Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik zal maar met de deur in huis vallen. Ik heb een BX TZD Turbo waar al het volgende aan is vervangen en gebeurd:
- drukregelaar
- voorraadbol
- bikutblok (zo noemt de garage het tenminste…)
- reiniging mbv hydraurincage
- verse LHM
Desondanks blijft de besturing aan de zware kant, en tikt de pomp elke 4 seconden. Nu verdacht ik de pomp, en heb via internet een 2e hands exemplaar op de kop getikt en laten monteren. En dit hielp met de zware besturing, maar het snelle tikken bleef. Bovendien gilde die pomp het bij elke tik uit als een varken dat moet rennen voor zijn leven…
Ik heb dus voorlopig de oude pomp maar weer laten monteren voor mijn rust. En daarmee is de stijve besturing weer teruggekeerd. Nu vraag ik me af:
- is het mogelijk om een hydraulische pomp te (laten) reviseren?
- waar kan dat eventueel gedaan worden en wat kost dat ongeveer?
- welke andere mogelijke oorzaken kunnen er nog zijn voor het snelle tikken?
Ik heb zelf geen idee meer waar ik het zoeken moet. Wie wel?
Een oorzaak *kan* zijn dat de veer van je overdrukklep (zit op iedere hydraulische installatie) aan z’n eind is. Ik heb gehoord dat professionele monteurs pompen gingen repareren vervangen (duur) terwijl er eigenlijk alleen een veer vervangen hoefde te worden. Misschien heb je er wat aan.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Winnetou,
Bedrijven als chyparse in soesterberg reviseren die pompen.
Verder kunnen je veerbollen slecht( half leeg) zijn, hoogteregelaars versleten dan gaat je pomp ook eerder aanslaan. Ook lucht in het remsysteem geeft dit effect.
Ik verdenk echter je stuurhuis. Als dat bijna aan zn eind is zal het met een betere pomp minderslecht gaan werken. Wegens meer druk. Ht stuurhuis verbruikt echter zoveel druk dat de pomp vaak aan zal slaan.
groet
joris
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Bedankt voor jullie reacties! Maar Lelijke Eend, bedoel een overdrukklep in die hydraulische pomp? Het is me niet helemaal duidelijk, sorry.
En bogaard 77, bedoel je misschien de stuurbekrachtigingsunit? Die is namelijk ook vervangen, maar dat had geen effect. Het is wel een grappig verhaal:
Ik had hiervoor een 19 GTI uit “87 (fantastische auto, helaas vond een Astra-rijder het nodig me de vangrail in te drukken ) waar de stuurbekrachtiging het prima van deed. Deze GTI had ik destijds nog voor onderdelen achter de hand gehouden. En toen heb ik de stuurbekrachtigingsunits van beide auto’s laten omwisselen. Resultaat: GTI stuurde nog steeds als een scheermes (ondanks de schade), terwijl de TZD nog steeds zwaar stuurde…
Ik zal eens informeren bij Chyparse, had al vaag eens iets van hun gehoord maar kon niet meer op de naam komen. In elk geval bedankt!!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik heb ze gebeld, maar ze reviseren dus geen pompen voor BX-en. Reden: te weinig vraag, omdat de meesten een oud pompje van de sloop halen. Als ze het wel willen doen moeten ze daar gereedschappen voor gaan maken en zo. Kost te veel moeite/ geld, is dus nog niet economisch verantwoord. Zucht….
Kan die figuur geen nederlands ofzo… ik kom er niet achter wat een bikutblok is behalve dan dat “bikut” waarschijnlijk Frans is en in het nederlands alleen maar een beetje obsceen klinkt Zou dat het verdeelblok kunnen zijn misschien?
Nougoed, dat vaak tikken ligt niet aan de pomp. Vaak tikken betekent dat de voorraadbol snel leeg raakt. Dat kan aan de drukregelaar of de bol liggen, maar die zijn dus beide al vervangen. Het enige waar het dan nog aan kan liggen zijn de verbruikers die op de voorraadbol aangesloten zijn. Een ervan zal een hoge inwendige lekkage hebben en dat is eenvoudig te vinden door via de aansluitingen op het voorraadvat uit te zoeken welke verbruiker zo’n hoge retourstroom heeft. Dat is vaak de remservo, maar het kan ook een hoogteregelaar of veerpoten zijn.
Niet de stuurbekrachtiging, want die wordt niet door de voorraadbol gevoed. De stuurbekrachtiging krijgt in feite alles wat overblijft nadat de voorraadbol gevuld is. Dus dat ie zo vaak tikt kan er ook best mee te maken hebben dat er niet veel voor de sbk overblijft, zeker als de pomp niet zo sterk meer is. Je hebt hier dus een kans dat je twee vliegen in 1 klap gaat slaan.
Marcel
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
is alles wat je vervangen heb ook idd door nieuw spul vervangen?
ik heb ooit eens alles wat met ontsteken te maken heeft vervangen van mijn cx. als eerste de bobinne maar die verving ik door een exemplaar dat werken uit een auto gesloopt was maar toen een jaartje op zolder had gelegen. na heel veel gekloot bleek dat ding dus toch stuk te zijn gegaan van een jaartje op zolder liggen
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik ben niet vies van obsceniteiten hoor, Web (haha!) . Ik heb het toen gevraagd aan de garage wat zo’n bikut blok nou inhoudt (vond het ook een ‘inspirerende’ benaming, en het schijnt inderdaad om een soort verdeelblokje te gaan. Dus je zal wel gelijk hebben. Maar als ik je verhaal goed begrijp moet ik dus (laten) onderzoeken of er ergens een inwendige lekkage in het hydraulische systeem zit?
Hallo Erik, niet alles is nieuw gemonteerd. Het verdeelblok (bedankt web!) en de voorraadbol waren nieuw, de drukregelaar is vervangen door een gereviseerd exemplaar, dit alles is bij Citroen-specialist van Beers in Hilversum (daar werk ik, vandaar) gedaan (behalve de voorraadbol). Met mijn plaatselijke dealer had ik niet zulke geweldige ervaringen, vandaar….
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Eh, correctie: ik werk dus in Hilversum, maar niet bij Van Beers, voor het geval dit misverstand mocht ontstaan na mijn bovenstaande post. Ik ben ook absoluut geen fanatieke sleutelaar (heb er ook de ruimte en mogelijkheden niet voor).
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hee web,
Zit het in een BX anders dan bij een DS? Daar krijgt de stuurbekrachtiging wel degelijk druk uit de voorraadbol!
Hee winnetou, laat je BX eens bekijken door Job van de Poel, Hij woont in hilversum , maar sleutelt in Weesp. Doet veel in bx en is niet duur!
Van beers en keers….. tsja….wat zal ik er over zeggen… eeehh niks maar…
( ik woon ook in de buurt)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
winnetou schreef:Maar als ik je verhaal goed begrijp moet ik dus (laten) onderzoeken of er ergens een inwendige lekkage in het hydraulische systeem zit?
Dat lijkt mij in dit geval de meest waarschijnlijke oorzaak ja.
Marcel
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Hee Bogaard, bedankt voor je mailtje. Dat nummer is van Job? Ik zal ‘m dan binnenkort eens bellen. Ik wist trouwens niet dat Van Beers zo’n slechte naam had. Een goede garage is blijkbaar tegenwoordig helaas vrij zeldzaam. En ik zal dan toch maar eens bij Chyparse m’n bollen laten vullen, misschien speelt dit ook wel een rol, alhoewel ik m’n strijkijzertje niet slecht vind veren. Een turbodiesel is nou eenmaal wat stugger geveerd dan de lichtere modellen….
Wie weet er eigenlijk wat betrouwbare adressen in de omgevingen van Leiden en Hilversum? Ik ben echt niet te beroerd om m’n portemonnee te trekken als het echt nodig is, maar het is soms bedroevend wat voor werk sommige garages leveren. En ik wil deze BX graag goed houden, ze rijdt zo lekker….
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Tussen leiden en hilversum ligt abbenes. (A44) daar zit Wim van der Laan. Die vind ik betrouwbaar.
Verder de eerder genoemde Job.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Bedankt! Ik geloof dat ik nu wel alles weet wat ik wilde weten. Allemaal bedankt voor jullie reactie. Dit is trouwens wel een gave forum, er staat een hoop nuttige informatie in. Leuk!
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
winnetou schreef:Bedankt! Ik geloof dat ik nu wel alles weet wat ik wilde weten. Allemaal bedankt voor jullie reactie. Dit is trouwens wel een gave forum, er staat een hoop nuttige informatie in. Leuk!
en hoe meer zielen hoe meer vreugde…
dus als tegenprestatie mag je de volgende flyer http://www.erik-wijngaarden.nl/manual/ (pdf of doc) 100x afdrukken en aankomende zaterdag bij elke Citroën, die je tegenkomt bij het plaatselijke winkelcentrum, achter de ruitenwisser drukken.
edit/ download lokatie van flyer veranderd
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Goed idee! Zal ik binnenkort doen. Er zijn zeker mensen die ik van dit forum op de hoogte wil gaan brengen. Nogmaals dank!