ZX1.4i schreef:metro2005 schreef:mijn zx draait 1200 als de chocke aanstaat (koude motor) en 900 als de motor warm is.
Ja ik begin ook steed meer het idee te krijgen dat die 2000tpm bij mijn ZX niet normaal is. Weet iemand door welk onderdeel dit word geregeld? als ik het zelf kan vervangen/oplossen dan scheelt het weer een paar centen die ik anders aan de garage kwijt ben
stappenmotor toch?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
ZX-Cruiser schreef:M’n 1.4 AX doet dat de eerste 3 minuten ook (2000rpm), niets mis mee.
Ook als je binnen die 3 min weer stilstaat na 500 a 1000m gereden te hebben :
Want dat vind ik zo vreemd, dan hoort de motor toch echt geen 2000rpm meer te draaien :
Hmzzz
Mijn verbruik krijg ik zelfs op de snelweg niet boven de 1:10, bij 120-130 km/u constant. En in de stad (optrekken en stoppen, maar zónder zware rechtervoet) 1:8 soms 1:7 als het èn koud èn vochtig is…
Dat vond ik een beetje te gortig, dus ik ben naar de garage gegaan, maar die zeggen dat ie perfect loopt, ook de CO meting was ruim onder de europese norm. Wat nu?
Dat moet toch makkelijk beter kunnen?
Welke motor heb je in je ZX liggen? als het ook een 1.4i is en je heb een dergelijk verbruik, dan is de motor hoognodig toe aan onderhoud.
Denk hierbij aan de simpele en goedkope dingen als luchtfilter, bougies, verdeelkap, etc.
Onze ZX 1.4i Reflex van 1992 met 46.000 km op de teller loopt met gemak 1 op 15 op de snelweg. Recentelijk waren daarvoor wel de volgende ingrepen nodig:
Nieuwe distributieriem
Verse koelvloeistof
Verse motorolie incl. filter
Nieuwe verdeler
Nieuwe bougies
Nieuw luchtfilter
Nieuw brandstoffilter
Nieuwe koppakking
Voor al deze onderdelen kregen wij met pijn en moeite 1 op 11 voor elkaar. Zo zie je dat een beetje onderhoud toch wel nut heeft. Motor loopt nu als een zonnetje.
BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.
Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.
De 1.4i is als je hem goed onderhoud een goede en zuinige motor.
Kostbare reparaties zoals de distributie-riem en de koppakking kun je nog altijd doen als daar aanleiding voor is, de rest van het lijstje is redelijk simpel, goedkoop en zelf te doen als je handig ben.
ZX1.4i schreef:De 1.4i is als je hem goed onderhoud een goede en zuinige motor.
Kostbare reparaties zoals de distributie-riem en de koppakking kun je nog altijd doen als daar aanleiding voor is,
Helaas (in verband met de hoge kosten) was dit bij ons uit voorzorg gedaan omdat wij geen idee van de historie van deze ZX hebben. Maar er geldt inderdaad, de andere onderdelen zijn gemakkelijk te vervangen, de rest (lees: distributieriem en koppakking) kunnen altijd nog als daar aanleiding toe is.
BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.
Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.
Ik heb een 1.6i, maar meer dan 400 km rijd ik niet op een tank
Night schreef:Ik heb een 1.6i, maar meer dan 400 km rijd ik niet op een tank
De 1.6i is wel een stuk dorstiger, maar 400km op een tank is wel erg veel
Als de tank 50L is, dan is dat dus een verbruik van 1 op 8
Heeft de auto al eens een goede onderhoudsbeurt gehad?
Olie-wissel, nieuw lucht filter en nieuwe bougies kunnen wonderen doen.
Normaal gezien zou ik zeggen, de verdeelkap ook, maar de 1.6i in een ZX heeft geen verdeelkap, er zit een verdelerloze ontsteking in (DIS Bobine?). Als de auto verder niet schokt tijdens het rijden, kan je dit onderdeel gewoon laten zitten.
Een flesje injector-reiniger is ook wel aan te raden.
Bij de ZX 1.4 zonder verdeler (uit ‘94, die heeft dan injectie neem ik aan?) kan je daar ook die injector reiniger voor gebruiken? En heeft dat dan invloed op je verbruik?
Citroën ZX Image 1.4 ‘94
CasparW schreef:Bij de ZX 1.4 zonder verdeler (uit ‘94, die heeft dan injectie neem ik aan?) kan je daar ook die injector reiniger voor gebruiken? En heeft dat dan invloed op je verbruik?
Alle ZXen hebben injectie, of je moet een exotisch model uit Engeland hebben, in het Haynes boek heeft men het wel over carburateur modellen. Maar ik ben ze nooit tegengekomen
Hij heeft in Februari een beurt gehad en ook al zo’n flesje reiniger er in gehad. De CO waarden zijn volgens van Gompel beneden Europese norm…
Het enige wat nog meer duidt op een eventueel probleem is dat hij een beetje schokkerig – net of ie ‘n beetje inhoudt – (tot de 4000 toeren) rijdt bij het optrekken. Constante snelheid en ook stationair loopt ie prachtig, maar zodra je gas erbij geeft dan houdt ie in.
Zal ik er anders een apart draadje van maken?
Night schreef:
Zal ik er anders een apart draadje van maken?
Klinkt als een goed plan
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Ik heb een 1.8 Furio, ik haal tegenwoordig 1 : 15, maar in de winter is het verbruik altijd wat meer.
Gemiddeld over 3 jaar heb ik nu 1 : 14,1 gereden. 1 : 12,5 rij ik als ik lange stukken over de autoweg naar Duitsland en Frankrijk rij (en dus ook 140-160 rij).
Moet er wel bij zeggen dat ik voor mijn woon-werkverkeer nooit op de autosnelweg kom en vroeg schakel, meestal voor 2500 toeren.
Ik weet niet of in de Avantage dezelfde eindoverbrenging zit, maar in de Furio is die vrij kort (120 km/h is toch al 3500 toeren) en dat helpt ook niet voor het zuinig rijden.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Uiteraard een 1.8i, 8 kleppen.
Ik heb het nog eens gecontroleerd, 120 op de teller is 3300 toeren (iig duidelijk boven het 3250 streepje) en 120 op de GPS is net iets meer dan 3500 toeren.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?