Hallo,
vandaag was een nogal zeer koude dag in het zuiden des lands (of moet ik zeggen “in het buitenland”, Harm). M’n BXje startte prima gezien de omstandigheden, maar ik heb nogal veel problemen met schakelen naar de 1, vooral bij stilstand.
Bij het wegrijden moest ik dus naar de 1 schakelen, en dit ging nogal moeizaam (lees: hardstikke knudde). Ik trapte de koppeling in, en verplaatste de pook naar waar mijns inziens de 1 hoort te zitten, al dacht de versnellingsbak daar anders over, ik kreeg em dus alweer niet in de 1. Na herhaaldelijk proberen, lichte irritatie, en een tikkende klok, begon ik iets meer kracht te gebruiken, en hoorde ik een tafereel dat normaal omschreven wordt als “tandjes poetsen”, al had ik de koppeling in.
Nou heb ik dus enigzins het vermoeden dat m’n koppeling nogal aan de gare kant is, of kan het ergens anders aan liggen?
nog heel effies wat feiten, zodat daar niet naar gevraagd hoeft te worden:
‘t is een BX Chic uit 1992, 157000 op te teller, het was vannacht ongeveer -5, maar dat is niet van belang, hij wil eigenlijk nooit naar de 1 schakelen. De motor liep al ongeveer een kwartier, dus de bak was niet meer hardstikke koud (geen idee hoe warm ie was).
de bakolie is vorige week vervangen, aangezien ik dacht dat dat de oplossing voor het probleem was, niet dus..
Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen, hoe het op te lossen is, etc?
Ik ken het probleem, als de motor erg koud is heb je daar idd last van. Bij mij wil ie dan ook heel moeilijk naar z’n 1, dan moet je iets meer kracht gebruiken. Is denk ik een veel voorkomend probleem. Heb je daar ook last van als je motor warm is ?
ik heb er ook last van en ik heb pas een nieuwe koppeling dus ik denk dat het daar niet direct aan ligt. gaat ie wel makkelijk in z’n achteruit?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:ik heb er ook last van en ik heb pas een nieuwe koppeling dus ik denk dat het daar niet direct aan ligt. gaat ie wel makkelijk in z’n achteruit?
Ja, in z’n achteruit gaat ie prima, ‘t is alleen de 1. Alle andere versnellingen gaan ook best goed (bij stilstand) alleen die 1…
gti_styling84 schreef:Heb je daar ook last van als je motor warm is ?
Als de motor warm is, daar kan ik niet direct antwoord op geven. meestal schakel ik trug naar de 1 (voor een stoplicht) als de auto nog net in beweging is, en dat gaat best goed (niet perfect dus, maar in ieder geval een stuk makkelijker dan wanneer ik net weg wil rijden).
deur63 schreef:metro2005 schreef:ik heb er ook last van en ik heb pas een nieuwe koppeling dus ik denk dat het daar niet direct aan ligt. gaat ie wel makkelijk in z’n achteruit?
Ja, in z’n achteruit gaat ie prima, ‘t is alleen de 1. Alle andere versnellingen gaan ook best goed (bij stilstand) alleen die 1…
gti_styling84 schreef:Heb je daar ook last van als je motor warm is ?
Als de motor warm is, daar kan ik niet direct antwoord op geven. meestal schakel ik trug naar de 1 (voor een stoplicht) als de auto nog net in beweging is, en dat gaat best goed (niet perfect dus, maar in ieder geval een stuk makkelijker dan wanneer ik net weg wil rijden).
ben toch bang dat het een bx kwaaltje is hoor. bij mij glijdt ie probleemloos in zijn 1 als ik nog een beetje rij maar als ik stilsta moet ik hem er echt in raggen.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Als de motor warm is het ik er ‘geen last meer van
metro2005 schreef:ben toch bang dat het een bx kwaaltje is hoor. bij mij glijdt ie probleemloos in zijn 1 als ik nog een beetje rij maar als ik stilsta moet ik hem er echt in raggen.
lol, met dat raggen heb ik juist het probleem, ik wil niet echt graag m’n BXje slopen, dus ik doe het met gevoel, maar als ie dan niet wil luisteren…
Ik wist wel dat de versnellingsbak een beetje bedenkelijk was, maar had niet verwacht dat ie zo bedenkelijk was, ik kreeg eigenlijk al het idee dat er gewoon niets compleet versleten was, waardoor ie niet meer zin had te schakelen.
deur63 schreef:metro2005 schreef:ben toch bang dat het een bx kwaaltje is hoor. bij mij glijdt ie probleemloos in zijn 1 als ik nog een beetje rij maar als ik stilsta moet ik hem er echt in raggen.
lol, met dat raggen heb ik juist het probleem, ik wil niet echt graag m’n BXje slopen, dus ik doe het met gevoel, maar als ie dan niet wil luisteren…
Ik wist wel dat de versnellingsbak een beetje bedenkelijk was, maar had niet verwacht dat ie zo bedenkelijk was, ik kreeg eigenlijk al het idee dat er gewoon niets compleet versleten was, waardoor ie niet meer zin had te schakelen.
krijg je hem wel makkelijk in 1 als de motor uitstaat?
zo ja dan moet je toch een keer aan een nieuwe koppeling denken of probeer de koppeling anders af te stellen dmv de stelschroef.
zo niet, dan moet je maar gewoon wat harder duwen
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:deur63 schreef:metro2005 schreef:ben toch bang dat het een bx kwaaltje is hoor. bij mij glijdt ie probleemloos in zijn 1 als ik nog een beetje rij maar als ik stilsta moet ik hem er echt in raggen.
lol, met dat raggen heb ik juist het probleem, ik wil niet echt graag m’n BXje slopen, dus ik doe het met gevoel, maar als ie dan niet wil luisteren…
Ik wist wel dat de versnellingsbak een beetje bedenkelijk was, maar had niet verwacht dat ie zo bedenkelijk was, ik kreeg eigenlijk al het idee dat er gewoon niets compleet versleten was, waardoor ie niet meer zin had te schakelen.krijg je hem wel makkelijk in 1 als de motor uitstaat?
zo ja dan moet je toch een keer aan een nieuwe koppeling denken of probeer de koppeling anders af te stellen dmv de stelschroef.
zo niet, dan moet je maar gewoon wat harder duwen
Ik kan het op het moment niet checken, aangezien ik op m’n werk zit. Ik zal het in ieder geval zo spoedig mogelijk proberen (strax bij ‘t naar huis rijden).
Maar, even een andere vraag, zijn er nog andere manieren om te ontdekken of de koppeling versleten is? aangezien ik helemaal geen idee heb waaraan dat te ontdekken valt.
deur63 schreef:metro2005 schreef:deur63 schreef:metro2005 schreef:ben toch bang dat het een bx kwaaltje is hoor. bij mij glijdt ie probleemloos in zijn 1 als ik nog een beetje rij maar als ik stilsta moet ik hem er echt in raggen.
lol, met dat raggen heb ik juist het probleem, ik wil niet echt graag m’n BXje slopen, dus ik doe het met gevoel, maar als ie dan niet wil luisteren…
Ik wist wel dat de versnellingsbak een beetje bedenkelijk was, maar had niet verwacht dat ie zo bedenkelijk was, ik kreeg eigenlijk al het idee dat er gewoon niets compleet versleten was, waardoor ie niet meer zin had te schakelen.krijg je hem wel makkelijk in 1 als de motor uitstaat?
zo ja dan moet je toch een keer aan een nieuwe koppeling denken of probeer de koppeling anders af te stellen dmv de stelschroef.
zo niet, dan moet je maar gewoon wat harder duwenIk kan het op het moment niet checken, aangezien ik op m’n werk zit. Ik zal het in ieder geval zo spoedig mogelijk proberen (strax bij ‘t naar huis rijden).
Maar, even een andere vraag, zijn er nog andere manieren om te ontdekken of de koppeling versleten is? aangezien ik helemaal geen idee heb waaraan dat te ontdekken valt.
als de koppeling heel erg versleten is dan maakt de motor meer toeren als dat je aan sneheid wint (dan slipt ie)
ook zal het schakelen dan een stuk moeilijker gaan.
de meest gebruikte test is om de auto in de 3e versnelling te zetten, ongeveer 3000-4000 toeren maken en dan de koppeling snel op laten komen. slaat de motor dan af dan is het goed, slaat de motor niet direct af dan is de koppeling op.
andere manier: ga 20 - 30 km per uur rijden en zet de auto in 5 en geef daarna volgas. gebeurt er niks (auto gaat ietsje harder rijden maar protesteert hevig) dan is je koppeling goed, gaat het toerental (iets) omhoog terwijl de auto niet sneller gaat rijden dan is de koppeling brak.
zijn allebei wel geen waterdichte methodes maar geeft wel een indicatie.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:
als de koppeling heel erg versleten is dan maakt de motor meer toeren als dat je aan sneheid wint (dan slipt ie)
ook zal het schakelen dan een stuk moeilijker gaan.
de meest gebruikte test is om de auto in de 3e versnelling te zetten, ongeveer 3000-4000 toeren maken en dan de koppeling snel op laten komen. slaat de motor dan af dan is het goed, slaat de motor niet direct af dan is de koppeling op.
andere manier: ga 20 - 30 km per uur rijden en zet de auto in 5 en geef daarna volgas. gebeurt er niks (auto gaat ietsje harder rijden maar protesteert hevig) dan is je koppeling goed, gaat het toerental (iets) omhoog terwijl de auto niet sneller gaat rijden dan is de koppeling brak.zijn allebei wel geen waterdichte methodes maar geeft wel een indicatie.
klinkt alsof ik strax een zeer informatieve terugreis ga hebben.
Vanmorgen maakte ik een klein schakelfoutje, ik reed nogal erg langzaam op een rotonde af (5 a 10 kmh hoogstens), ik had de koppeling in, en ik zette em in de 3 (inplaats van de 1 uiteraard), ik liet de koppeling redelijk niet-rustig opkomen, en hij sloeg af. ‘t is natuurlijk niet wat je zei, maar toch wel enigzins een indicatie.
Ik ga strax effe alle dingen proberen die je zei, wel zijn wel nog 2 onduidelijkheden, moet de motor / bak warm of koud hiervoor zijn, of boeit dat niet zozeer?
enne, “in de 3e versnelling te zetten, ongeveer 3000-4000 toeren maken en dan de koppeling snel op laten komen”.. snel opkomen (wat je bij het rijlessen leert, 1 sec tegen het aangrijpingspunt, en dan los), of direct loslaten?
deur63 schreef:metro2005 schreef:
als de koppeling heel erg versleten is dan maakt de motor meer toeren als dat je aan sneheid wint (dan slipt ie)
ook zal het schakelen dan een stuk moeilijker gaan.
de meest gebruikte test is om de auto in de 3e versnelling te zetten, ongeveer 3000-4000 toeren maken en dan de koppeling snel op laten komen. slaat de motor dan af dan is het goed, slaat de motor niet direct af dan is de koppeling op.
andere manier: ga 20 - 30 km per uur rijden en zet de auto in 5 en geef daarna volgas. gebeurt er niks (auto gaat ietsje harder rijden maar protesteert hevig) dan is je koppeling goed, gaat het toerental (iets) omhoog terwijl de auto niet sneller gaat rijden dan is de koppeling brak.zijn allebei wel geen waterdichte methodes maar geeft wel een indicatie.
klinkt alsof ik strax een zeer informatieve terugreis ga hebben.
Vanmorgen maakte ik een klein schakelfoutje, ik reed nogal erg langzaam op een rotonde af (5 a 10 kmh hoogstens), ik had de koppeling in, en ik zette em in de 3 (inplaats van de 1 uiteraard), ik liet de koppeling redelijk niet-rustig opkomen, en hij sloeg af. ‘t is natuurlijk niet wat je zei, maar toch wel enigzins een indicatie.
Ik ga strax effe alle dingen proberen die je zei, wel zijn wel nog 2 onduidelijkheden, moet de motor / bak warm of koud hiervoor zijn, of boeit dat niet zozeer?
enne, “in de 3e versnelling te zetten, ongeveer 3000-4000 toeren maken en dan de koppeling snel op laten komen”.. snel opkomen (wat je bij het rijlessen leert, 1 sec tegen het aangrijpingspunt, en dan los), of direct loslaten?
Let er wel op dat dit erg slecht voor je koppeling is en je hiermee ook je koppeling kunt slopen!
Slechts in één versnelling krijgen heeft normaliter weinig met de koppeling te maken aangezien je dan alle versnellings slecht zou kunnen inleggen. Als de koppeling gesteld dient te worden, merk je dat als eerste bij het inleggen van de achteruitrijversnelling.
Slecht in de eerste versnelling gaan heetf vaak te maken met slijtage van de synchromeshringen in de versnellingsbak.
Wat je kunt doen en wat ik ook vaak doe, is als de versnelling niet ingelegd wil worden, nog een keer het koppelingspedaal op laten komen terwijl de bak in zijn vrij staat en vervolgens het pedaal weer intrappen en de versnelling inleggen.
Koud schakelt een bak sowieso slechter dan warm. Zit er de juiste versnellingsbakolie in?
Eric Vertogen schreef:
Let er wel op dat dit erg slecht voor je koppeling is en je hiermee ook je koppeling kunt slopen!
Slechts in één versnelling krijgen heeft normaliter weinig met de koppeling te maken aangezien je dan alle versnellings slecht zou kunnen inleggen. Als de koppeling gesteld dient te worden, merk je dat als eerste bij het inleggen van de achteruitrijversnelling.
Slecht in de eerste versnelling gaan heetf vaak te maken met slijtage van de synchromeshringen in de versnellingsbak.
Wat je kunt doen en wat ik ook vaak doe, is als de versnelling niet ingelegd wil worden, nog een keer het koppelingspedaal op laten komen terwijl de bak in zijn vrij staat en vervolgens het pedaal weer intrappen en de versnelling inleggen.
Koud schakelt een bak sowieso slechter dan warm. Zit er de juiste versnellingsbakolie in?
En van die synchromeshringen weet ik dat ze best duur zijn om te laten vervangen, al weet ik niet hoe duur. ik zal het eens proberen met de koppeling gewoon een aantal keer op laten komen. Vanmorgen viel me op dat het ook werkt om eerst de auto in de 2 te zetten, en dan direct in de 1 (zonder de koppeling op te laten komen dus uiteraard).
Ik neem aan dat de goede bakolie erin zit, ik heb het door ‘n Citroënspecialist laten doen (Arets), dus ik denk wel dat ie de goede erin heeft gedaan.
Dat die koppelingtest slecht is geloof ik graaag. als ie ineens een hele hoop Nm’s te verwerken krijgt slijt ie natuurlijk als de ziekte… het is in ieder geval alleen bij de 1, afgezien van toen ik die olielekkage had, toen wilde ie alleen maar in de 4. Erg vaag, aangezien die olielekkage met de carterontluchting had te maken.
Maar, even voor de goede orde, is het dan normaal dat een BX gewoon slecht naar de 1 wil vanuit stilstand, of zijn m’n synchromeshringen iets verder versleten dan bij de doorsnee BX?
Probeer je dat alsie warm of koud is ? bij Koude motoren hebben Bx’en daar volgens mij allemaal last van nl.
gti_styling84 schreef:Probeer je dat alsie warm of koud is ? bij Koude motoren hebben Bx’en daar volgens mij allemaal last van nl.
bij stilstand naar de 1? als ie koud is. als ie al een tijdje loopt gaat het iets beter, maar af en toe is het dan nog goochelen em in de 1 te krijgen.
Bekend probleem van de BX…..wat ik altijd oploste door hem eerst even in de achteruit te zetten en dan in z’n 1’ste.
Probeer maar eens.