jeej ik heb WEER iets met de BX.
niet zo ernstig dit keer maar wel erg irritant.
als ik de koppeling intrap dan hoor je een skwiek geluid. ik heb de veer al met wd40 ingespoten maar behalve dat de koppeling nu soepeler gaat is het probleem niet opgelost.
iemand dit ook gehad en zo ja wat kan ik er aan doen
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Re: koppelingspedaal kraakt
metro2005 schreef:jeej ik heb WEER iets met de BX.
niet zo ernstig dit keer maar wel erg irritant.
als ik de koppeling intrap dan hoor je een skwiek geluid. ik heb de veer al met wd40 ingespoten maar behalve dat de koppeling nu soepeler gaat is het probleem niet opgelost.
iemand dit ook gehad en zo ja wat kan ik er aan doen
Hahaha… het lijkt wel een slopel die bx, slopels hebben ook altijd last van een krakende koppeling Misschien een druklager die niet helemaal goed meer zit…
lijkt me sterk, die is pas vervangen.
het geluid komt echt van onder mijn dashboard dus ik vermoed dat het ergens bij het pedaal zelf kraakt
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ik heb ook een hele lichte “swiek” onder m’n pedaal, ik zie ‘t gewoon als een van de vele bijgeluiden
Re: koppelingspedaal kraakt
metro2005 schreef:jeej ik heb WEER iets met de BX.
niet zo ernstig dit keer maar wel erg irritant.
als ik de koppeling intrap dan hoor je een skwiek geluid. ik heb de veer al met wd40 ingespoten maar behalve dat de koppeling nu soepeler gaat is het probleem niet opgelost.iemand dit ook gehad en zo ja wat kan ik er aan doen
Heb je dat ook bij het pedaalstel gedaan ??
Bij BX’en is dat nog weleens een kwaal…dat bij een wat zwaarder werkende koppeling (omdat de drukgroep wat minder wordt)....het pedaal soms zelfs kan afbreken.
Ik heb dat bij 87 en 88’ers gehad.
Re: koppelingspedaal kraakt
Bram schreef:metro2005 schreef:jeej ik heb WEER iets met de BX.
niet zo ernstig dit keer maar wel erg irritant.
als ik de koppeling intrap dan hoor je een skwiek geluid. ik heb de veer al met wd40 ingespoten maar behalve dat de koppeling nu soepeler gaat is het probleem niet opgelost.iemand dit ook gehad en zo ja wat kan ik er aan doen
Heb je dat ook bij het pedaalstel gedaan ??
Bij BX’en is dat nog weleens een kwaal…dat bij een wat zwaarder werkende koppeling (omdat de drukgroep wat minder wordt)....het pedaal soms zelfs kan afbreken.
Ik heb dat bij 87 en 88’ers gehad.
waar zit dat?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
ach niets om je druk over te maken.
Ik had zon piep geluid bij mijn gaspedaal. Dat is gewoon de veer die eraan zit om het gaspedaal weer omhoog te laten komen wanneer je je voet eraf haalt.
Ik heb er een andere veer aan gemaakt en het is over.
Maar ja je kan het ook gewoon laten. is niet schadelijk ofzo.
Maar als het je irriteert dan kan je het dus gewoon simpel verhelpen.
Goed alternatief is je radio hard zetten.. Hoor je elke piepje of gekraak niet meer.
Dit zelfde heb ik ook met mijn dashboard.. Als al dat plastic warm word begint dat zooitje ook te kraken. Maar ja dat is typisch frans want dat probleem had ik ook bij mijn peugeot.
Mvg Joost
Gelukkig geen last van, en mijn pedalen gaan heel soepel
Ik heb het zelf sinds kort, en mijn koppeling plus drukgroep is 8 maanden oud.
Ik was zelf een beetje bang dat de kabel aan het stuk gaan was, maar als het een veertje is….. :27
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Och, misschien dat het scharnierpunt van het koppelingspedaal gewoon een likje vet of een klein spuitje olie nodig heeft.
Overigens herinner ik me wel dat vroegere BX-en wel eens last hadden van een afgebroken koppelingssteun. Ik kan er zo 1-2-3 even niets van terugvinden. Misschien dat een van de meer ervaren techneuten hier iets over kan zeggen? Heb er zelf nooit mee te maken gehad.
winnetou schreef:Och, misschien dat het scharnierpunt van het koppelingspedaal gewoon een likje vet of een klein spuitje olie nodig heeft.
Overigens herinner ik me wel dat vroegere BX-en wel eens last hadden van een afgebroken koppelingssteun. Ik kan er zo 1-2-3 even niets van terugvinden. Misschien dat een van de meer ervaren techneuten hier iets over kan zeggen? Heb er zelf nooit mee te maken gehad.
De BX-en met koppelingshevel van voor, ik dacht, 88 hadden zo’n afbrekende hevel. Deze is later gemodificeerd door er een klein dwars stangetje op te lassen/
Pedaal goed in het vet of olie zetten (geen wd40) dan gaat het kraken en piepen over. Dit is een smeerpunt dat officieel tijdens beurten gesmeerd zou moeten worden.
Gelukkig heb ik van piepjes en rammeltjes geen last.
Eric Vertogen schreef:De BX-en met koppelingshevel van voor, ik dacht, 88 hadden zo’n afbrekende hevel. Deze is later gemodificeerd door er een klein dwars stangetje op te lassen
Pedaal goed in het vet of olie zetten (geen wd40) dan gaat het kraken en piepen over. Dit is een smeerpunt dat officieel tijdens beurten gesmeerd zou moeten worden.
Dat bedoelde ik ook hierboven.
Eric Vertogen schreef:
Pedaal goed in het vet of olie zetten (geen wd40) dan gaat het kraken en piepen over. Dit is een smeerpunt dat officieel tijdens beurten gesmeerd zou moeten worden.
Mijn garagist spoot er een middeltje genaamd “80 - twice as good” op en dat werkte inderdaad prima tegen een uitgelubberd en krakend pedaal.
Ich bin ein Breaker
de koppelingspedaals van de bx willen inderdaad nog wel eesn afbreken. bij mij is het al 2 keer gebeurd onderhand. standaard zit het pedaal met een paar hechtjes vast op het scharnierbusje. na 2 keer gebroken te zijn en nieuwe gekocht te hebben, heb ik deze gewoon helemaal afgelast, en niets geen problemen meer.
de hevels breken inderdaad ook nog wel eens af, daar heb ik toen aan alllebei de kanten een paatje op gelast. die is nu ook beresterk.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap