Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Ik ben het met je eens.er zitten in meerdere filters eenrichtingsverkeer.
Als je op de nieuwe dan blaast,merk je toch wel dat de ene kant iets
makkelijker gaat dan de andere kant.Ik denk dat het bedoelt is om het
terug zakken van de benzine tegen te gaan.Maar wat je zou moeten doen
aan roest in je tank,hoop ik dat je dat na een aantal maal tanken het kwijt
zou moeten zijn.Een goeie tank inbouwen lijkt me een moeilijk alternatief.
Ik weet niet of je makkelijk benzine af kan tappen, maar als dat kan: aftappen op een beetje na, alles weer dicht maken, schudden (kan met een Eend, ik weet niet hoe het met een DS zit) en als de benzine nog in beweging is het laatste restje ook aftappen en dat proces een aantal keren herhalen tot de benzine die na het schudden uit je tank loopt mooi schoon is (geen vuile benzine er weer in gieten dus). Misschien kan je de vuile benzine door een koffiefilter of een zeef goeten om deze weer schoon te maken en te kunnen gebruiken (heb ik iig wel gedaan met mijn Eend, ik weet alleen niet meer waarmee ik de benzine gefilterd heb).
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja, je kan de tank aftappen. Onderop zit een aardig grote koperen schroefdop. maatje 21 dachtik. teiltje eronder en spoelen met schone benzine. Als het goed is zie je dan ook een lamellenfilter mee naar beneden komen. Soms is dat niet meer gemonteerd. Als het er wel zit schoonmaken.
Een nieuwe tank monteren is niet zoveel werk maar een goede tank vinden wel! een IE heeft een andere tank dat de rest van de Ds’en! ( meer aanzuig/ toevoer slangen).
Die luchtfilter sensor is waarschijnlijk kapot. Welke weerstand meet je?
moet zijn 300 ohms @ 20 deg. C, about 100 ohms @ 50 deg. c.
dus als ie kortsluit maakt ie je mengsel een stuk armer. als je de draad eraf trekt wordt je mengsel een beetje rijker. Je temperatuursensor in je blok doet hetzelfde en die twee moeten op elkaar zijn afgestemd.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
weerstand sensor
Hallo allemaal,
Net ff gemeten met een niet te dure universeelmeter. Buitentemperatuur 20 C, weerstand 319 ohm. Dus dat zou goed moeten zijn, of is de afwijking toch te groot?
Kan nog even de stekkers op het inlaatspruitstuk voor koudstart injector omdraaien, misschien dat dat de zaak verandert. Zo niet, waar zit het probleem dan?
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Het voorgaande, stekkertjes in koudstart gewisseld, sensor weer aangesloten, en koude start geprobeerd. Aanslaan lukt maar net (sleutel 2keer op contact, vergeten eerst gaspedaal in te trappen), en eenmaal draaiend, kost het enige moeite om draaiend te blijven. Na verwijdering stekker op sensor luchtfilter gaat het toerental gelijk omhoog, en blijft de zaak wel goed draaien. Daarna nog even sensor terug geplaatst bij draaiende motor, en het toerental zakt weer in, met een onrustige motorloop als gevolg. Er zal dus nog wel ergens iets mis zijn…..
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het kan een combinatie zijn van de twee temp sensors. Of een kortsluiting in de draad vaan je lucht temp sensor.
Als je blok temp sensor te rijk staat( te lage weerstand) en je druk die van de lucht erbij gaat ie hokken. Heb je gekeken of je koudstart injector wel stopt na een paar seconden?
Heb je het zelfde probleem ook als je motor goed op temperatuur is?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
metingen sensoren
Hallo allemaal,
Na verhipt veel gepiel en gepruts, heb ik eindelijk de sensor in de kop van het motorblok, die de koelwatertemtperatuur moet meten, doorgemeten. Buitentemperatuur een graadje of 18, schaal ohm meter 20k, meting geeft 2,79. Oftwel 2790 ohm, waar het reparatiehandboek van mij aangeeft 2500 ohm.
Die van de luchttemperatuur was 319 ohm. Kortom, volgens mij werken ze allebei zoals zou moeten. Zo niet, dan lees ik het graag!
Echter, het stekkertje van de watertemperatuursensor zat wel erg klem, tussen benzineleiding en een waterslang, waar de draad van de stekker zo’n beetje klem tegen zat. Nu zit er weer een centimetertje lucht tussen, wellicht dat dit de oplossing is, maar dat kan ik pas later uitproberen.
Maar goed, indien het niet werkt, waarom start de dame dan zo slecht en blijft ze niet lopen als je beide stekkers op goede sensoren aansluit?
Door een stekker los te koppelen heeft de specialist van de vorige eigenaar wel het symptoom bestreden, maar niet het probleem opgelost..
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
meet die lucht temp sensor een door naar aarde.
Wat zie je dan?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hallo allemaal,
Meten van de luchttempsensor naar blok of een ander metalen deel geeft een 1, dezelfde waarde als wanneer de meter gewoon aanstaat, over het hele ohm meetbereik. Weerstand in de stekker zelf (de draden) is 1900 ohm.
Echter, wellicht dat het volgende iets zegt.
Ik heb de koudstartinjector eens uit het spruitstuk gehaald, contact aangezet, en waar als je de benzinelieding eraf haalt er een forse straal benzine komt, komt er uit de injector geen drup benzine, ook niet als de stekkertjes erop aangesloten zitten. Of treedt de injector pas in werking als je daadwerkelijk gaat starten?
Nog tips?
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Even een aanvulling, tijdens het starten komt er wel benzine uit de koudstart injector. Tijdens die test, leek het wel of de dame gelijk wilde aanslaan, ondanks het feit dat er geen extra benzine werd ingespoten in het inlaatspruitstuk. En de handel is maar een tel in de startpositie geweest, en dat is niet erg lang.
MVG, Peter
PS fijn dat er kopervet is, schreoven, boutjes en moertjes draaien een stuk makkelijker zo!
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die koudstart injector heeft een eigen circuitje dat geactiveerd wordt als je het contact aanzet. Mischien zelfs pas als je start. Afhankelijk van de water temperatuur blijft ie een vaste tijd injecteren.
Koppel de benzine leiding eens af van de injector. Laat de injector in de inlaat zitten anders verstoor je het vacuum weer . Je moet die benzine leiding wel afdopppen met een boutje! Remember, er staat 2 bar benzinedruk op!
ben benieuwd of ie dan goed loopt!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
ik lees elke dag met belangstelling de vorderingen van superpetur..
ik snap allang niet meer waar het over gaat, maar het is wel spannend!
er is reeds belangstelling getoond om dit topic in zijn geheel te gaan verfilmen.
erik wijngaarden schreef:ik lees elke dag met belangstelling de vorderingen van superpetur..
ik snap allang niet meer waar het over gaat, maar het is wel spannend!
er is reeds belangstelling getoond om dit topic in zijn geheel te gaan verfilmen.
Ik sluit me bij jou aan Erik. Ennuh, als iemand een camera regelt, wil ik wel filmen
Schijt aan originaliteit.
waar het over gaat…..
Hallo,
Waar het nu nog over gaat?
Is simpelweg de vraag waarom de injectiemotor na een tijdje draaien bonkend en schuddend gedrag gaat vertone, ongeveer voordat de thermostaat opgengaat zoals het nu lijkt.
Startprobleem is opgelost, dus dat scheelt
Als de oorzaak van het niet lekker lopen is opgelost, komen de afstelling van de halfautomaat en wat andere zaken aan de orde, maar eerst moet de dame eens goed gaan lopen.
Of zal ik een nieuw onderwerp beginnen, omdat dit stuk te lang wordt? Daar hebben we modderators voor is het niet?
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
nee joh peter, gewoon doorgaan, ik vind het echt leuk…