Het volgende probleem met betrekking tot het schakelen steekt de nek op. Deze keer is het niet de versnellingsbak, maar de koppeling.
Iedereen die in mijn bxje heeft gereden heeft opgemerkt dat de koppeling nogal zwaar gaat, waaronder ikzelf natuurlijk. Je moet behoorlijk veel kracht zetten wil je em naar beneden houden, en het is absoluut geen pretje om een langer dan 1 minuut op de vloer te houden (dan krijg je taferelen als kramp in je been, etc.).
Nou heb ik gevraagd aan een kenner (ja Harm, ik prijs je meteen de hemel in ), en die zegt dat het de drukgroep is (wie zei ook alweer dat bx rijden duur was…). Ikzelf denk dat er nog een andere factor een rol speelt. Mij is namelijk opgevallen dat het lijkt (lees: lijkt) dat het de laatste dagen steeds zwaarder gaat.
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Sinds er bij 200.000 km een nieuwe koppeling én drukgroep in mijn GSA zitten, blijkt die ook ineens lekker licht te kunnen ontkoppelen. Vond al die benodigde kracht ook al wat vreemd voor een 1299cc met nog geen 100Nm koppel
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Yep! Alhoewel bij oudere BX-en ook een op breken staande koppelingssteun roet in het eten schijnt te kunnen gooien, maar deur63’s Chic zal wel de modificatie van de latere BX-en hebben, dus ik denk dat dat niet de oorzaak zal zijn.
Je merkt het verschil met koppelen pas als je eens in een andere auto stapt. Ik had pas geleden een leen-BX (een Progress) van de garage: allemachtig wat ging die koppeling zwaar zeg. Maar na een half uurtje ben je er wel aan gewend. Resultaat was wel dat ik in mijn BX zo ongeveer het koppelingspedaal door het schutbord trapte, zo licht gaat die van mij.
Idem dito bij mijn Visa destijds. Koppelingsplaat was versleten, en na al mijn moed bij elkaar geraapt te hebben heb ik toen zelf de koppeling met drukgroep en druklager vervangen. Het verschil was echt ongelooflijk! Het leek wel een nieuwe auto.
winnetou schreef:Yep! Alhoewel bij oudere BX-en ook een op breken staande koppelingssteun roet in het eten schijnt te kunnen gooien, maar deur63’s Chic zal wel de modificatie van de latere BX-en hebben, dus ik denk dat dat niet de oorzaak zal zijn.
Je merkt het verschil met koppelen pas als je eens in een andere auto stapt. Ik had pas geleden een leen-BX (een Progress) van de garage: allemachtig wat ging die koppeling zwaar zeg. Maar na een half uurtje ben je er wel aan gewend. Resultaat was wel dat ik in mijn BX zo ongeveer het koppelingspedaal door het schutbord trapte, zo licht gaat die van mij.
Idem dito bij mijn Visa destijds. Koppelingsplaat was versleten, en na al mijn moed bij elkaar geraapt te hebben heb ik toen zelf de koppeling met drukgroep en druklager vervangen. Het verschil was echt ongelooflijk! Het leek wel een nieuwe auto.
Ik heb niet echt zin om nu die koppeling, drukgroep en de hele mikmak te laten vervangen. Ik wilde dat eigenlijk bij de grote beurt doen (medio maart), aangezien ik het gevoel heb dat de vloeistoffen toch moeten worden vervangen bij het vervangen van de koppeling enzo. Maar, nou vraag ik me af: is het gezond (lees: verstandig) om hiermee door de blijven rijden, of zal ik binnen de korste keren langs de weg staan met het idee van “was ik nu maar lid van de anwb”?
Ik zou er niet te lang mee door blijven rijden… aangezien er zo een lager uit kan liggen…
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
deur63 schreef:Ik heb niet echt zin om nu die koppeling, drukgroep en de hele mikmak te laten vervangen. Ik wilde dat eigenlijk bij de grote beurt doen (medio maart), aangezien ik het gevoel heb dat de vloeistoffen toch moeten worden vervangen bij het vervangen van de koppeling enzo. Maar, nou vraag ik me af: is het gezond (lees: verstandig) om hiermee door de blijven rijden, of zal ik binnen de korste keren langs de weg staan met het idee van “was ik nu maar lid van de anwb”?
Ik denk dat het wel los zal lopen. Zolang je zorgt dat je goed het pedaal indrukt bij schakelen, en schakelt met beleid zal het met permanente schade wel meevallen. Als je dat wil combineren met een grote beurt over een paar maanden zal dat vast wel lukken. Nogmaals, een versleten koppelingsplaat heeft alleen tot gevolg dat de motor zijn vermogen niet goed naar de aandrijving kan overbrengen, maar aangezien Nederland vlak is en je BX nog gewoon rijdt moet een beetje uitstel wel kunnen, zolang je maar gewoon rustig rijdt, vooral met optrekken.
Check wel de staat van je koppelingskabel, want met een versleten drukgroep heeft deze natuurlijk wel een wat zwaarder leven…. Erg lullig als deze ineens breekt terwijl je bij een verkeerslicht op een drukke weg moet wegrijden….
Al deze ellende heb ik gelukkig niet. Ben onder andere voorzien van een nieuwe koppeling. Mijn broer viel het gelijk op hoe makkelijk hij naar de 1ste versnelling gaat, zowel in stilstand als rijdend
winnetou schreef:
Ik denk dat het wel los zal lopen. Zolang je zorgt dat je goed het pedaal indrukt bij schakelen, en schakelt met beleid zal het met permanente schade wel meevallen. Als je dat wil combineren met een grote beurt over een paar maanden zal dat vast wel lukken. Nogmaals, een versleten koppelingsplaat heeft alleen tot gevolg dat de motor zijn vermogen niet goed naar de aandrijving kan overbrengen, maar aangezien Nederland vlak is en je BX nog gewoon rijdt moet een beetje uitstel wel kunnen, zolang je maar gewoon rustig rijdt, vooral met optrekken.
Check wel de staat van je koppelingskabel, want met een versleten drukgroep heeft deze natuurlijk wel een wat zwaarder leven…. Erg lullig als deze ineens breekt terwijl je bij een verkeerslicht op een drukke weg moet wegrijden….
Die koppelingskabel is me hetgene waar ik me de meeste zorgen om maak, precies om de reden die jij geeft: er komt veel meer kracht op die kabel te staan (waarschijnlijk meer dan waar ie voor bedoelt is), en hij kan ineens breken, en dan is het balen.
De koppeling zelf werkt prima. Hij slipt niet ofzo, dus ik weet haast zeker dat die nog wel een 10000 km mee kan. Het enige probleem is dus dat de koppeling echt grandioos zwaar gaat. Ik waag me er zelfs niet meer aan de koppeling ingetrapt te houden voor een stoplicht. ‘n gemiddeld stoplicht blijft langer rood dan dat mijn been zin heeft die koppeling omlaag te houden, zonder kramp dus.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Misschien is de koppelingskabel zelf wel de boosdoener? Een nieuwe koppelingskabel is een stuk goedkoper dan een nieuwe koppelingsset met drukgroep etc. Misschien dat de kabel zelf ergens tegenaan loopt, of ergens langs schuurt, zoiets. Koop (inderdaad, zoals BlueDuck zegt) een andere kabel, of als je krap zit, haal er eentje uit een sloopauto, en hou deze als reserve, of beter nog: wissel ze direct om en hou je oude kabel als reserve, voor het geval dat. Dan kun je kijken of dat effect heeft (in het geval van een nieuwe). Zo niet, dan weet je zeker dat het je drukgroep is en kun je: 1.vervangen, of 2. er mee leren leven en een stevige linkerbeen kweken! Maar zolang de werking van de koppeling op zich goed is, is er niets aan de hand, hooguit wat ongemak en ergernis.
winnetou schreef:Misschien is de koppelingskabel zelf wel de boosdoener? Een nieuwe koppelingskabel is een stuk goedkoper dan een nieuwe koppelingsset met drukgroep etc. Misschien dat de kabel zelf ergens tegenaan loopt, of ergens langs schuurt, zoiets. Koop (inderdaad, zoals BlueDuck zegt) een andere kabel, of als je krap zit, haal er eentje uit een sloopauto, en hou deze als reserve, of beter nog: wissel ze direct om en hou je oude kabel als reserve, voor het geval dat. Dan kun je kijken of dat effect heeft (in het geval van een nieuwe). Zo niet, dan weet je zeker dat het je drukgroep is en kun je: 1.vervangen, of 2. er mee leren leven en een stevige linkerbeen kweken! Maar zolang de werking van de koppeling op zich goed is, is er niets aan de hand, hooguit wat ongemak en ergernis.
‘t ligt niet aan de koppelingskabel, dat was eerst ook mijn idee, maar dat verklaart niet waarom het ingetrapt houden van de koppeling zo extreem veel kracht kost.
Als de kabel gaar was zou het intrappen en opkomen moeizaam gaan, en niet het op de zelfde plaats houden.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tsja…. dat kan niets anders dan de drukgroep zijn. Spijtig…. maar je kan er op zich dus gerust mee doorrijden. Een paar maanden uitstel moet denk ik geen probleem zijn. Misschien dat een abonnement bij de sportschool wat helpt?