Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
die scheur in je mps leiding kan wel eens het hele probleem veroorzaken…
Inderdaad: vervangen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Aanhoudend suizen
Eindelijk, bij dit lekkere weer en een vrije middag, maar eens geprobeerd om te starten. Dat kostte wat moeite, maar eindelijk was daar het geluid van een draaiende DS motor te horen. Vuile rook uit de uitlaat, maar dat werd al snel wat minder. Alleen jammer van die zwarte streep op de oprit, maar goed. Gelijk de auto maar de afrit af. Bij het inschakelen van de achteruit (halfautomaat) meende ik gelijk weer een bekend geluid te horen, inderdaad, suizen. Bij het stoppen van de auto geluid ook weg, net alsof je lucht uit een luchtbed duwt, dat idee. Weet dus nog niet wat dat is, kan ook te maken hebben met twee maanden stilstand.
Maar na de oprit afgegelden te zijn, een tocht buitenom gepland, lekker lang, ff een uurtje toeren.
Ik haalde niet eens het zwembad…..... 800 meter verderop…....
Weer schokkend/bonkend rijden, gauw de bak in de vrijstand, en toen ging de motor uit, en de lampjes gingen aan…..... Starten ho maar. Kap omhoog, eens kijken, voelen maar niks vreemds ontdekt.
Wederom geprobeerd te starten, wederom mislukt. Na een minuutje of 3 weer geprobeerd, en toen draaide de motor weer. Niet te lang blijven staan, naar het zwembad gereden, rondje over de parkeerplaats en weer terug naar huis. Ik heb de oprit net gehaald. Halverwege wederom schokken en bonken (1 keertje), niet meer oppikken van het gas, dus maar doorgegleden richting huis, oprit op en daar sloeg de motor wederom af.
Kap weer omhoog, volgende zaken gezien/geveold/gehoord. Starten gaat bij warme motor zeer vlot. Bovenkant blok is goed heet, kleppendeksel dus. Waterslang bovenuit de radiateur naar het blok toe is heet, waterslang onder het blok naar de pomp toe is niet echt warm. Watertoevoer naar kachelradiator is ook heet.
Licht suizend geluid blijft hoorbaar. Lijkt te komen uit richting expansievaatje, maar toch ook richting blok, maar dat is voor mij als onervaren DS rijder maar moeilijk om aan te geven waar precies. Het lijkt wel alsof er ergens lucht wordt aangezogen of naar buiten gedrukt.
Er lekt koelvloeistof en hudrauliek, op dezelfde plek zo’n beetje, als je voor de auto staat rechtsvoor, loopt het onder de kinnebak uit. Drupjes, maar toch (hydrauliek vermoedelijk lekkend stuurhuis).
Alle salngen die vast moeten zitten, zitten goed vast, er is alleen een wat dikkere slang aan de achterkant van het motorblok dat aanvoelt alsof het dubbel gevouwen heeft gezeten. Aangezien het geen benzineslang is, denk ik aan afzuiging van het één of ander.
Uit de uitlaat komt weinig rook, maar wel veel roet en water. Aangesien een deel van de motor nog koud zal moeten zijn, geen wonder.
Kortom, wat is er goed mis? De bovenkant van het blok heet, en wellicht zo heet dat de benzine verdampt is voordat ze ingepsoten kan worden, veroorzaakt door….....? Koppakking kaduuk?
In de olievuldop zit wel een melkachtige aanslag, op de peilstok nog geen water gezien.
Afijn, tips zijn welkom, en citromobile bezoeken met deze dame zit er vermoedelijk zo ook niet in…..........
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
hmm moet ik de vlag nou uithangen of nog maar ff niet??
update en vlaggen
Nah,
Aangezien de dame zo leker vlot start als ze warm is, de dame maar weer eens 5 minuutjes op de oprit laten draaien, wat heen en weer op de oprit gereden, en maar ff een klein blokje op in de iegen strasat, steeds rechtsaf…...
Geen problemen, zo lijkt het. suizen blijft, maar dat zou er misschien bij moeten horen. Temperatuurmeter werkt nu wel, die kroop rustig naar het midden. Ik heb wel de stelschroef voor stationair een klein tikje teruggedraaid. Uit de uitlaat ploft af en toe wat water met daarin roet.
En dan nu de vlag.
Die mag wel uit, ik heb de dame vandaag zelf weer aan de gang gekregen, met alle hulp ook hiervandaan. Da’s dus niet alleen een vlag voor de DS, maar ookk voor alle gebruikers die hier hun op en aanmerkingen hebben geplaatst. Ik ben nog niet klaar, er komt aLLEEN MAAR MEER WERK BIJ…. zoals een onwillig portierslot, afstelling toerental bak, roest op de kofferbakbodem achteraan en ga zo maar door….... Ik ben dol op modelbouw, maar ik ben wel op zoek naar een betere werkruimte voor dit 1 op 1 gedoe
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
GOED ZO PETER!!
Die basis cursus kan je afzeggen!
Ik zou je probleem zoeken in de benzine toevoer. Vuil in de tank, verstopte leiding, ranzige pomp enz…
groeten
joris
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
draai problemen
Hallo allemaal,
Joris, ik zeg die cursus maar niet af…. er zijn vast meer problemen.
Ik vrees ten eerste het benzinefilter. volgens mij kan ik die beter vernieuwen ofzo. Verder zit ik te denken aan een vapour lock tijdens hetbonk/schud verhaal. Vermoedelijk zuigt de motor (of pompt de pomp) dan geen benzine aan, maar slechts damp. Ik denk dat de oorzaak daarvan is dat de thermostaat te laat opengaat. Waarom? Onder de kap is het goed heet, de temparatuurmeter (die wel werkt) staat onderin als het bonken zich voordoet. Staat die meter in het middan (tijdens het laatste ritje) lijkt er geen probleem meer te zijn. Totdat je in de file komt misschien. DS23 motoren zijn wat dat betreft toch al wat kwetsbaarder, wellicht dat Gerard daar meer over kan vertellen.
Ik hoop zondag nog eens te kijken of de dame weer vlot wil starten, en dan nog maar eens wat keren door de straat cruisen om eens te zien of het probleem verholpen is of niet. En voor de optimisten, om de een of andere ongetwijfeld geniale reden, hebben ze bij Citroen het bedacht om een thermostaat in een slang weg te werken. Lekker makkelijk voor de thuisknutselaar…..... Dus “even” een thermostaat checken kan ik wel vergeten, erger nog, ik zou niet weten in welke slang het ding verstopt zit….... Misschien is er hier iemand die me daarmee verder kan helpen?
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
benzine filter meteen vervangen! I vakk de oorzaak! benzine wordt elektrisch opgepompt en houd druk in de leiding rond de 2 bar( is gevoelig geen 2,2 bar of 1,8 )
Thermostaat zit in de dikke slang die van je waterpomp naar je radiator loopt boven . Of: hij zit in het waterpomp huis. ergo: haal die slang eraf nadat je 1 liter water hebt afgetapt door het kraantje aan de rechterkant (voor de kijkers links) en kijk.
het blok wordt en blijft 80 graden (omtrent) dat is best heet!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb effe een oude foto van je bekeken: je hebt een thermostaat die in het waterpomphuis zit. dus vlak onder de dikkeslang die bovenop je waterpomp zit en naar je radiator loopt.
ik denk trouwens dat die wel werkt. hij wordt niet te heet. anders was het allang kapot allemaal!!!
Check die filters en de pomp ! Zit in je rechter dorpel achteraan!!
ja je bedenkt het niet…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Even ter extra informatie mbt benzine filter.
Bij het testen van het koudstart gedeelte, zag ik dat er met de benzine hele kleine zwarte spikkeltjes in het witte opvangbakje zaten, bij de benzine in. Filter dus versleten/vol/vervuild?????
Zit het filter bij de achterdeur, voor de pomp, of ergens anders? Aangezien het een pallas is, met alle plaatwerk om de zaken beter te verhullen, wel handig om te weten, dat scheelt immers weer schroeven
Na vervangen filter eens kijken of de zaken beter gaan.
Iemand in de zaal met een overtollig filter voor een IE?
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Hallo Peter.
Je heb tegenwoordig een aantal universele benzinefilters(grote)die je zo
bij elke automatrialenzaak kan kopen.Zet wel 2 klembandjes erop
De kans dat er heel erg veel vuil in de tank zal zitten is duidelijk aanwezig
Die onderplaat kan je er zo afschroeven.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Peter,
Ja dat zit in je dorpel aan de achterkant. Het verdient aanbeveling als je er ook een vóór je pomp zet. Die zwarte pikkeltjes is oude benzine slang. Vervang ALLE rubberslangen van je benzine syseem. Het systeem staat onder druk. Brand heb je zo!
Die zwarte stukjes gaan in de hele kleine doorvoertjes van je injectoren zitten. Dan heb je de poppen aan het dansen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Starten is geen probleem meer, de dame sloeg daarnet vlot aan. Doorlopen niet, omdat ik de sensor op het luchtfilter weer had aangesloten. Haal je die stekker weer los, blijft ze lopen als een zonnetje.
De auto even anders gezet op de doprit, om het beschermplaatwerk rechtsachter te kunnen verwijderen. rotwerkje, alle schroeven erg roestig, en ook erg vast. Worden dus nieuwe, en dan met een likje kopervet ertussen.
Echter, een benzinepomp heb ik niet kunnen vinden bij het achterportier. Wel een rechthoekig blokje, met wat rubberslang ervoor en erachter. Dat zal wel het filter zijn denk ik, en een nieuwe heb ik besteld. Echter, indien ik alle rubber slangen moet vervangen, wat voor salng heb ik nodig, doorsnede, afmetingen en op welke plekken zit dat wel niet?
Ik zal van de week nog een keer de test met de koudstart doen, en zie ik nog steeds spikkels, gaat ze door naar de specialist voor het vervangen van het rubberwerk.
Wie nog tips heeft, ik lees ze nog steeds graag. Overigens, een zeeeer prettige ervaring dat de dame zo vlotjes start! Er was er eentje ontevreden, mijn oudste dochter, die stond te dichtbij de uitlaat, en die sputterde wederom zwarte spetters op haar mooie blauwe broek
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Meet altijd de binnenzijde van de benzineleidingen,ik denk 10mm
filter en luchtslang
Geacht forum,
Inmiddels na een uurtje prutsen en pielen, de slang tussen luchtfilterhuis en inlaatspruitsuk vervangen (dat was 10 minuten werk) en het benzinefileter vervangen, ie versie. Wederom originele Bosch versie, maar de vorige zat verkeerd gemonteerd volgens het raparatiehandboek, de pijl wees naar achteren en niet naar voren. Maakt dat iets uit? Wellicht dat Gerard hier een antwoord op heeft….
Het oude filter eens doorgezaagd. Geen zwarte spikkels erin, wel wat stof en schilfertjes, die als je ze tussen je vingers door wrijft een bruine kleure opleveren…. roestbruin, goed geraden…..
Zal toch de rubberen slangen in het benzinesysteem meoten vervangen lijkt em, want die zwarte spikkels in het koudstartcircuit moeten toch ergens vandaan komen lijkt me. En als ze niet in het filter zitten ligt de oorzaak ergens voorbij het filter lijkt me….......
En dat roestbruine bij het filter….. da’s vermoedelijk een nieuwe tank…...
Wat betreft het prutsen om het filter weer goed te krijgen, echt gepruts op de vierkante centimeter. Nou ben ik slechts amateur, maar ik kan me voorstellen dat je als monteur hier ook wel eens de balen van hebt….. want er zijn zoveel van die kleine rothoekjes waar ze bij citroen iets leuks in verstopt hebben…....
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!