Hallo,
Ik heb sinds kort en Xm uit 1994 (2eserie) Ik heb er ook een probleem mee. Ik rijd op lpg
Het is het volgende:
Als ik rijdt en ik trap de koppeling in en laat mijn gas los, dan valt het toerental zo ver terug dat de auto bijna uitslaat, regelmatig gebeurd dat dan ook. Dit is eigenlijk best heel gevaarlijk, omdat ook mijn stuurdruk wegvalt en dan lijkt het wel of mijn stuur op slot staat.
als dat gebeurt en hij slaat niet uit…dan zie je dat het toerental iets lager en zenuwachtiger is als normaal.
soms gebeurt het dus niet, maar ik heb een beetje het idee dat het meer gebeurt als de motor goed opgewarmt is. Ook als de auto deze nukken heeft start hij niet meer zo lekker…dan moet je gas bijgeven.
Verder loopt hij stotterend op benzine.
Ben er mee naar de dealer geweest, die heeft een aantal dingen (kleppen schoongemaakt en weet ik veel) gedaan, maar het probleem heb ik nog steeds. Hij heeft wel de klepspeling nog opgemeten en gaf mij te kennen dat die wel minimaal is…dus dat moet eerdaags ook nog gebeuren. Maar is dat de oorzaak van mijn probleem?De garage geeft mij geen verduidelijking
alvast bedank en hoop dat jullie wat weten, want ondank dit vind ik het een top auto.
Groetjes,
Mischa
is inderdaad gevaarlijk…
“plots” zit je dan zonder stuur, remmen en vering…
Ken niet veel van XM’s,
maar draait hij ook slecht op hoger toerental?
Hoi
Nee, op hogere toerentallen draait ie normaal….
als het aan je kleppen lag zou hij volgens mij ook slechter draaien op hoge toerentallen…
En wat voor motor was het precies?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Het is een 2.0i motorblok
Zou het kunnen zijn dat de ECU een storung heeft of dat die gewoon niet geprogrammeerd is?
Bij een auto met carburateur zouden deze symptomen duiden op een te laag stationair toerental of een verkeerde brandstof lucht/mengsel(dacht ik)
(P.S.Zowel rocco als ik hebben geen Xm )
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
ik heb er niet veel verstand van..
uhmmm wat is ECU?
Maar het vreemde is dat als je hem koud start en je rijd weg is er nix aan de hand lijkt wel.
Toerental zit dan rond 1100….
het rare is dus…je laat gas los, trapt koppeling in… het toerental zak heel diep weg…en klimt dan weer terug
en dat diep wegzakken gaat dan regelmatig zo diep dat ie stilvalt…
Het zou kunnen dat wanneer je alleen gasloslaat de aandrijflijn(versnellingsbak) de motor op snelheid houd en dat ie daarom blijft lopen.
Het zou kunnen dat er te weing brandstof word ingespoten tijdens de stationare loop waardoor de motor gaat haperen.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
wat ik nu denk ik misschien niet juist, maar is :
te arm mengsel.
koude start : met (automatische) choke, dus rijk mengsel,
rijk genoeg om goed te draaien,
als de motor warm is en dus zonder choke en zonder verrijkt mengsel draait,
heeft de motor soms een niet brandbaar genoeg mengsel,
waardoor de motor plots trager draait?
schiet me te binnen: vuil in carb, lek in leidingen, slechte afstelling?
Of de ECU(EraseableProgramableReadOnlyMemory etc.) toch?
Owja ECU/Eprom is de computer die de motor laat draaien.
(vroagah toen alles nog beter was, ging alles mechanisch denk maar eens aan de carburateur maar nu zorgt de ECU hier allemaal voor)
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Bedank voor de reakties tot zover
Ik ga natuurlijk weer naar de garage ermee en leg het voor
Kijken we wat ie ervan zegt.
Als er nog meer ideen zijn dan graag want ik hoop echt dat ik van dit probleem afkom…wil weer van mijn citroentje genieten
hoe loopt ie stationair??
een vriend van me heeft nl een XAnt 2.0I op gas en die liep stationair eerst 2000-3000 toeren, toen heeft ie de stappenmotor losgekoppeld (heeft een XM die??) en nu loopt ie stationair helemaal niet. Hij moet dus gas geven en remmen tegelijk om de motor te laten lopen. Hij moet: of een nieuwe stappenmotor monteren of de huidige schoonmaken.
misschien dat het daar ook aan kan liggen…
in het begin loopt ie wel goed stationair
Weet niet oftie een stappenmotor heeft
mischa schreef:in het begin loopt ie wel goed stationair
Weet niet oftie een stappenmotor heeft
Slecht stationair lopen met warme motor duidt vaak of op een slechte gaskleppositiemeter of stappenmotor (elektroklep). Het een en ander is ook afhankelijk van het type motor.
Aan de bobine, ECU of andere zaken zou ik niet zo snel denken, want dan zou het probleem zich ook bij koude motor moeten voordoen.
Overigens kan te weinig klepspeling wel degelijk van invloed zijn op het stationair toerental zonder dat jer iets tijdens het rijden van merkt. Als je tijdens het rijden al iets merkt van et krappe klepspeling dan moet de klepspeling gereduceerd zijn tot nul, anders merk je er bijna niets van. Vooraleer je verder gaat kijken, dient de klepspeling conform fabrieksopgave gesteld te zijn.
Okee….dus het eerste te doen is die keppenspeling stellen
dank je voor de backup…want die reperatie kost best veel geld.
Jullie horen het nog