Ok, dus de keuze diesel vs. turbodiesel valt in het voordeel uit van de turbodiesel op basis van de snelheid. Nou heb ik al een redelijk snelle auto en moet dit vooral een lange-einden-lekker-comfortabel-tuffen auto worden. Kan ik dan uit het oogpunt van betrouwbaarheid niet beter een niet geblazen diesel nemen? Ook met het oog op koppakkingen, turboladers die te koud zijn gebruikt of niet hebben mogen afkoelen etc…
Ideeën?
Arne
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991
Re: Wat is betrouwbaarder?
ghulst schreef:Ok, dus de keuze diesel vs. turbodiesel valt in het voordeel uit van de turbodiesel op basis van de snelheid. Nou heb ik al een redelijk snelle auto en moet dit vooral een lange-einden-lekker-comfortabel-tuffen auto worden. Kan ik dan uit het oogpunt van betrouwbaarheid niet beter een niet geblazen diesel nemen? Ook met het oog op koppakkingen, turboladers die te koud zijn gebruikt of niet hebben mogen afkoelen etc…
Ideeën?
Arne
Ligt erg aan wat je prestaties verwacht. Sommigen stappen probleemloos in een Xantia D en kunnen er mee leven (die zijn echt traag). Anderen vinden een Xsara 2.0 hdi 110 pk gezapig. Persoonlijk vind ik dat er met de BX 19 D goed te rijden valt. SNel is ie niet, maar vlot genoeg om met het normale verkeer mee te komen. Hij is niet gevoelig op de kop (scheuren op koppakking) ook niet bij ruiger rijden. Een BX Turbodiesel kan alles hebben, mits hij maar goed warm gereden wordt (minstens 20 minuten warm rijden voordat je ook maar enige prestaties verlangt). DOe je dat niet dan heb je zo een gescheurde cilinderkop en dan zijn de rapen gaar. Gezien de tijd die je moet opwarmen is het duidelijk geen auto voor korte ritjes. Neem er alleen eentje als je overwegend langere afstanden rijdt (minstens 40 km enkele reis).
Maar goed: het wordt steeds lastiger om nog een nette betrouwbare BX te vinden. Ik vraag me dus af of je de keuze praktisch gezien nog wel hebt. Als je een exemplaar tegenkomt (turbodiesel of diesel) met een nette onderhoudshistorie (niet alleen olie verversen, maar een flinke lijst: zeg maar 1500 EUR onderhoud per jaar) dan zou ik gewoon happen en niet eens kijken of het turbodiesel is of niet.
O ja.. een diesel is wel wat zuiniger: ongeblazen berline gemiddeld rond de 1 op 18 (hoef je niet echt je best voor te doen). een ongeblazen break heeft een wat kortere versnellingsbak dan een berline en is daardoor wat minder zuinig en iets rumoeriger. Reken op ong. 1 op 16/17 voor een break. Een turbodiesel berline is qua zuinigheid iets meer afhankelijk van je rechtervoet. Met stevig doorstampen ga je richting de 1 op 15 en met ruistig rijden haal je ook wel 1 op 18. Een break is wederom iets minder zuinig (maar wel gelijke bak als de berline). 1 op 14 bij stevig doorstampen en 1 op 17 met wat rustiger rijden.
Succes met zoeken.
Groet,
Marten