Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een DS rijdt alleen lekker op de originele Michelin XaS of op de vervolgband de XVS. Uit ervaring is mijns inziens de vreetfestijn af te raden.
Als je binnenbanden slecht zijn gaan ze in de eerste paar honderd km stuk.
Ik zou ze laten zitten….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Ik persoonlijk heb goed ervaringen met de sprint classic van vredestein, heb er zo’n 25000 km mee gereden op mijn oude dsuper, de voorbanden worden wat kaal, maar dat komt waarschijnlijk door mijn ‘bochtentechniek’.
Ik moet wel zeggen dat de XAS’sen op de Pallas beter aanvoelen, vooral de wang van de band is stijver.
Het enigste minpunt aan de vredestein vind ik het gebrek aan grip op nat wegdek, dat is echt een ramp.
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Zo zie je maar, zoveel mensen, zoveel meningen.
Enerzijds is het logisch dat een DS het best een XAS / XVS band heeft, maar die kosten ook zoveel… Ik zal eens verder kijken.
En wat denken jullie van: 2x nieuwe XAS vooraan, en achteraan 2x Vredestein (de achterbanden zie je toch niet zo goed) en dan mijn reserveband gewoon omwisselen met één van de nu nog goede XAS’en?
Heb ik ‘t goed als Michelin alleen de XAS opnieuw maakt, en niet de XVS?
Op de site van Vredestein heb ik gelezen dat de Sprint Classic + gemaakt wordt met de nieuwste technieken, en dat alles veranderd is, behalve de tekening. Is dit ook zo bij nieuwe XAS’en?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Met de DS rijdt ik al jaren met michelin XZX(165x15)aan de achterkant. Die waren redelijk betaalbaar. Ik hoorde dat die nu ook in het oldtimer programma zitten bij Michelin.
Je wordt echt niet goed van die prijzen:
XVS 198 Euri
Xas 200
xzx 166 euri Ommenabij…
Ps een originele SM band: De XWX 349 euri…...de mogelijke vervanger een Energy: 59 euri….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Die prijzen zijn niet meer redelijk, vraag me dus af waarom: ‘Vreetfestijn’ heeft wel een nieuw ontwikkelde oude band voor +- 100 € ...
Afijn, in nood kunnen de achterbanden ook nog Energy’s of zo worden, ik vind persoonlijk dat alleen de voorbanden het mooie XAS profiel moeten hebben, de achterkant zit toch verscholen…
Eventje gekeken op de Michelin site: XVS, XZX worden niet meer gemaakt.
Het gamme ‘Pneu collection’ bestaat uit: X, XAS & XWX (+ nog banden uit de vroege jaren 30)
Op http://www.oldtimerbv.nl kost een 185 HR 15 XAS € 158 (terwijl een 180 HR 15 € 175 kost )
De duurste XWX kost € 326 ... Welke banden liggen der nu onder je SM?
165 SR 15 Michelin XZX kost daar € 86… Maar volgens Michelin wordt die niet meer gemaakt?
alle prijzen zijn excl BTW, da’s raar: in België moet je vragen naar de prijs excl BTW en in Nederland staat er veelal excl. BTW…
Nog ‘n opmerking: volgsn de Michelin site staat dat bij de DS de originele bandenmaat 180 HR 15 is, voor & achter. Bij mij ligt er voor 185 en achter 155/165 weet ik niet zeker. Heeft dit nadelige invloeden op rijdgedrag en kan ik op die achtervelgen weer de originele 180 HR 15 leggen?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Onder de Sm liggen dunlops voor maar die moeten er nog af! zijn zeer ongeballanceerd! achter nieuwe Michelins Energy van de XM. zijn iets lager 225/15-65 ipv 225/15-70
ja je kan gewoon 180 hr15 monteren. Maar op de 23inj. zaten standaard al 185xvs rondom.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
XVS wordt niet meer gemaakt, maar dat zal wel geen probleem zijn hé! XAS lag onder ‘n 21 IE, en qua vermogen ed verschilt een 23 IE niet zo heel erg veel.
De reserveband was van buiten nog (relatief) als nieuw, want nooit gebruikt. Natuurlijk wel een klein beetje kraakjes en scheurtjes, maar voor de rest in goeie staat. Enige probleem: binneband lek.
Ik waagde het erop, en ging naar een bandenspecialist die ‘ns knipperde met z’n ogen toen hij de band zag. Situatie uitgelegd, de beste man zei me dat hij er gerust elke soort band op wou leggen, Enegrgy’s of gelijk wat (tubeless band met binneband) . Alleen dacht hij dat de nieuwere banden meer uitsteken aan de achterkant van de velg zodat de band tegen het achterscherm zou slepen.
Hij ging naar z’n magazijn en kwam terug met een stoffige, oude maar nooit gebruikte franse band die qua tekening erg leek op de Xas, ik heb de naam niet onthouden.
Hij sleurde de bestaande band er af, en constateerde dat daar absoluut niets mis mee was. Hij heeft gewoon de binneband vernieuwd, en de band ziet er weer als nieuw uit.
Ik dacht: dit gaat me geld kosten, omdat ik dacht dat binnebanden niet meer gebruikt werden en dus kostelijk waren en de man had toch een kleine 20 min gewerkt; groot was mijn verbazing toen ik slechts € 9,60 moest betalen!
Aan die prijs wil ik gerust al mijn banden een nieuwe binneband gunnen, als is het maar voor ‘t veiligere gevoel!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat is echt KNETTER goedkoop. Een losse binnenband op citromobiel kostte me 15 euro….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
En het waren originele Michelin-binnenbanden.
het adres geven heeft nie veel nut, gezien het in Oostende (.be) is. Maar ja, ik bedoel: voor € 10 kun je een mens nog nie eens 20 min laten werken, + kosten dan nog…
Oud topic naarboven halen
Ik heb toenertijd (1.5 jaar geleden) mijn 4 banden laten vervangen door Firestone CV 2000 .
Ik heb over deze bestelwagen band nog niks gelezen hier op het forum. De tekening lijkt erg op die van de XAS vind ik zelf. Ik heb geen echte ervaring met andere banden, maar ik heb met deze banden geen problemen. Wel denk ik dat met ‘gewone’ banden mijn vering nog zachter zou zijn. Als ik geld heb zal ik dus eens nieuwe banden proberen (165 HR15 vanachter Vredestein bvb).
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Volgens mij hebben bestelwagenbanden een koordlaag extra en zijn daarom stugger. Bovendien hebben ze een lagere maximum snelheid, dus je moet wel uitkijken dat ze niet te heet worden bij hoge belasting (lees: snelheid of te lage spanning).
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Onder de Sm liggen dunlops voor maar die moeten er nog af! zijn zeer ongeballanceerd! achter nieuwe Michelins Energy van de XM. zijn iets lager 225/15-65 ipv 225/15-70
Daar klopt dus geen moer van: onder een SM horen bij een carbu tot 1972 195/70-15 XWX banden, en op de injecties en 3.0’s horen vanaf 1972 205/70-15 XWX banden. Breder dan 205 is nooit op een SM geleverd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste