2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Temperatuurmeter DS
tatababa
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 15-12-2005

Gepost: 08 januari 2006 01:44 PM
  [ # 16 ]

Bij mij was het vooral belangrijk of hij uberhaupt open ging en heb dus gisteren om te beginnen een stuk gereden zonder thermostaat. Wijzer gaat nog steeds tegen het rood dus aan de thermostaat ligt het niet. Met mijn vorige motor ging dat wijzertje ook altijd de gevarenzone in als ik boven de 110 KMpH ging rijden, maar minder snel en dan was het nog zomer. Ik heb tijdens de ombouw het systeem goed gespoeld. De radiateur liep goed door. Het ontstekingstijdstip zou misschien de boosdoener kunnen zijn. Ik heb een 123 ignition (oud type zonder curve schakelaar) en vraag me af of die 6 graden voorontsteking (op poelie) die de 123 handleiding voorschrijft wel geldt voor mijn DY3 motor. Maar ja, dat is weer een ander topic.

Ik ben hoe dan ook benieuwd naar wat het normale gedrag van het wijzertje van de temperatuurmeter is. Iemand?

Daniël

If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 08 januari 2006 02:14 PM
  [ # 17 ]

Hoi Daniël,

Ik denk dat het gedrag van de meter per type motor verschilt, en wellicht ook nog van het type sensor en metertje zelf. Da’s om het makkelijker te maken, typisch Citroën…...
In mijn geval, DS 23 ie is het metertje snel tussen wit en rood te vinden (als het ding werkt, maar dat ligt aan een snel loszittend draadje) als ik over de snelweg zoef.
Volgens mij is de bedoeling van het metertje zelf zuiver preventief, als ie in het rood gaat zit je in de gevaren zone, maar je hebt onderin het rood en boven in het roos naar mijn idee. Ik houd er zelf helemaal niet van als ie maar in de buurt komt van rood, maar daar moet ik met de ie mee leren leven, die motor is wat heter. Echter, het metertje gaat in het rood voordat de STOP lamp gaat branden, en daar zit um het preventieve in. Je kunt nu nog stoppen voordat de boel echt te heet wordt. Naar wat ik heb begrepen op de basiscursus van de ID/DS club is dat de naam van de STOP lamp volgens ingewijden niet helemaal juist is het Te LAAT lamp moeten zijn, als ie gaat branden, dan ben je te laat….....
Ik hoop voor jou dat er mensen reageren met eenzelfde motor als in jouw ID, met een temperatuurmeter, om eens te zien wat hun ervaringen zijn.

Suc6,

Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
Cees78
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 18-06-2005

Gepost: 08 januari 2006 03:16 PM
  [ # 18 ]

Beste Daniel

Je hebt een andere motor ingebouwd. Er zijn 2 typen temperatuursensoren:

type schakelaar: schakelt een lampje
type: meter: stuurt de temperatuurmeter aan.

(Peter heeft meerdere sensoren/schakelaars die de warmtehuishouding meten en regelen, waaronder een aansturing voor de meter (bij Peter een totaal andere meter dan bij D.) en dus een aansturing voor de ‘Te Laat’-lamp)

Wat heb je nou in jouw motor zitten?

Cees

Elke weg leidt weer naar een andere weg

DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en

Profiel  
 
tatababa
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 15-12-2005

Gepost: 08 januari 2006 07:23 PM
  [ # 19 ]

Hoi Cees,

Ik heb de sensor van de oude motor (DV2) overgezet. Die zat bij de waterpomp. In het blok zit inderdaad nog een sensor waarvan ik wist dat die niet “compatible” is met de meter in mijn dashboard.

Ondertussen zit het allemaal niet mee. Ik heb nu ineens een serieuze olielekkage als de motor loopt. Zo te zien de oliezender die er, overigens net als de temp. meter, voor Piet Snot in zit. Zou ook de benzinepomp kunnen zijn.

Met goede moed modderen we voort,

Daniël

If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 08 januari 2006 07:40 PM
  [ # 20 ]

Hoi Daniël,

Wat voor olie lekkage heb je? Ik vermoed motorolie, maar het kan ook LHM zijn…....
Heb je daar nog niet eerder last van gehad?

Suc6 met achterhalen van d eoorzaak, want als ik iets waardeloos vind, dan is het wel een incontinente dame…..  of ze nou op leeftijd is of niet….
Dus elke keer als ik mijn dame ergens neerzet, maak ik altijd even een rondje… en voor ik weer weg ga…...

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
tatababa
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 15-12-2005

Gepost: 08 januari 2006 07:45 PM
  [ # 21 ]

Ha die Peter,

Nee, nee, is absoluut motorolie. Hij staat op de brug en ik zie het er zo uitzeiken bij de oliezender als ik de motor laat lopen. Precies daarboven zit de benzinepomp dus theoretisch zou die het ook kunnen zijn maar volgens mij staat daar niet zo’n druk op.

Daniël

If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 08 januari 2006 07:57 PM
  [ # 22 ]

Hoi Daniël,

Hm.. daar heb ik nog geen verstand van. Maar, ik zou zeggen zender er uit, nieuwe pakking en weer terug schroeven.

Suc6 ermee, want hier wordt het nooit leuker van..

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 08 januari 2006 08:03 PM
  [ # 23 ]

Pakking is het meestal niet. Die zenders gaan vaak stuk: nieuwe zender kopen dus.

Profiel  
 
tatababa
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 15-12-2005

Gepost: 08 januari 2006 08:06 PM
  [ # 24 ]

Yep!

If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)

Profiel  
 
Cees78
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 18-06-2005

Gepost: 08 januari 2006 08:37 PM
  [ # 25 ]

Boutje M10 erin, als je toch geen indicator op je dashboard hebt…

Elke weg leidt weer naar een andere weg

DS19MA
DS21 Pallas IEH
Peugeot 404
DS4
gehad: DS21M Pallas, Xantia 21TD Break, C5,BX’en, GSA, CX, 204’en, 304’en

Profiel  
 
tatababa
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 15-12-2005

Gepost: 08 januari 2006 10:55 PM
  [ # 26 ]

M10? Da’s helemaal mooi. Had al het plan een aftapplug o.i.d. van mijn DV2 te kannibaliseren.

Daniël

If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)

Profiel  
 
tatababa
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 15-12-2005

Gepost: 08 januari 2006 11:43 PM
  [ # 27 ]

Is er een ID19 B rijder (of iemand anders) op het forum die de geheimen van het temperatuurwijzertje van het type waterpompsensor kent? Is wijzer in het begin van de rode zone op de snelweg normaal?

Dank, Daniël

If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 januari 2006 11:47 PM
  [ # 28 ]
tatababa schreef:

Is er een ID19 B rijder (of iemand anders) op het forum die de geheimen van het temperatuurwijzertje van het type waterpompsensor kent? Is wijzer in het begin van de rode zone op de snelweg normaal?

Dank, Daniël

Het lijkt er dus toch op dat jouw radiateur gewoon te weinig koelt. Neem een nieuwe, met 3-rijen koelblok en je probleem is opgelost.
Tevens moet je gewoon een met een goede temperatuur meter opmeten hoe warm de motor nou echt wordt. De meter op het dashboarsd is een grof en onbetrouwbaar ding.
En, is de sensor die in het waterpomphuis zit wel de juiste? hoort deze bij je auto? en dus bij de meter?

Nogmaals, eerst met een betrouwbare meter de werkelijke temperatuur meten, bij voorkeur tijdens het rijden, met bv de sensor in de radiateur en dan dus rijden zonder dop. Dan weet je gwoon meer!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
tatababa
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 15-12-2005

Gepost: 09 januari 2006 12:09 AM
  [ # 29 ]

Hoi Waterman,

Die sensor hoort inderdaad niet bij de motor maar wel bij de meter. Het leek me dat te heet koelwater bij elke motor ongeveer de zelfde grenswaarde zou hebben. Ik heb me ondertussen al stiekem verzoend met het idee dat een nieuwe drie-rijen-radiateur een goeie investering is. Maar zo’n test als jij voorstelt lijkt me sowieso goed. Weet je misschien ook tot hoe hoog de temp. in de radiateur min of meer mag oplopen?

Daniël

If it runs, don’t fuck with it (Arnold Duijvestijn)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 januari 2006 12:12 AM
  [ # 30 ]
tatababa schreef:

Hoi Waterman,

Die sensor hoort inderdaad niet bij de motor maar wel bij de meter. Het leek me dat te heet koelwater bij elke motor ongeveer de zelfde grenswaarde zou hebben. Ik heb me ondertussen al stiekem verzoend met het idee dat een nieuwe drie-rijen-radiateur een goeie investering is. Maar zo’n test als jij voorstelt lijkt me sowieso goed. Weet je misschien ook tot hoe hoog de temp. in de radiateur min of meer mag oplopen?

Daniël

in het waterpomphuis mag het zo’n 90 graden worden, boven in de radiateur iets lager, zeg tussen 80 en 90. 

succes, en zo lang hij niet gaat koken is er niets aan de hand. Check wel ff je onstekingstijdstip, dat helpt weer een paar graden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
2 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook