Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 18-01-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Wie weet waarom de HPI motor niet meer levebaar is in NL?
In Frankrijk is ie nog wel leverbaar
Hans
In belgië is hij ook niet meer leverbaar denk ik.
het was niet echt een succes, heb ik me laten wijsmaken.
Re: C5 hpi
hvdv01 schreef:Wie weet waarom de HPI motor niet meer levebaar is in NL?
In Frankrijk is ie nog wel leverbaarHans
Gelukkig maar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dit is/was echt een kl*te motor alleen maar problemen
als je het een had opglost begon er weer wat anders!
en dan heb ik het ook echt over om de 10000km complete motoren vernieuwen.
Vandaar dat de levering hier stopgezet is .
Bryan
ZX-Cruiser schreef:Wat is er zo gek/bijzonder aan dan :
Nog nooit van gehoord…
Vooral de koude start, stationair draaien en constant rijden in lage toeren zijn een probleem.
Deze motoren draaien op zo`n arm mengsel dat maar de kleinste vervuiling/probleem in brandstof pomp, injectoren, bougie`s, compressie enzenz…. al zeer nadelige gevolgen heeft op de prestatie`s van de motor .
Bryan
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 18-01-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
2.0 HPI
Deze motor draait bij mij probleemloos sinds sept 2001
Was destijds een impulskoop (die motor dan) had met de exclusive uitrusting te maken (zeeeeer compleet)
Hoe zijn de ervaringen met de V6?
HPi was een benzinemotor met directe brandstofinspuiting, zoiets als VW heeft met de FSI, Renaut met de IDE en Mitsubishi met de GDi.
Schijnt overigens beter te lopen op zwavelarme benzine.
Da’s de reden dat Mercedes-Benz de CGI nog niet in Nederland voert (tot nu toe…)
De HPi was in de praktijk niet echt veel beter dan de normale 2.0i-16V, alleen veel complexer en storingsgevoeliger…
En duurder !
Ook Peugeot levert ‘m dacht ik niet meer
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
de HPi moest een aanval inzetten op de ‘vuile’ dieselmotor: een veel lager gebruik dan een benzinekrachtbron met een zelfde aantal pk’s, en dus vriendelijker voor milieu en portemonee.
Echter dit is anders gelopen. De HPi kostte flink meer dan de HDi en daarom bleven de kopers weg. De betrouwbaarheid was verder door de Nederlandse kwaliteit van de brandstoffen erg matig en ook viel het gebruik flink tegen.
Daarom heeft de PSA-directie besloten om de HPi stilletjes uit het programma te halen
bron: CITROExpert 2/2004, blz 31
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 21-07-2004
- 2CV 6 Special
- CX 25 GTi
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 ETG 82 feel edition
- Berlingo 1.6 BlueHDI 75
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDI Exclusive automaat
Re: 2.0 HPI
hvdv01 schreef:Deze motor draait bij mij probleemloos sinds sept 2001
Was destijds een impulskoop (die motor dan) had met de exclusive uitrusting te maken (zeeeeer compleet)
Hoe zijn de ervaringen met de V6?
Ik heb inmiddels 3 jaar een V6 automaat. Ik heb tot op heden geen enkel probleem ondervonden. Het is een magnefieke motor!
Het verbruik i.c.m. de automaat is ook redelijk. Op korte stukken rijdt de V6 toch 1:9,2 en op langere afstanden ca. 1:10.
Is aan te bevelen!
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
waarom het een mislukking is geworden is mij toch niet geheel duidelijk omdat de motor is ontwikkeld met het mitsubishi patent van de gdi.
(daar heeft PSA ook voor betaald.)en die deden het toch wel aardig.
en worden nog steeds geleverd.
Ik denk dat zoals met vele citroen ontwikkelingen dat er toch niet genoeg
en zeker niet intensief getest wordt.
Misschien zijn ze nog niet geheel van het franse slag principe afgestapt.
groeten dennis
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
bij Mitsubishi is GDI trouwens ook als een nachtkaarsje uitgegaan, terwijl het systeem bij Renault ook al niet lekker werkt (o.a. Megane 1)
maar heeft het ook niet te maken met de verkrijgbaarheid van zwavelarme benzine in Nederland ?
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
mitsubishi GDI’s worden nog volop geproduceerd in Japan van 3 cylinders tot v8 GDI.in nederland zijn er ook zeker nog gdi’s leverbaar kijk maar bij mitsubishi .nl
groeten dennis
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
benzine
Het heeft inderdaad te maken met de soort benzine die erin gaat. De HPI/FSI/GDI/wat voor naam je er ook aan geeft motoren draaien het best op zwavelarme benzine. Deze is echter, net als zwavelarme Diesel nog niet zo heel goed verkrijgbaar in Nederland. Daar deze duurder is om te produceren en daardoor ook duurder is aan de pomp, door onze oh zo goede Nederlandse overheid met zijn torenhoge belastingen, koopt niemand het spul. Als het goed is, is europees geregeld dat over een X aantal jaar (vraag me niet hoeveel jaar) verkrijgbaar moet zijn.
Ook de FSI motoren van Volkswagen hebben dit probleem, echter bij VW kan je op dit moment geen andere motoren meer krijgen. Dus wees blij dat ze bij Citroën dit nog niet geheel ingevoerd hebben.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
tja, de VW-FSI motoren zijn nogal futloos onderin het toerengebied…
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
DE HPI IS TERUG!!!!!
In de nieuwe C5 zit hij weer!! :cevr
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Dat meen je niet, je hoorde over die HPI zoveel negatieve berichten. Het waarom wordt door alle vorige ‘sprekers’ glashelder uitgelegd. Mooi zo’n forum, daar word je wijzer van!
dennis van der ven schreef:DE HPI IS TERUG!!!!!
In de nieuwe C5 zit hij weer!! :cevr
de 2.0i-16V ??
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)