Boschnr. 0.280.100.011 (Citroen nr. DX.144-263A). Deze zou nl. wel moeten matchen met mijn ECU. Ik vindt nl. waarschijnlijker dat ze ooit er een andere druksonde op hebben geschroeft dan een andere ECU.
Ruilen met de druksonde die ik nu heb is natuurlijk ook een optie.
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Klopt jouw ecu met het bouwjaar? Als dat niet zo is zou ik de goede ecu zoeken. Die zijn makkelijker te vinden dan druksondes.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
jantje1948 schreef:Klopt jouw ecu met het bouwjaar? Als dat niet zo is zou ik de goede ecu zoeken. Die zijn makkelijker te vinden dan druksondes.
Nee in principe klopt mijn ECU niet met het bouwjaar (gaat om een paar maanden verschil). De ECU die er nu inzit schijnt tot juli ‘70 te zijn gebruikt/gelevert. Mijn auto is van mrt/april ‘71 dus…......als iemand een ECU heeft met het zelfde Bosch nr. maar met één of twee gele markers mag dat ook…..??
Alhoewel, zijn er niet nog meer onderdelen/sensoren afhankelijk in de combinatie met de verschillende ECU’s of is alleen de druksonde zo kritisch?
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De toestane combinaties staan in een tabel in het wphb. De mijne heeft dezelfde druksonde als de jouwe, maar is van september ‘71. Dat zou dus eigenlijk niet kunnen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
alleen de druksonde.
Ik heb nog 3 ECU’s liggen. Zal de nummers opschrijven..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ow, BTW, bosch revieert druksondes tegenwoordig. Kost dacht ik 250 eu of zo iets..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Ow, BTW, bosch revieert druksondes tegenwoordig. Kost dacht ik 250 eu of zo iets..
ik had ook al zitten kijken hier en daar. Op ebay en op een duits citroen forum zag ik exemplaren voor ca. 30-60 euri’s. Bij Dirk Sassen 850 euri’s, tja…..
ff lenen om eerst uit te proberen en te checken of het überhaupt wat oplevert is bij 250 en 850 euri’s wel het minste
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
jantje1948 schreef:Klopt jouw ecu met het bouwjaar? Als dat niet zo is zou ik de goede ecu zoeken. Die zijn makkelijker te vinden dan druksondes.
is inderdaad ook vreemd. Had gedacht dat het aannemelijker is dat er een druksonde ooit is vervangen dan dat er een ECU is vervangen. En als je dan een ECU vervangt waarom dan door een ouder exemplaar.
Laatstgenoemde gaat nl. “nooit” stuk, zo had ik begrepen.
Misschien hebben ze destijds bij een ‘71-er wat old stock ECU’s weggewerkt.
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012