koelvloeistoftempratuur
harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 21-11-2003

Gepost: 04 maart 2004 04:24 PM

hoe warm mag dat zijn totdat je fan aanslaat

ik merk bij mij pas tegen de 97/98 C gaat de fan aan
dat is al zo sinds ik hem heb, maar ik vertrouw het toch niet zo

hij kookt nooit, gaat altijd tot de 97/98 C en dan gaat de fan aan zodat ie gezakt is tot de 90 C en gaat ie uit, loopt ie weer op tot de 97 C en slaat de fan weer aan (dit doet ie als ik hem stil laat staan)

mijn radiateur is wel warm en de waterslangen die erheen lopen ook

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 maart 2004 07:58 PM
  [ # 1 ]

is ok. het systeem is een systeem onder druk. dat betekent dat de kook temperatuur hoger ligt dan 100 graden. Als je koelvloeistof gebruikt ipv water zal de kooktemp nog hoger liggen geschat rond de 113 graden.
Trouwens, geloof nooit je meters in je dashboard. is alleen te meten met een geijkte thermometer!

groet
joris

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 24 november 2004 12:17 PM
  [ # 2 ]

de fan hoort bij de zx bij 97 graden aan te slaan en bij 95 weer uit te gaan
90 graden is normale temperatuur tijdens het rijden

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
harry
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 444
Geregistreerd: 21-11-2003

Gepost: 24 november 2004 03:29 PM
  [ # 3 ]

zo, even een oud topic geopend

C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 25 november 2004 03:49 AM
  [ # 4 ]

Wat is er eigenlijk aan de hand als de motor niet snel genoeg opwarmt? Ik moet een paar km rijden voordat ik warme lucht heb, lijkt net mijn Xsara diesel zo lang duurt het, is dit gebruikelijk bij een ZX benzine?
Het is namelijk nog niet echt goed koud geweest en ik ben van benzine auto’s toch gewend dat ze vrij snel warme lucht geven.

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 25 november 2004 10:27 AM
  [ # 5 ]
ZX1.4i schreef:

Wat is er eigenlijk aan de hand als de motor niet snel genoeg opwarmt? Ik moet een paar km rijden voordat ik warme lucht heb, lijkt net mijn Xsara diesel zo lang duurt het, is dit gebruikelijk bij een ZX benzine?
Het is namelijk nog niet echt goed koud geweest en ik ben van benzine auto’s toch gewend dat ze vrij snel warme lucht geven.

Hey sohail ! Datzelfde heb ik ook met mijn bx, is volgens mij vrij normaal. Het duurt idd ffe voordat je warme lucht krijgt, maar wat wil je met deze kou Sad

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 26 november 2004 01:52 AM
  [ # 6 ]
gti_styling84 schreef:
ZX1.4i schreef:

Wat is er eigenlijk aan de hand als de motor niet snel genoeg opwarmt? Ik moet een paar km rijden voordat ik warme lucht heb, lijkt net mijn Xsara diesel zo lang duurt het, is dit gebruikelijk bij een ZX benzine?
Het is namelijk nog niet echt goed koud geweest en ik ben van benzine auto’s toch gewend dat ze vrij snel warme lucht geven.

Hey sohail ! Datzelfde heb ik ook met mijn bx, is volgens mij vrij normaal. Het duurt idd ffe voordat je warme lucht krijgt, maar wat wil je met deze kou Sad

Als je motor koud is dan blijft de thermostaat klep gesloten. Dit betekend dat de koelvloeistof in de motor blijft, en nog niet naar de radiators wordt gestuurd. Als de klep open gaat is de vloeistof rond de motor op ongeveer 80 graden en dan gaat de thermostaat klep open en zal er warme lucht uit de openingen komen.
Vandaar dat het dus even duurt en daarna de lucht gelijk op temperatuur is….

Ik las overigens de autoweek en daar stond dat je heel goed kan checken of de thermostaatklep nog goed is door deze in een pan met water te doen, hierbij een thermometer in de pan te doen en dan de pan op te warmen. Zoals gezegd zou de thermostaat bij 80 graden open moeten gaan. Dit is dus een gewone mechanische klep, die niet door een computer ofzo wordt geregeld.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 november 2004 03:24 AM
  [ # 7 ]

Aha, ik dacht dat de koelvloeistof altijd over de kachelradiator ging of de thermostaatklep nou open of dicht is. De laatse benzine auto voordat ik een tijdje lease diesels heb gereden was een Jap (Suzuki Surprisedops: ) en die gaf vrij snel warme lucht. De thermostaat zelf is redelijk nieuw, is bij de koppakking wissel in mei vervangen.

Als het een beetje meezit stap voortaan in de ochtend in een vooraf opgewarmde ZX, zie topic: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?p=33161&sid=e3d4fda1219e6d4c6ae790ef882ec999#33161

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 november 2004 11:19 AM
  [ # 8 ]

Moet je even onderzoeken. De DS en de SM gaat het kachelwater wel direct door. Dus ook als de thermostaat dicht is.
Een thermostaat kan je inderdaad heel goed testen in een waterkoker. Vlak voor het water kookt moet ie open zijn en afgekoeld helemaal dicht!

Bij de SM laat ik de toevoer lucht nog even dicht als ie heel koud is. de kachel radiator warmt dan sneller op!

Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook