Hallo,
M’n tante heeft nog rondgetuft in ‘n BX 16 RS (met stuurbekrachtiging, getinte ruiten en spoilertje) en daar vielen me, net als bij ALLE andere BX’en, 2 dingen aan op:
*de voorbumper is bij elke BX die ik al gezien heb, precies een beetje naar beneden geschoven aan de hoeken
*de wieldoppen met het welbekende motief (foto) zijn bijna allen de dekseltje waar ‘t ventiel zit kwijt!
Nog gebreken die veel voorkomen die je zo kan zien?
Re: 2 Foutjes bij BX’en
cocico schreef:Hallo,
M’n tante heeft nog rondgetuft in ‘n BX 16 RS (met stuurbekrachtiging, getinte ruiten en spoilertje) en daar vielen me, net als bij ALLE andere BX’en, 2 dingen aan op:
*de voorbumper is bij elke BX die ik al gezien heb, precies een beetje naar beneden geschoven aan de hoeken
*de wieldoppen met het welbekende motief zijn bijna allen de dekseltje waar ‘t ventiel zit kwijt!Nog gebreken die veel voorkomen die je zo kan zien?
Als de bumper correct geplaatst is, zakt ie echt niet op de hoeken naar beneden. Feit is dat de bumper op een gegeven moment een keer vervangen is of ergens tegen aan gereden is en dan zit ie niet meer zoals ie hoort te zitten.
Dat dekseltje is zeker een bekend euvel.
Ach, verder zijn er nog meer zaken. Als je goed oplet kun je zat BX-en zien rond rijden met versleten draagarmlagers, of BX-en met versleten veerbollen die deinen en zwalken over de weg, soms in combinatie met de draagarmlagers.
Re: 2 Foutjes bij BX’en
Eric Vertogen schreef:.........Ach, verder zijn er nog meer zaken.
Als je goed oplet kun je zat BX-en zien rond rijden met versleten draagarmlagers, of BX-en met versleten veerbollen die deinen en zwalken over de weg, soms in combinatie met de draagarmlagers.
V.w.b. die draagarmen…..vooral de Breaks hadden daar (ook) veel last van…..wist ik veel zo rond 1992 ops: .....toen ik een 86’er RD-break had (type-1 met satellietjes nog)....dat merkte ik dus wel bij de eerste APK
Beiden stonden scheef (onderkant naar buiten dus)....daar kwam ook nog het bekende euvel van het Sub-frame bij (b.j. 85-86).....en zo kan ik na 13 jaar ervaringen met de BX (allemaal diesels)..nog wel wat puntjes opnoemen….. silentblocks rammelen vaak…..de (voor) ruitenwisser-as die vrijwel altijd in z’n lager rammelt (haal hem maar eens omhoog en kijk of er speling opzit…meestal wel dus).....richting-aanwijzerhendel is vrij gammel…...en uiteraard de veerbollen....maar daar kun je de Xantia dus ook bijzetten !
Die Xantia (TD) had ik laten doen bij Chyparse, vullen & opboren en zo…..maar hij bonkte nog steeds, vooral van achteren als ik vrij rustig over een drempel heenging.
Dan is het bij deze BX toch een stuk beter…...alleen even de voorraadbol laten controleren, denk ik…...de pomp tikt nogal als ik op de rem trap.
Ik heb vandaag in de parkeergarage van het AZG in Groningen toevallig een BX gezien waarvan de uiteinden van de bumper omlaag hingen. Voor de rest kan ik er niets bijzonders over melden, behalve dat ie wit is ...
Schijt aan originaliteit.
renz schreef:ja, Bram, moet je toch eens wat vaker met mijn Xant rijden dat is pas zweven
Me dunkt dat ik je Xantia vorig jaar al meer dan genoeg heb mogen lenen, beste zoon.
Maar eerlijk is eerlijk…..de Xant van Renz is wel 1 van de best geveerde (HP) Citroëns, waar ik de afgelopen jaren mee heb gereden.
Is net als mijn vorige Xantia-TD door Chyparse behandeld….maar dat had weinig effect.
hmm bram! moet je toch echt een keer in die van mij zweven!
Wellicht een tikkie of topic, maar…...
waarom veren die modernere Citroëns zo “slecht”?
Één van de heerlijkste dingen in mijn DS 23 ie, vind ik nog steeds het ongelofeloze veer/zweefcomfort. Drempels? Lachertje van de week, die pak ik met 60 km, waar het moderneistische blik met 25 km overheen kruipt. kortom, wat is er nou veranderd aan het veersysteem dat er “geklaagd” wordt over het veercomfort van moderen hydro-pneu Citroëns?
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
superpetur schreef:Wellicht een tikkie of topic, maar…...
waarom veren die modernere Citroëns zo “slecht”?
Één van de heerlijkste dingen in mijn DS 23 ie, vind ik nog steeds het ongelofeloze veer/zweefcomfort. Drempels? Lachertje van de week, die pak ik met 60 km, waar het moderneistische blik met 25 km overheen kruipt. kortom, wat is er nou veranderd aan het veersysteem dat er “geklaagd” wordt over het veercomfort van moderen hydro-pneu Citroëns?
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover.
MVG, Peter
Dit is volgens mij een vast item op bijna ieder hydropneumatisch forum. Voor zover ik weet, past Citroën de vering aan aan de behoeftes van de gemiddelde automobilist. De gemiddelde automobilist houdt niet van dat zweverige, maar willen stevigere vering hebben (helaas). Zodoende past Citroën dit aan, want zij willen auto’s verkopen.
Wat ook meespeelt in het geheel is vaak de constructie van wielophanging. De BX kan bijvoorbeeld nooit zo soepel veren als een DS, puur en alleen maar omdat zijn voorwielophanging anders geconstrueerd is.
Momenteel is het zo dat hoe nieuwer de Citroën is, hoe stugger hij veert (als het hydraulische systeem echt goed in orde is).
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tja, de BX is qua voorwielophanging gewoon minder geavanceerd dan de andere modellen. En de zwaardere modellen zijn sowieso harder geveerd dan bijv. de 14-modellen. Enne, ik heb geen problemen met die wat stuggere vering hoor! Ze ligt er lekker strak mee op de weg, het grootste voordeel vindt ik vooral de automatische niveauregeling gecombineerd met een ‘last-afhankelijk-remregel-systeem’ die geintegreerd is in de hydraupneumatique. Het zit gewoon best mooi in elkaar. Maar ik voel me heus niet gestraft met een conventioneel geveerde voiture (zoals bijv. een Visa, of een ZX, of een Xsara…...)
Ik moet altijd bijna janken wanneer ik een xantia of BX met piepende en krakende draagarmlagers voorbij hoor komen…
Dan heb ik altijd de neiging om eens een hartig woordje met de bestuurder te spreken, maar ach ik kan maar met 45km/u over de drempels
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Maar ook ik kom nogal eens met 2 wielen van de grond
Heb ik ook al meegemaakt met vrienden van mij die zonodig met hun escortjes e.d. met 80 over de drempel moeten…..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Draagarmlagers waren ook het eerste (samen met de distributieriem) wat ik heb laten vervangen toen ik m’n huidige BX kocht. Ze stond nog wel recht op haar pootjes, maar kraken deed ze wel. Brrrrr…..
Nog een foutje van de BX: de plaats van de autoradio. Welke idioot ooit bedacht heeft dat dat ding zo ver naar onder moet zitten?
Oke, er kan fijn een klepje overheen, maar ik moet elke keer uit m’n stoel komen om de radio te bedienen
Zoiets heeft ook zijn voordelen, niemand die ziet dat je een (mooie) autoradio heb. Dat verkleint de kans op een ingegooide ruit. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld bij een Golf, waar iedereen om je heen kan zien dat je een radio heb, dat ding zit behoorlijk hoog gemonteerd.
Ja helaas geld dit voornamelijk voor Rotterdam en de andere grote steden, ik weet het, het is triest
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Autoradio’s… Ik ken wel een paar BX rijders die het klepje steeds dichtdoen. Mijn vader liet destijds juist die klep open staan. Konden ze zien dat de radio niet veel soeps was, of dat het frontje er niet op zit. Bij mijn type 1 maakt dat dus niks uit.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Harm schreef:Nog een foutje van de BX: de plaats van de autoradio. Welke idioot ooit bedacht heeft dat dat ding zo ver naar onder moet zitten?
Tsja…..zo had ik weer opmerkingen over de Asbak van de Xantia…..die helemaal onderin zit en maar een kleine opening heeft….gevolg, een As-bende bij je pook.
Bij de BX is ie dan wel klein(er), maar zit lekker dicht bij de chauffeur.
Zo heeft elke auto wel wat.
Bij de Xantia moet je (als je gewend bent om ver naar achteren te zitten, zoals ik) een heel eind naar voren om de deur te openen…..trouwens nog een rotgreep ook.
Ergonomisch niet zo goed doordacht.