Hoi,
Ik heb een electrisch schuif/kantel dak waar ik vanaf wil. Ik zit constant met m’n hoofd tegen het mechanisme (een flinke bak die onder het dak hangt), er komt een hoop windgeruis af, er zit geen hemel onder (!) en hij lekt ook nog. Voor achterpassagiers is het ding zelfs levensgevaarlijk, die zitten recht tegen een scherpe rand aan te kijken, bij gebrek aan hemel.
Eigelijk zou ik de hele dakplaat moeten vervangen, omdat ik gewoon een dicht dak wil. Maar daar komt zo veel bij kijken (voorruit eruit, daklijsten vernieuwen, spuitkosten) dat ook al zou ik iemand vinden die trek heeft in die klus, dat ik dan vermoedelijk toch beter een hele andere auto kan kopen.
Dus een alternatief low-budget plan is het oude dak eruit trekken en een glasplaat van een groter schuifdak over het gat heen lijmen met van die ruitenkit.
Echter, dan ligt ie er bovenop. Hebben de ervarener restaurateurs / plaatwerkers hier misschien een trucje voor mij om een “verzet” in de dakplaat te krijgen? Dus zegmaar een soort zigzag in de rand van de dakplaat, zodanig dat de “nieuwe” glasplaat gelijk komt te liggen met het dakoppervlak? Er is wel voldoende “vlees”, omdat de “nieuwe” glasplaat een stuk groter is dan het huidige gat.
Marcel
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
ik denk dat ik jouw idee ga overnemen.
maar ik probeer eerst het dak dicht te laten maken.
spuitkosten heb ik toch al vanwege de lak die er letterlijk afvalt op het moment
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Een erg late reactie op de eerste reactie maar misschien op tijd voor de tweede.
1e Wat let je om een plaat in het gat van het schuifdak te lassen? Als er toch gespoten moet worden dan kan met een beetje plamuur de hele zaak goed strak gemaakt worden.
2e Gebruik je een glasplaat zoals Web voorstelt dan probeer hem vast te zetten in het gat met een aluminium of kunststof H-profiel. Dit is wel een preciezie werkje maar dan ligt de glasplaat in een geval niet op het dak. (volgens mij zou het zelfs nog gaan met een raamrubber)
Succes met de aanpassing.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
JustShootMe schreef:Een erg late reactie op de eerste reactie maar misschien op tijd voor de tweede.
1e Wat let je om een plaat in het gat van het schuifdak te lassen? Als er toch gespoten moet worden dan kan met een beetje plamuur de hele zaak goed strak gemaakt worden.
2e Gebruik je een glasplaat zoals Web voorstelt dan probeer hem vast te zetten in het gat met een aluminium of kunststof H-profiel. Dit is wel een preciezie werkje maar dan ligt de glasplaat in een geval niet op het dak. (volgens mij zou het zelfs nog gaan met een raamrubber)
Succes met de aanpassing.
het dak is flink buigzaam in de bx en zelfs erkende schadeherstelspecialisten (10x woordwaarde) willen er niet aan beginnnen. en om nou zelf zoiets te gaan lassen ...
2e is een optie maar ik heb liever helemaal geen open dak meer
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ik zou lassen niet adviseren. IK denk dat je dat nooit meer goed strak krijgt, onder andere vanwege het krimpen/uitzetten van het metaal tijdens het lassen.
Maar als je daar zekerheid over wilt, zou ik eens naar een goed platwerkbedrijf gaan, zo een die ook auto’s ombouwt en dergelijke.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 22-02-2007
- C5 1.8i Differance2
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR+ Coupé
- C3 1.6 eHDI Collection
- C3 1.2 Puretech Feel Edition
Lelijke Eend schreef:Ik zou lassen niet adviseren. IK denk dat je dat nooit meer goed strak krijgt, onder andere vanwege het krimpen/uitzetten van het metaal tijdens het lassen.
http://www.vanklinkenbergsoftware.nl/prestige/dag3.htm
De mogelijkheid om een dak te lassen is er wel, maar je ziet wel dat het niet zo heel eenvoudig is. Maar het effect mag er zeker zijn!
Pieter
Huidige
Citroën C5 2.0 Berline Linge Prestige 2001 grijs
Citroën C3 1.2 PureTech S&S Feel Edition 2020 zwart/wit
Vorige
Citroën Xantia Berline 2.0 16v SX 1997 wit
Citroën Xantia Break 1.8i 16V 2000 grijs
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2003 grijs
Citroën C4 1.6 Coupé VTR+ 2005 grijs
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection 2012 Antraciet
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2004 zwart
Daar wordt niet gelast, maar vertind. Met andere woorden, de hele rommel zat al aan- en in elkaar.
Ik zal niet beweren dat het onmogelijk is, maar het is wel erg moeilijk en je loopt het risico op een zee-dak met golven er in. Bij lassen krimpt het metaal namelijk ongelijkmatig doordat er aan het begin van de las minder warmte in het metaal komt dan aan het eind van de las. Bij het bouwen van staalconstructie wordt daar vaak al rekening mee gehouden of alles wat krom getrokken is wort gewoon weer terug gebogen. Met een dak gaat dat alleen wat moeilijk.
Ik zou zeggen: nieuw schuifdak er in.
Schijt aan originaliteit.
zit je nog steeds met het probleem:Bekleding en hoofdruimte
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Als je dat dak dicht last (stel het zou kunnen) dan moet er ook nieuwe bekleding in, anders zit je naar de binnenkant van de dakplaat te kijken.
En ik neem aan dat er meerdere typen dakramen zijn die geen bobbel hebben.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
ik had ook een dakraam in mijn bx en heb er een nieuw dak er in laten lassen dat koste €1750 euro maarja dan heb je ook wat
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Als iemand dat nog van plan is, dan hou ik me aanbevolen voor de kunststof rand die om het schuifdak heen zit.
Ik wil namelijk het schuifdak in ere herstellen.
Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e
http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.
je kan ook op zoek naar een naderhand ingebouwd glazen klapdak, dat net iets groter is dan het origineel. Alle schuifdakspulletjes verwijderen, gewone hemel erin, en klaar. EEn klapdak neemt nauwelijks binnenruimte in en zal vast wel te vinden zijn op de sloop