C5 hpi
hvdv01
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 18-01-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 18 januari 2004 10:51 PM

Wie weet waarom de HPI motor niet meer levebaar is in NL?
In Frankrijk is ie nog wel leverbaar

Hans

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 18 januari 2004 10:58 PM
  [ # 1 ]

In belgië is hij ook niet meer leverbaar denk ik.
het was niet echt een succes, heb ik me laten wijsmaken.

Profiel  
 
@brain
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 31-07-2003

Gepost: 19 januari 2004 01:16 AM
  [ # 2 ]

Re: C5 hpi

hvdv01 schreef:

Wie weet waarom de HPI motor niet meer levebaar is in NL?
In Frankrijk is ie nog wel leverbaar

Hans

Gelukkig maar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Laughing  Laughing
Dit is/was echt een kl*te motor Confused  alleen maar problemen
als je het een had opglost begon er weer wat anders!
en dan heb ik het ook echt over om de 10000km complete motoren vernieuwen.
Vandaar dat de levering hier stopgezet is Very Happy .

Bryan

Profiel  
 
@brain
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 31-07-2003

Gepost: 20 januari 2004 01:56 AM
  [ # 3 ]
ZX-Cruiser schreef:

Wat is er zo gek/bijzonder aan dan Confused:
Nog nooit van gehoord…

Vooral de koude start, stationair draaien en constant rijden in lage toeren Sad  zijn een probleem.
Deze motoren draaien op zo`n arm mengsel dat maar de kleinste vervuiling/probleem in brandstof pomp, injectoren, bougie`s, compressie enzenz…. al zeer nadelige gevolgen heeft op de prestatie`s van de motor Wink .

Bryan

Profiel  
 
hvdv01
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 18-01-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 26 januari 2004 11:30 PM
  [ # 4 ]

2.0 HPI

Deze motor draait bij mij probleemloos sinds sept 2001
Was destijds een impulskoop (die motor dan) had met de exclusive uitrusting te maken (zeeeeer compleet)
Hoe zijn de ervaringen met de V6?

Profiel  
 
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 11 mei 2004 12:57 AM
  [ # 5 ]

HPi was een benzinemotor met directe brandstofinspuiting, zoiets als VW heeft met de FSI, Renaut met de IDE en Mitsubishi met de GDi.

Schijnt overigens beter te lopen op zwavelarme benzine.

Da’s de reden dat Mercedes-Benz de CGI nog niet in Nederland voert (tot nu toe…)

De HPi was in de praktijk niet echt veel beter dan de normale 2.0i-16V, alleen veel complexer en storingsgevoeliger…
En duurder !

Ook Peugeot levert ‘m dacht ik niet meer

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
erwt
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 19-04-2004

- Xantia 1.6 Allure
Gepost: 11 mei 2004 01:21 AM
  [ # 6 ]

de HPi moest een aanval inzetten op de ‘vuile’ dieselmotor: een veel lager gebruik dan een benzinekrachtbron met een zelfde aantal pk’s, en dus vriendelijker voor milieu en portemonee.
Echter dit is anders gelopen. De HPi kostte flink meer dan de HDi en daarom bleven de kopers weg. De betrouwbaarheid was verder door de Nederlandse kwaliteit van de brandstoffen erg matig en ook viel het gebruik flink tegen.
Daarom heeft de PSA-directie besloten om de HPi stilletjes uit het programma te halen

bron: CITROExpert 2/2004, blz 31

Profiel  
 
Gepost: 27 juli 2004 07:58 PM
  [ # 7 ]

Re: 2.0 HPI

hvdv01 schreef:

Deze motor draait bij mij probleemloos sinds sept 2001
Was destijds een impulskoop (die motor dan) had met de exclusive uitrusting te maken (zeeeeer compleet)
Hoe zijn de ervaringen met de V6?

Ik heb inmiddels 3 jaar een V6 automaat. Ik heb tot op heden geen enkel probleem ondervonden. Het is een magnefieke motor!
Het verbruik i.c.m. de automaat is ook redelijk. Op korte stukken rijdt de V6 toch 1:9,2 en op langere afstanden ca. 1:10.
Is aan te bevelen!

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 28 juli 2004 01:43 AM
  [ # 8 ]

waarom het een mislukking is geworden is mij toch niet geheel duidelijk omdat de motor is ontwikkeld met het mitsubishi patent van de gdi.
(daar heeft PSA ook voor betaald.)en die deden het toch wel aardig.
en worden nog steeds geleverd.
Ik denk dat zoals met vele citroen ontwikkelingen dat er toch niet genoeg
en zeker niet intensief getest wordt.
Misschien zijn ze nog niet geheel van het franse slag principe afgestapt.
groeten dennis

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 28 juli 2004 02:14 AM
  [ # 9 ]

bij Mitsubishi is GDI trouwens ook als een nachtkaarsje uitgegaan, terwijl het systeem bij Renault ook al niet lekker werkt (o.a. Megane 1)


maar heeft het ook niet te maken met de verkrijgbaarheid van zwavelarme benzine in Nederland ?

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 28 juli 2004 02:26 AM
  [ # 10 ]

mitsubishi GDI’s worden nog volop geproduceerd in Japan van 3 cylinders tot v8 GDI.in nederland zijn er ook zeker nog gdi’s leverbaar kijk maar bij mitsubishi .nl
groeten dennis

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 06 augustus 2004 06:09 PM
  [ # 11 ]

benzine

Het heeft inderdaad te maken met de soort benzine die erin gaat. De HPI/FSI/GDI/wat voor naam je er ook aan geeft motoren draaien het best op zwavelarme benzine. Deze is echter, net als zwavelarme Diesel nog niet zo heel goed verkrijgbaar in Nederland. Daar deze duurder is om te produceren en daardoor ook duurder is aan de pomp, door onze oh zo goede Nederlandse overheid met zijn torenhoge belastingen, koopt niemand het spul. Als het goed is, is europees geregeld dat over een X aantal jaar (vraag me niet hoeveel jaar) verkrijgbaar moet zijn.

Ook de FSI motoren van Volkswagen hebben dit probleem, echter bij VW kan je op dit moment geen andere motoren meer krijgen. Dus wees blij dat ze bij Citroën dit nog niet geheel ingevoerd hebben.

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 07 augustus 2004 02:19 PM
  [ # 12 ]

tja, de VW-FSI motoren zijn nogal futloos onderin het toerengebied…

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 22 augustus 2004 02:39 PM
  [ # 13 ]

DE HPI IS TERUG!!!!!

In de nieuwe C5 zit hij weer!! :cevr

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
Willibrord
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005

- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Gepost: 11 maart 2005 05:47 PM
  [ # 14 ]

Dat meen je niet, je hoorde over die HPI zoveel negatieve berichten. Het waarom wordt door alle vorige ‘sprekers’ glashelder uitgelegd. Mooi zo’n forum, daar word je wijzer van! Razz

Profiel  
 
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 11 maart 2005 09:12 PM
  [ # 15 ]
dennis van der ven schreef:

DE HPI IS TERUG!!!!!

In de nieuwe C5 zit hij weer!! :cevr

 

de 2.0i-16V ??

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook