Hallo,
Op m’n DS zitten (uiteraard) XaS sloffen.
Ik zie dat de banden veel haarscheurtjes beginnen te vertonen, + het feit dat de DS 10 jaar lang op z’n bandjes heeft zitten niksen.
Bij het rijden zie je echter niets aan de banden.
Omdat er nog een binnenband inzit, wil ‘k weten of ‘t veilig is van met die banden te blijven rijden (onzichtbare gebreken?), en of de buitenband de staat van de binnenband aangeeft.
en als het moet, vervang ik ze door nieuwe XaS’en, zijn die dan ook met binnenband of niet?
In de bandenwereld geldt altijd de regel dat buitenbanden 7 jaar meegaan, daarna zijn ze door invloeden van buitenaf in de regel dermate verouderd dat het beter is ze te vervangen…
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Oké, maar zegt dat iets over de staat van de binnenband? En, als je toch niet veel met de auto gaat rijden, kan ‘t dan kwaad?
Er zit iig nog genoeg profiel op de voorbanden, de achterbanden zijn wat kaal, maar ik plan toch niet om op nat wegdek te rijden.
En hebben jullie een (mooi) alternatief voor een XaS of bestaat dit volgens jullie niet. (Want die XaS kost € 250 / band )
geen idee wat XaS zijn,
maar misschien is het beter om goedkopere banden te kopen, met dan ook iets mindere kwaliteit.
is nog altijd veiliger dan wat je nu rijdt denk ik.
(de chauffeur van Charles de Gaulle bewees anders dat een klapband bij een DS niet veel uitmaakt…)
XaS zijn banden die speciaal door Michelin voor de DS ontworpen zijn, en naar mijn mening is dat dan ook de enige tekening die past onder ‘n DS.
Maar ik weet wel dat er alternatieven bestaan, maar geef toe: Michelin Energy of zo, dat staat niet onder een DS…
Nadeel van binnenbanden is natuurlijk dat een lekke band meteen lek is !!
een band zonder binnenband (= tubeless) loopt meestal langzaam leeg.
Is dus veiliger !!!
Ik kan me indenken dat je op een klassieker (= DS) niet meteen modern hightech rubber monteert..
Echter, ik weet uit ervaring dat moderne banden beter te betalen zijn dan banden met een wat behoudender design ! ops:
Dus da’s even afwegen..
Komt nog eens bij dat de bandenmaat voor een DS afwijkt van de standaardpakketten die de doorsnee bandenboer in de aanbieding zal hebben…
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Vervangen. Absoluut. De buitenband houdt namelijk de binnenband in bedwang. Als je de binnenband oppompt tot de juiste druk zonder buitenband er omheen, zwelt die band zover op dat ze geeneens meer in je wielkassen passen! Dat houdt dus in dat je buitenband de benodigde kracht levert om je band niet op te laten zwellen en deze dus ook (net als een tubeless band) de krachten als gevolg van de druk in je band opvangt.
Schijt aan originaliteit.
Mwa, ik zal zo beginnen: iig de reserveband laten vervangen (want nu heb ik ‘n lekke reserveband ) want uit ervaring van meneertje De Gaulle blijkt dat een lekke band en een DS géén ramp zijn
Iets tegen in te brengen? Ik plan niet echt verre tochtjes met m’n DS, max. 30 km of zo…
cocico schreef:Mwa, ik zal zo beginnen: iig de reserveband laten vervangen (want nu heb ik ‘n lekke reserveband ) want uit ervaring van meneertje De Gaulle blijkt dat een lekke band en een DS géén ramp zijn
Iets tegen in te brengen? Ik plan niet echt verre tochtjes met m’n DS, max. 30 km of zo…
Eh ... Waarom is een lekke band geen probleem dan ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
omdat je met een ds prima op 3 wielen kan rijden.
je kan er zo een achterwiel afhalen, en daar merk je bijna nix van.
Waarom zitten er dan überhaupt 4 wielen onder dan ?
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Eh ... Waarom is een lekke band geen probleem dan ?
Met een DS rijdt je op 3 banden en een velg zonder dat je het merkt.
Het verhaal van Charles de Gaulle: Op een regenachtige dag reed hij door “Le petit Clamart” (plaats in la douce France),
hij kwam van/ging naar het vliegveld,
Charles en zijn vrouw zaten achteraan, de chauffeur vooraan.
op een bepaalt ogenblik rijdt er een auto uit een zijstraat,
waaruit iemand begint te schieten op de DS van de president,
achteraf worden 16(?) kogelgaten geteld, waarvan 4 (?) in de rechter(?)achterband.
ondanks de gladde weg en de klapband bleef de DS met hoge snelheid perfect onder controle, en heeft men de belagers kunnen afschudden.
Door de Hydraupneumatische vering heeft Citroën dus de Franse president van een aanslag gered.
bovendien heeft er ooit eens een rallyrijder met een DS een rally gewonnen,
in de sneeuw, waarbij hij de laatste tiental(len) kilometers na een klapband gewoon op 3 banden en een velg gereden heeft.
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
he Frans-Xaver Steckenbiller.
Je zou ook kunnen overwegen om vredestein sprint classics te monteren.
heb ik zelf op mijn 2e ds liggen, het zijn geen michelins maar ze voldoen goed !
Heb laatst nog 2 nieuwe (de stickers er nog op) xas’sen gekocht voor 25 euro, stonden bij kennis op zolder en die kon er niets mee en wist ook niet wat ze normaal kosten.
Ze zijn +- 1,5 jaar oud en waren bedoeld voor de id/ds van zijn inmiddels overleden schoonvader.
das dus een geluk bij een ongeluk voor mij, ze komen voor onder de pallas te liggen
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
De Vredestein Sprint Classic is een goede keuze, specifiek voor klassieke auto’s.
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Als die band merkbaar goedkoper is, is dat idd een goed alternatief: na even ‘gegoogled’ te hebben, lijkt de tekening toch wel wat op de XaS!
Merci!
Jammer jammer, ik vind hier in de nabije omgeving geen enkele bandendealer die ze heeft…
En even de prijzen opgezocht: ruwweg kan je stellen dat een Sprint Classic + € 100 kost, en een XAS in dezelfde maat € 200…
Ik blijf dus zoeken…