1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
van 3 naar 4
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 16 april 2004 02:33 PM

Op deze foto is duidelijk (nu ja…) te zien dat je om van 3e naar 4e te gaan,
de versnellingspook naar rechts en dan naar voor bewogen moet worden.

In m’n eend staat dat er vanuit derde eerst half naar voor, dan rechts, en dan nog eens half naar voor moet geschakeld worden.

zijn het andere versnellingsbakken (andere verhoudingen uiteraard),
of kunnen de twee wijzen?
(indien ja:waarom staat het op de mehari anders?)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 april 2004 04:32 PM
  [ # 1 ]

Rocco heeft gelijk. De oude Ami bakken hebben dat ook. De 4 was bedoeld als ‘overdrive’ en kon/kan alleen ingeschakeld worden vanuit zn 3! vanuit zn vrij kan je haar dus niet in zn 4 zetten! Ook vanuit 4 moet je eerst terug naar 3 en dan naar vrij. Wel zit er tussen de 3 en 4 in het midden een stand dat ie niks aan drijft..
Rare Jongens die fransen

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 16 april 2004 09:22 PM
  [ # 2 ]

Wat is zo’n overdrive?

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 17 april 2004 02:05 AM
  [ # 3 ]

Dat de uitgaande as van de versnellingsbak (dus te as tussen versnellingsbak en wielen) sneller draait dan de ingaande (dus de as tussen koppeling en versnellingsbak). Het is dan letterlijk een versnelling Wink

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 17 april 2004 01:17 PM
  [ # 4 ]

Ik vroeg me eigenlijk af waar het voor diende…

Profiel  
 
punky
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003

- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Gepost: 18 april 2004 08:22 PM
  [ # 5 ]

Dat is om langere afstanden met een hoge snelheid te kunnen rijden en dus meer winst uit je motor te halen. Deze versnelling is dus zoals hierboven beschreven staat vooral niet bedoeld om mee op te trekken, maar om met name in te schakkelen op de snelweg.

"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"

Profiel  
 
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 16 december 2004 05:15 PM
  [ # 6 ]

Door een stift in het achterdeksel moest je dus zo schakelen,maar een
overdrive was het beslist niet,met een 602cc motortje?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 december 2004 01:59 PM
  [ # 7 ]

nee een overdrive is het officieel niet. Gewoon een lange 4.
stift? gerard?
bij de ami zit er geen stift in het achterdeksel…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 17 december 2004 03:56 PM
  [ # 8 ]

Eergisteren heb ik in de douche nog eens nagedacht over die versnellingsbakken. (de douche is de enige plaats waar je tegenwoordig nog op je gemak kan nadenken.)

voor zo ver ik iets van bakken ken:
als je vanuit 3 rechtstreeks naar vier gaat,
blijft de middenste as (die waar het tandwiel van 2 en 3 opzit) toch in z’n 3-stand staan?
Is dat zo?
indien ja: zeg dan “ja”
indien nee: zeg dan “nee”
Uitleg is niet vereist, want ik begrijp het toch niet…

Profiel  
 
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 17 december 2004 06:28 PM
  [ # 9 ]

Nee.de versnelling 3 wordt er altijd uitgehaald,anders zou hij blokkeeren
met 2 ingeschakelde versnellingen.De pook tussen de vorken is iets anders van vorm.

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 17 december 2004 07:37 PM
  [ # 10 ]
Gerard Maas schreef:

Nee.de versnelling 3 wordt er altijd uitgehaald,anders zou hij blokkeeren
met 2 ingeschakelde versnellingen.De pook tussen de vorken is iets anders van vorm.

oh…
aan zoiets had ik nog niet gedacht

Profiel  
 
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 18 december 2004 12:15 PM
  [ # 11 ]

Dit zit dus alleen op de bakken waar het handel achter op de bak staat.en
dus niet als het midden op het deksel staat,daar kan je vanuit vrij direct in
de 4.alleen de oude bakken vanuit z’n 3.

Profiel  
 
XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1725
Geregistreerd: 19-04-2004

Gepost: 18 december 2004 02:09 PM
  [ # 12 ]
rocco schreef:

Eergisteren heb ik in de douche nog eens nagedacht over die versnellingsbakken. (de douche is de enige plaats waar je tegenwoordig nog op je gemak kan nadenken.)

..

EUREKA !!

ik zal het bij ons op het werk in de ideenbus gooien, krijgen we vast briljante ingevingen van (en nog mooiere Vredestein-banden)  Wink

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 01 mei 2005 11:58 PM
  [ # 13 ]

Je maakt heel wat mee als Citrofiel (vredesteinband)

Test

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 02 mei 2005 02:18 AM
  [ # 14 ]

ik ken die ami/mehari bak zo niet.
ook dat van 3 pas naar 4 kunnen schakelen heb ik nog nie meegemaakt.

kan goed , maar het schakelen gaat normaliter zo..

in een 4 bak lopen schakelstiften.
op de stiften zitten schakelarmen welke weer rond de schakelmoffen zitten.

halverwege de stift zit een uitsparing, alwaar de schakelarm ze heen en weer beweegt.

dus met stift 1 kan de 1e en de 2e gang ingeschakeld worden, (bedient de eerste schakelmof)

dan schakeld ie terug naar neutraal en schuift de schakelpen 1 sleufje op naar de 2e stift.
die stift bediend de schakelmof voor de 3e en de 4e versnelling.

zelvde verhaal weer… om naar een eventuele 5 te gaan zou er dus een 3e stift gemonteerd moeten zijn, idem voor reverse…

hoe zoiets zou moeten werken, dat je dan alleen vanuit de 3e naar de 4e kan, is me technisch ff een raadsel.. gaarne uw technische uutleg daarover..

greets van wupke:die ook wel eens nieuwsgierig is… Wink

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 976
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 07 mei 2005 01:11 AM
  [ # 15 ]

Hallo,

Nog even ter aanvulling:
De “vergrendeling” van de 4e versnelling is rond 1965-66 verdwenen uit de versnellingsbakken van zowel de 2cv,Azu,Ak en Ami. Door de luiigheid van de Franse fabriek zijn de schakelschema’s op de dashboardjes nooit daaraan aangepast.Alleen de in Belgie gemaakte a types kregen een metalen plaatje met het nieuwe schema ergens op het dashboard geplakt.
De foto uit de folder is dus een in Frankrijk gemaakte Mehari (1969), met nog een verouderd dashboardje. De nederlandse Mehari’s en 2cv’s uit die tijd hadden op de plaats van het schakelschema of een oliedruklampje of een groen richtingaanwijzerverklikkerlampje (pff) en onder de teller het geplakte plaatje met schema.
Het verhaal gaat trouwens dat Citroen de vergrendeling destijds heeft ingevoerd om de mensen goed te laten nadenken voordat zij de 4e of de S zoals op het dashboard staat (van surmultipliee, kijk maar goed op de foto) zouden inschakelen…
Kortom veel maar niet alle versnellingsbakken met schakelstang “achterop” hebben de vergrendeling (waaran je trouwens best went, ik heb het ook in mijn ‘64 er eend).

groeten

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook