Hoi,
Net mijn DS 23 ie opgehaald na een lang verblijf bij de specialist. Helaas, bij de aankoop niet goed genoeg gekeken, ondanks alle voorzorgsmaatregelen, aankooppunten, etc., etc. Tsja, de dame stond te lang stil, en had al in geen twee jaar een garage van binnen gezien. En da’s vragen om problemen. Als beginnende DS rijder blijven er veel vragen, en kunnen we dit forum gebruiken om snel problemen en oplossingen uit te wisselen? Ik zal veel vragen aandragen, en weinig oplossingen kunnen geven, maar al doende leert men….. zeggen ze ....
Het eerste wat me gelukt is, het klokje aan de gang krijgen…... er is dus nog hoop…..
MVG
Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
hey peter,
welkom op het forum!
problemen hebben we hier niet. wel uitdagingen haha..
mijn ds heeft ook meerdere keren in haar leven lang ( meer dan 2 jaar stil gestaan )
zodra ik ff tijd heb zal ik een opsomming maken wat er allemaal gaat mankeren aan een prima werkende auto na 2 jaar stilstand. indien je hem dus niet goed wegzet, want het hoeft niet hoor als die ellende.
probleempjes
Hoi Erik,
“Grootste” problemen zijn de kleinigheden die ik graag opgelost wil hebben. De specialist heeft de dame na veel zwoegen (ondanks een restauratie 10 jaar geleden) weer APK klaar gekregen. Daarvoor is de rechter balk verangen, linker kriksteun vervangen, maar moest er aan de kofferbak toch ook weer gewerkt worden. En ze remde niet gelijkmatig links en rechts door lhm lekkage.
Maar goed, ze is nu verkeersveilig en technisch in orde, en volgens de specialist rijdt ze erg comfortabel voor een Ds, een heerlijke auto!
De kleinigheden? Het oliedruk lampje brandt niet als je de dame op contact zet, lampje zelf is goed (controle knopje, erug charmant…), groot licht verklikkerlampje werkt niet, dimmer dashbord verlichting zit vol roest, en levert dus te weinig licht op om in het donker de snelheidsmeter te kunen zien, de kachel werkt wel, maar eens kijken of dat beter kan (kijken of de toeveoren niet verstopt zitten met bladeren etc.).
Nieuwe achterspatborden heb ik al, alleen nog niet gepast…. en die moeten nog spuitklaar gemaakt gaan worden.
En, ook belangrijk, er moet er nog mee leren rijden. Aangezien het een halfautomaat is, moet je geen haast hebben…...... De bak schakelt volgens mij prima, maar stationair in de eerste versnelling rolt ze net niet weg, geef je gas dan komt de neus even omhoog… da’s wel genieten! Naar mijn idee een prima auto voor de snelheidsovertreder, je bent misschien wel als eerste weg bij het stoplicht, maar de laatste die over de kruising heen is….....
Om de kleine problemen op te lossen heb ik wel een kopie van de werkplaatshandboeken, maar moet wel even op pad voor onderdelen, lampjes etc. Tijd om dus contacten te maken hier, en binnen de id/ds club.
Heb je nog tips, ik houd me aanbevolen, en als ik weer gereden heb, lees je het hier wel….... zit me nog iets niet lekker en moet even zeker weten of er iets niet goed zit of niet.
Bedankt voor de aandacht en je reactie,
Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nou je bent aan het goeie adres hier. Ik denk dat ik wel zo’n beetje alles van een ds in mn handen gehad heb…
Bladeren in je kachelslangen: Bij mij ( een ds die ik net heb ‘gekregen’ voor weinig) zat er een muizen nest in! lekker tegen het roostertje aan gebouwd. kwam geen lucht meer door!
Klokje: Je bent een van de weinigen waar hij het nog doet! proviciat!
net niet wegrijden: Op de koppelingregelaar ( rechts boven op met die korte v-snaar) het borgmoertje lossen en de langere bout in het midden op de poelie een beetje uitdraaien.zeg een kwartslag per keer.
Dan weer test rijden. Als je op je rem drukt moet ie iets in toerental dalen en net blijen staan. Rem los is kruipen!
hoi!
joris
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
ha. mijn klokje doet het ook nog
mijn kachel slangen zijn gewoon gescheurd en slecht, dus er komt zo wie zo al weinig warme lucht op de juiste plaats terecht.
wat ik verder ervaren heb aan ellende door te lang en verkeerd stallen:
-banden met platte kanten, bijna niet meer te ballanceren.
-slecht geventileerde garage: schimmel op stoelen en roest.
-speakers naar de klote ( die kunnen ook niet tegen te lang stilstaan )
-roestige hydro-leidingen achter
-gescheurde lekzakken
-ben ff kwijt hoe het heet: dubbele “knak” als de auto omhoogkomt, achter.
er schiet me nu verder even niets te binnen, maar deze lijst word nog wel langer denk ik
grotere probleempjes….
Hoi allemaal,
Ten eerste, dank voor de racties. Met de meeste zal ik vooruit kunnen, ervan uitgaande dat de dame rijdt….. en daar zit nu het probleem….
Na de eerste proefrit zaterdag, na 6 keer proberen eindelijk starten, 20 km rijden, waterdamp uit uitlaat, gestopt. Twee uurtjes gewacht, starten in één keer, suisend geluid vanonder de kap…... vreemd….. Tank half vol, suizen houdt aan. Bonkend schudden van de motor, schokkerig rijden….. thuis (na 20 km) zwarte ploffen uit de uitlaat, veel roet in de uitlaat, en dat suizen….....
Zondag de kap omhoog, en eens snuffelen onder de kap. Slangen op het inlaatspruitstuk (23ie) los van hun apparaten aan het schutbord…. Dopje voor op kleppendeksel, met slang eraan, ook handlos. Die zaken vastgezet.
Geprobeerd te starten, volledig mislukt, tussendoor wachten ivm risico verzuipen, geen soelaas geboden. Kortom, mega balen, want zolang de dame niet start, kunnen de specialist en ik niet verder op zoek naar storingen. Sensor voor luchtfilterhuis is losgekoppeld, sensor op spruitstuk (nog) niet.
Verder nog een aantal losse draden tegengekomen, en vermoedelijk nog een losse slang onder het inlaatspruitstuk.
Eerste “echte vraag”, waar zijn afbeeldingen te vinden van DS (23ie) motoren met begrijpelijk teskt en uitleg van de onderdelen… (dus niet in het frans…). Tweede vraag, suggesties altijd welkom, echter, pas als het weekend is kom ik eraan toe om weer onder de kap te duiken, maar infor van tevoren kan ik altijd over nadenken, heb al een paar foto’s met een digicam van het vooronder, is altijd makkelijk, en ze zijn zo snel klaar….
Dank voor jullie aandacht,
Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
als je me die foto’s ff mailt, zet ik ze wel online voor je als je zelf niet de mogenlijkheid hebt om ze ergens online te zetten.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
de foto’s zijn nogal groot en ik heb ff geen tijd om ze te krimpen.
ze staan in deze map:
de foto’s
Erik,
Bedankt voor de mmoeite! Grootste vraag op dit moment, zie foto losse slang…. De slang met het geweven stoffen omhulsel. Die komt van een T stuk (ook carterontluchting?). Maar waar gaat/moet die naar toe? “Ergens” onder het inlaatspruitstuk is ook zo’n wijds begrip in die kleine ruimte…....
Voor de rest, reactie op de foto’s zijn welkom. Echter, heb zelf al foto’s van een te koop staande Ds 23 ie van 73 gezien….. En daar ziet het er net even anders uit…...... Probleem voor mij is het blok. het is een ruilmotor, geen idee wat de leeftijd daarvan is. Zal wel “ergens” een nummer op het blok staan….... wellicht is dat nodig om het jaartal van het blok te achterhalen.
Dank voor jullie aandacht,
Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
het jaartal an sich is niet zo spannend.
als het maar een DX4 blok is. en dat kan denk ik bijna niet anders…
voor ik fabeltjes ga vertellen wachten we liever op booraard of gerard, die hebben er tenmiste echt verstand van.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ok, super petur:
Injectie voor de DS is een D-jetronic. D staat voor Druck (duits) Er is een sensor aan je schutbord die het vacuum meet van je inlaatspruitstuk. als je galerij er is af geklapt wordt de druk gelijk aan buitenlucht ( vacuum is nul) en denkt de injectie computer dat je vol gas rijdt…. De auto start dan nooit!
Temp sensor in je luchtfilter meet temperatuur van de buitenlucht en verrijkt het mengsel bij koude.
Temp sensor in je koelwater doet het zefde maar veel groffer. Sensor op je inlaat (plaatje inlaatspruitstuk04) met die twee rode stekkertjes is je koudtstart injector en bij starten met koude motor heeel belangrijk!
Losse slang lijkt op een benzine leiding. Pas op! systeem werkt met een ruim 2 bar benzine druk en de auto brandt goed!
succes
joris
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nog ff:
http://members.rennlist.com/pbanders/djetfund.htm
dit is een site met heeeel veel info over de d-jetronic. De porche 914 heeft ‘vrijwel’ de zelfde setup.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De slang…
Nogmaals, hoi allemaal, en dank voor julie inbreng, direct en indirect. Ik stel het zeer op prijs.
Of de benzinegalerij er af is geklapt…..... Niet dat ik weet. Het lijkt erop dat alles op de goede plaats zit aan die kant van het blok, ik ruik geen sterke benzinelucht tijdens het starten die kan duiden op een lekkage. Echter, voordat het suizen begon, heb ik de kap nog open gehad, en de slang voor de sensor steviger op het inlaatspruitstuk geduwd bedenk ik nu. misschein dat door die simpele beweging het andere eind aan de sensor is losgeschoten. Ondanks dat startte ze wel (motor nog half warm, wellicht dat dat scheelt).
En dan de slang…... ruikt niet naar benzine, zit zelf meer te denken aan carterontluchting die nog ergens op het inlaatspruitstuk moet worden aangesloten. Stekkertjes op het inlaatspruitstuk laat ik vast zitten, die op het luchtfilterhuis zit nu weer los, kan ook weer vast. die zensoren zitten er niet voor niks! Overigens, je nomet een watertemperatuursensor. Waar kan ik die vinden, en (belangrijker) hoe is die verbonden met de rest van het systeem?
De watertemperatuurmeter bleef onderin staan (misschien niet meer aangesloten), het lampje voor oliedruk brandt niet tijdens het op contact zetten.
Echter, ook met de laatste opmerkingen zal ik komend weekend eens gerichter kunnen gaan kijken. Ik beloof bij deze dat ik jullie van mijn bevindingen op de hoogte zal stellen, wellicht als nieuw onderwerp.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik bedoelde de lucht galerij. zeg maar het inlaatspruitstuk. Daar wordt de druk gemeten. De temperatuursensor zit in de kop geschroefd. ik dacht aan de linkerkant. en dan heb je nog het koudstart circuit en de extra lucht slangen bende, voor extra lucht bij koud stationair.
!!
Olie lampje: blauw stekkertje bij je dynamo in de buurt. jhangt waarschijnlijk los…
hoi
joris
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Losse luchtslang
Hallo Peter.
Ik heb op de foto’s van je zitten kijken.maar ziet niet wat je bedoelt met
die losse slang.Het kan zijn dat hij ergens op je luchtfilter zou moeten
zitten voor extra lucht bij koud start od.Maar op de foto is niet te zien waar
hij nu los zit
Slang en stekkertje
En daar gaan we weer…..
Bij het laatste daglicht, mede naar aanleiding van alle tips ook hier enns aan de “achterkant” van het spuirstuk gevoled, zat een pijpje, en daar de losse slang (zie foto losse slang in een link in een andere post) op aangesloten.
Joris, het verhipte blauwe stekkertje voor de oliedruksensor komt inderdaad uit de richting dynamo. Echter, domme vraag wellicht, waar gaat die in? Ik heb het ding nu in een blauw ander stekkertje gedaan, blauw op blauw, maar dat heeft geen effect. Echter, ik heb alle schema’s nog niet bekeken om te zien hoe het zou moeten zijn. Echter, er komt een rood kabeltje gevat in een stevige zwarte plasitc isolatie uit het schutbord, richting instrumenten. Hoort die rode raad aan het baluwe stekkerjte? Zit ik ook nog met een los stekkertje dat vast zit aan een sensor? die vast zit aan de onderkant vasn het blok aan de inspuitzijde, ter hoogte van de tweede cilinder. Bij de aansluiting op het blok zit om de zwarte isolatie een blauw plasic busje. Ik heb niet het idee dat dat er voor niks zit…........
Nogmaals, dank voor al jullie inbreng, ik heb de afgelopen dagen erg veel bijgeleerd.
Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!