Kijk ook eens naar je hoofdremcilinder…................die kan zoveel lekstroom veroorzaken dat je pomp vaak aanslaat.
Age
BX Chic 1991, 220000+ km DH-DD-62…..verkocht
Verder met een Renault Clio uit 2006
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Goeie suggestie 2cvman. Ik zal het zeker melden bij degene die m’n strijkijzertje gaat behandelen. Heb trouwens ook al een paar keer de thread van Jaspuspor ( zie http://www.citroen-forum.nl/forum/viewtopic.php?t=393 ) bekeken, daar staan ook wat nuttige zaken in.
Maar ik doe het nu even rustig aan, heb net dus een APK keuring van zo’n 1000 euro achter de rug. Had ik natuurlijk ook een andere BX van kunnen kopen, maar de vraag blijft dan natuurlijk wat ellende je dan in huis haalt. Met deze weet ik tenminste wat eraan mankeert. En motorisch is ze nog geweldig.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Nou, even een update. Ik heb mijn rode dame bij Van der Laan in Abbenes gebracht (was voor mij toch wat makkelijker ivm bereikbaarheid), en er is weer een hele waslijst bij gekomen. Ga haar vanavond ophalen, ben benieuwd of het nu echt is verbeterd. Wel weer een rekening van een kleine 700 euro. Vrouwlief was niet blij….
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
... en ja hoor, ik was er al bang voor. Diverse contactjes zijn vervangen i.v.m. doorbranden zekering van koelfan (die zelf ook vervangen is), eens testen of dit nu goed werkt. En ze hebben een andere pomp gemonteerd (die gelukkig niet zo luidruchtig is als dat exemplaar wat ik eerst liet monteren). Ook verdeelblokje was (alweer) vervangen (toch maar eens vragen waarom, maar ik was er pas na sluitingstijd).
En voila, ze stuurt nu eindelijk zoals een BX met stuurbekrachtiging hoort te sturen. Maar nog steeds tikt de pomp elke 4 seconden, en staat deze zelfs constant te pompen bij stationair toerental. Terwijl ik nu toch duidelijk had aangegeven dat dat een deel van het probleem was, met het verzoek om te checken op interne lekkages van de hydrauliek.
Het is verleidelijk om het er nu maar bij te laten zitten, want tijdens het rijden voelt alles nu gewoon goed aan, zelfs de vering lijkt weer wat zachter te zijn geworden (of was die uitleen-AX zo hard geveerd?). Ik ben alleen bang dat ik over een half jaar weer met hetzelfde probleem sta. Straks toch maar weer ff bellen dan…. (Diepe zucht!)
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ben vanmorgen nog een keertje bij Van de Laan geweest. Voorraadbol bij laten vullen, bleek toch weer nodig te zijn. Maar dat heeft helaas ook niet geholpen, de pomp draait nog steeds continu bij stationair toerental en tikt tijdens het rijden elke 4 seconden.
Van der Laan vermoedt dat de drukregelaar dan wellicht toch vervangen zou moeten worden (wat met de laatste APK trouwens ook al was gebeurd), maar het kan geen kwaad om op deze manier door te rijden. Jammer… Dan rij ik voorlopig maar weer lekker door, met de APK zie ik wel weer verder.
Edit 19/7, 11.00 u: daarstraks eens gekeken op http://www.tramontana.co.hu/citroen/ (Technical pages), en denkende aan Web’s commentaar eerder ga ik zelf toch steeds meer m’n remdrukregelaar als verdacht beschouwen. Ik zal daar bij de volgende APK eens kritisch naar laten kijken. Suf dat geen enkele garage dit onderdeel zelfs maar een keertje genoemd heeft…
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Heb het in een ander draadje al even genoemd, maar voor de volledigheid en ter afronding van deze draad: mijn Rode Dame heeft vorige week haar APK gehad, waarbij de remdrukregelaar is vervangen. Ik hoor geen tikken meer (toch nog maar ‘s goed luisteren, ik vertrouw het nog steeds niet…), en het duurt nu 3 dagen voordat de achterkant een beetje is ingezakt. De achterkant voelt qua vering ook weer een stuk steviger aan, en dat terwijl ik de veerbollen op druk heb laten brengen! Kortom, als het al niet is opgelost is het in elk geval een hele grote verbetering!!!
Dus Web, je had het helemaal bij het rechte eind! Bedankt!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Zo, dat is me een hele zoektocht geweest zeg! Ongeveer 9 maanden zie ik. Maar goed, het is klaar, veel plezier maar weer van je BX.
Gr. Patrick
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Och… een half jaartje geleden was het al wat duidelijker geworden. Maar toen had ik net al een gepeperde beurt achter de rug, dus ik heb het nog maar een half jaartje uitgesteld. Zo goedkoop is die BX van mij inmiddels niet meer. Alhoewel, de afschrijving is nog altijd erg laag, dus als je de km-kosten bekijkt valt het nog wel mee. En het is nu echt een genot om met mijn BX te rijden!
nou bekend verhaal mijn tzd trubo doet precies hetzelfde. heb nog een probleem extra, als ie koud is stuurt ie echt zwaar.maar volgens mij moet het dat verdeelblok zijn. Als die goed is dan is het de pomp. Want verder zit er tussen de pomp en stuur bekractiging niks. Heb ook nog een ander verschijnsel, heb ik wel eens eerder gehad met een bx, pomp geeft een lichte rammel als ie koud is. Ga binnenkort dat verdeel blok maar eens vervangen. Heb je trouwens de filters wel een schoon gemaakt?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Schoongemaakt? Dat verdeelblok is al tot 2 keer toe vervangen, en ik heb ook nog een tijd lang met spoelvloeistof (Hydraurincage) gereden. Als dat systeem van mij nu niet schoon is wordt ‘ie het nooit meer!
Ik heb ook sterk het vermoeden dat de pomp eigenlijk niet eens vervangen hoefde te worden om dit probleem op te lossen. Maar die werd toch al wat minder, dus het is geen weggegooid geld.
Bedenk ook wel dat als er iets niet in orde is met de hydrauliek je het als eerste merkt in je stuurbekrachtiging. Dus als het systeem intern al een hoop druk ‘verbruikt’, blijft er knap weinig over voor de stuurbekrachtiging.
En je ziet, ik heb er in de afgelopen maanden een hoop bij geleerd. Want dat van die lekstroom was ik zelf nooit op gekomen. Met dank aan dit forum!!
Een opmerking van de monteur die met mijn BX bezig was: hydrauliekpompen van BX-en met stuurbekrachtiging willen nog wel eens wat harder slijten. Dit omdat de stuurbekrachtiging - die constant wordt aangestuurd- op hetzelfde circuit zou zitten als de rest. Bij de Xantia (afgezien van de vroegste exemplaren) is dit aangepast, en heeft pomp een apart lage-drukdeel die direct de stuurbekrachtiging aanstuurt. Daardoor wordt de pomp als geheel veel minder zwaar belast en zal deze een autoleven mee kunnen gaan. Maar bij onze BX-en is de koek na een tonnetje of 3 wel op. Klonk wel aannemelijk, hopelijk heb ik zijn opmerking hier goed beschreven.
Heu, heeft iemand aan de aandrijfriem van de pomp gedacht?
Tja, inderdaad een berg geld verwerkt aan nutteloze actie’s.
maar ja dat gebeurd vaker.
Even een kleine opmerking in dit verhaal.
er staat dat de stuurbekrachtiging geen gebruik maakt van de voorraadbol.
dit is onjuist.
de voorraadbol doet zijn naam eer aan, hij zorgt er namelijk voor dat bij ” vloeistof/druk verbruik” de pomp niet continu aan en afslaat.
m,a,w hij houd de druk constant.
en of je nu remt, of over drempels hobbelt, of flink aan je stuur trekt, het verschilt niks.
de voorraadbol houd dus de systeemdruk constant.
andere aanvulling.
dat verdeelblok (kruisblok) (bikut) en wat er al nie meer verzonnen word.
daar zitten 2 hele kleine zeefjes in.
die dingen verpulveren op den duur, en gaan dan in dat blokje de zaak ontregelen.
er zitten in de HD in en uitgangen bouten geschroeft met een 6kanten gat.
daarin past een imbus sleutel.
draai die bout eruit, en je ziet eronder een zeefje zitten.
verweider dat zeefje.
en monteer de zaak weer.
die zeefjes zijn niet direct bloednoodzakelijk, dus als jij je HD systeem deugdelijk onderhoud(olie verversen ed) is er geen gevaar om zonder die zeefjes te rijden.
vaak heeft het een positief effect op alle HD systemen die aangestuurt worden vanaf het verdeelblok.
mvgr kreazyV8wuppo.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Hee Wupke, ik heb die laatste post nooit gelezen!! Hoe dan ook, na een hoop leeswerk op internet (ook dit forum) ging ik dus de remservo verdenken. Die heb ik toen door de garage laten vervangen, in combinatie met het op druk laten brengen van alle bollen. Sinds die remservo wissel heb ik geen problemen meer met de stuurbekrachtiging. Maar inderdaad, een hoop nutteloze acties (en een hoop geld). Nogal ergerlijk, omdat ik er steeds voor naar de garage ben geweest in de veronderstelling dat ze daar wel weten wat ze doen. Maar uiteindelijk moest ik ze zelf specifiek wijzen op die remservo. Terwijl ik nauwelijks een technische achtergrond heb!!
Gelukkig kom ik nu bij een Citroen-SM specialist die weet hoe het werkt bij een HP Citroen, en voor mijn BXje zijn hand ook niet omdraait.
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kan deze dicht Winnetou?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Wat mij betreft wel, probleem is opgelost!!
SLOTJE.