Hallo allemaal,
Ook ik heb het forum ontdekt en het afgelopen uur met plezier de verschillende berichten over de BX gelezen.
Onze BX, een groene TZI break, gas en benzine, katalysator, is een geweldige auto, maar sinds kort loopt hij stationait iets onregelmatig. Het blok wiebelt en je hoort dat hij onregelmatig loopt. Gewoon rijden, zeker vanaf 2000 toeren rijdt de auto prima, snel en comfortabel. Op benzine loopt hij stationair het slechts, op gas is dit minder. Eerst gedacht aan de kleppen maar die hoor je niet en boven de 2000 toeren loopt alles mooi rond.
Misschien heeft iemand een suggestie voor mij.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Het eerste dat bij mij opkomt is het inspuitsysteem. Ik neem aan dat je een wat oudere generatie LPG systeem hebt? Die maakt voor zover ik weet geen gebruik van je injectiesysteem. Dus dan verdenk ik het brandstofsysteem van de benzinetoevoer. Jouw TZI break heeft het zelfde blok als de GTI berline van dat bouwjaar, is ook voorzien van een Bosch Motronic injectiesysteem. Misschien dat simpelweg resetten van de computer kan helpen? Alhoewel dat dan niet verklaart waarom de BX op gas ook niet echt mooi loopt….
onregelmatig lopen BX 1.9TZI
Bedankt voor de reactie.
Resetten heeft niet geholpen.
Kan het ook de MAP sensor en lapda sonde zijn?
Of de stapopen motor?
Groet,
Age
ik heb precies hetzelfde probleem met mijn BX 1.9 gti op lpg.
als ie op lpg loopt dat loopt de motor prima, zet je hem op benzine dan schommelt het stationair toerental tussen de 800 en 1100 toeren.
ook houdt de auto erg in onder de 2000 toeren, daarboven geen enkel probleem.
heel raar en ik heb geen flauw idee wat het probleem is. misschien dat het benzinefilter nogal vies is omdat je meestal op lpg rijdt?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Het stationair onregelmatig, niet mooi rond lopen, doet hij zowel op benzine als gas. Boven en onder de 2000 toeren heb ik alle vermogen en power dat is geen probleem, stationair is er geen schommeling in toerental, dit blijft keurig tussen de 900-1000. Wel kan het gebeuren dat bij het optrekken de auto bokt en schokt, een gelijksoortig effect als van rijden over de rimpels bij bijvoorbeeld stoplichten. Zodra de motor meer toeren maakt is het direct over. Dit effect is vaker op benzine dan gas.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
omdat het ook op lpg gebeurt kan je de mapsensor en injectoren uitsluiten. Ik ga er wel van uit dat er geen LPI in ligt!
Controleer eens bougies,
rotor , verdeler, bougie kabels enz…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb een nieuwe verdelerkap met rotor besteld ga ik morgen ophalen. Eens zien of het wat uitmaakt.
Ik hou jullie op de hoogte.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Is het niet gewoon zo dat een LPG auto zich gaat “zetten"naar LPG. Kleppen gaan anders staan (lees krom). En dat de motor dan steeds slechter gaat lopen. En het is al een bekend “probleem” bij deze motor dat hij onregelmatig loopt. De enige oplossing is dan volgens mijn koprevisie.
Peter
Op gas dient gekookt te worden diesel is voor de kilometervreters
Geloof ik niet zo in, bij goed onderhoud en regelmatig de kleppen laten stellen is er niets aan de hand. Maar dat weet ik volgende week als de auto voor een onderhoudsbeurt gaat, ik laat het je weten. Verder is gas een goedkope en zeer schomne brandstof, jammer dat er nog zo veel vooroordelen zijn, naar mijn mening zou men het juist moeten promoten en stimuleren. maar goed dat is een andere discussie.
Bedankt voor je reactie Peter, en groeten vanuit Jubbega
Ik promoot met je mee
Hier om de hoek kost het 38 cent per liter
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
worb80 schreef:Ik promoot met je mee
Hier om de hoek kost het 38 cent per liter
grom dan ben ik afgelegd, was gister 43 cent kwijt.
dure brandstof man
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Vandaag een nieuwe verdelerkap, rotor en bougiekabels gemonteerd, de motor loopt weer een stuk beter. Ik ga de goede kant op, nu volgende week nog alles goed laten afregelen en de klinkers vliegen straks weer uit de straat.
Peteryed schreef:Is het niet gewoon zo dat een LPG auto zich gaat “zetten"naar LPG. Kleppen gaan anders staan (lees krom). En dat de motor dan steeds slechter gaat lopen. En het is al een bekend “probleem” bij deze motor dat hij onregelmatig loopt. De enige oplossing is dan volgens mijn koprevisie.
Peter
Op gas dient gekookt te worden diesel is voor de kilometervreters
Wat een onzin! De kleppen zetten zich niet anders, doch de klepspeling wil bij LPG wel eens sneller verlopen. Dit heeft niets met kromme kleppen te maken, maar met klepspeling. Overigens kan een BX-cilinderkop uitermate goed tegen LPG en dient de klepspeling iedere 20.000 km gemeten te worden uit voorzorg. Stellen is vaak pas na 60.000 km nodig.
Wat wel zo is, is dat de injectoren uitdrogen als je altijd op LPG rijdt zodat de auto slecht op benzine zal rijden. Nieuwe injectoren of een reinigingsbeurt is dan de oplossing.
De laatste zin zal ik maar niet op reageren, maar zoiets zeggen enkel kortzichtige mensen….
Eric Vertogen schreef:Peteryed schreef:Is het niet gewoon zo dat een LPG auto zich gaat “zetten"naar LPG. Kleppen gaan anders staan (lees krom). En dat de motor dan steeds slechter gaat lopen. En het is al een bekend “probleem” bij deze motor dat hij onregelmatig loopt. De enige oplossing is dan volgens mijn koprevisie.
Peter
Op gas dient gekookt te worden diesel is voor de kilometervretersWat een onzin! De kleppen zetten zich niet anders, doch de klepspeling wil bij LPG wel eens sneller verlopen. Dit heeft niets met kromme kleppen te maken, maar met klepspeling. Overigens kan een BX-cilinderkop uitermate goed tegen LPG en dient de klepspeling iedere 20.000 km gemeten te worden uit voorzorg. Stellen is vaak pas na 60.000 km nodig.
Wat wel zo is, is dat de injectoren uitdrogen als je altijd op LPG rijdt zodat de auto slecht op benzine zal rijden. Nieuwe injectoren of een reinigingsbeurt is dan de oplossing.
De laatste zin zal ik maar niet op reageren, maar zoiets zeggen enkel kortzichtige mensen….
Inderdaad, een diepe zucht lijkt me in dit geval voldoende.
Helaas zijn er zoveel mensen die deze quasi-onschuldige kolder verkopen dat men het nog gelooft ook.
Trouwens, vroeger haalde je benzine bij de drogist of apotheker. Wat zegt dat over de toepassingsmogelijkheden?
Ich bin ein Breaker
metro2005 schreef:ik heb precies hetzelfde probleem met mijn BX 1.9 gti op lpg.
als ie op lpg loopt dat loopt de motor prima, zet je hem op benzine dan schommelt het stationair toerental tussen de 800 en 1100 toeren.
ook houdt de auto erg in onder de 2000 toeren, daarboven geen enkel probleem.
heel raar en ik heb geen flauw idee wat het probleem is. misschien dat het benzinefilter nogal vies is omdat je meestal op lpg rijdt?
nou lees ik iets wat ik nog nooit gehoord heb.
een TZi met een motor van een GTi ?
sinds welk bouwjaar hebben ze dat dan ingevoerd ? ik wist alleen dat een TZi een monopoint injectie systeem heeft, en geen multipoint.
heeft ie dan ook de 122 pk, of gewoon 105 pk ?
heb je ook een foto van je blok ?
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
vortex schreef:metro2005 schreef:ik heb precies hetzelfde probleem met mijn BX 1.9 gti op lpg.
als ie op lpg loopt dat loopt de motor prima, zet je hem op benzine dan schommelt het stationair toerental tussen de 800 en 1100 toeren.
ook houdt de auto erg in onder de 2000 toeren, daarboven geen enkel probleem.
heel raar en ik heb geen flauw idee wat het probleem is. misschien dat het benzinefilter nogal vies is omdat je meestal op lpg rijdt?nou lees ik iets wat ik nog nooit gehoord heb.
een TZi met een motor van een GTi ?sinds welk bouwjaar hebben ze dat dan ingevoerd ? ik wist alleen dat een TZi een monopoint injectie systeem heeft, en geen multipoint.
heeft ie dan ook de 122 pk, of gewoon 105 pk ?heb je ook een foto van je blok ?
Metro2005 heeft gewoon een GTi hoor, de oude van Marcel. Ik heb die wagen in januari 2004 eens gereden en het reed erg lekker. Leuk ook dat klokkenspel uit een 205, het staat heel goed in het interieur van een BX.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX