Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Hallo,
Ik overweeg om een 123 ontsteking te monteren op mijn ds21 carbu.
Is dit de moeite waard ?
Mensen met ervaring omtrend de 123, brand los !
greetz,
Patrick
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
hier ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk…
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb hem zelf niet aar heb het horen lopen….
PERFECT!
Het voordeel is twee ledig.
1 je krijgt een revolutionaire elektronische ontsteking
2 je krijgt een nieuw verdelerhuis.
Zou je een nieuwe verdeler met puntjes monteren dan benader je de voordelen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Bij een 2cv werken ze in iedergeval perfect. Dus ze weten denk ik wel wat ze maken en waar ze mee bezig zijn.
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
vandaag een 123 op m’n 23injection gezet !!
een tip lees de (engelse) montagehandleiding GOED door en controleer de insteling van de jumper of deze goed staat!! die van mij stond niet goed dit voorkomt een hoop problemen.
bovendien staat de overbrenging naar de verdeler 180 graden te ver bij mij maar gelukkig kan je de 123 ook aanpassen (dus deze ook 180 graden verdaaid zodat je weer op 360 graden uitkomt).
moter draaid inmiddels al weer nu nog de fijnafstelling.
ook moet ik nog zien of dit het brandstof verbruik tengoede komt !!
na alle verhalen gelezen te hebben (o.a. iddsclubblad) is het handig om de oude/orginele in de kofferbak te bewaren;deze 123 willen nogaleens
kapot gaan,.......vandaar !!
het eindresultaat:
bij mij staan de 4 aansluitdraden naar het schutboard gericht (dit ivm
180 graden verdraaing van het verdelerhuis) normaal staan deze naar de radiateur gericht maar ik had geen zin om de versnellingsbak opnieuw in/uit-te bouwen (bougiekabels zitten nu wel op hun orginele plaats !!)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Mijn eigen dame loopt zeer onregelmatig stationair, er is vanalles
vervangen, alles is afgesteld (kleppen,carbu. etc).
Ik verdenk de stroomverdeler.
Zou ik met een 123 winst behalen ?
je zou m voor het mooie moeten kunnen testen op je auto, want om nou zomar 250 euro te spenderen zonder dat je weet oft nut heeft
wie kan mij hierover van nuttige info voorzien ?
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Ik heb op mijn DSpécial destijds een “Retronics” elec. ontsteking laten monteren. Iets anders dan de 123, maar ik was er bijzonder tevreden over: sneller en beter starten bij koud weer, geen slijtage in de puntjes meer, mooier stationair lopen etc . Ik heb het destijds via de lokale DS-specialist (Harry de Bliek) laten doen. Ik weet niet (heb nog niet gekeken) of er op Internet iets over Retronics staat. E.e.a. was naar aanleiding van een technische regio-avond van de DS Club, waarbij meneer Retronics aanwezig was en een verhaal hield. Kostte toendertijd (ik dacht 1995) iets van 145 ouderwetsche Hollandsche Florijnen.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Patrick
Zitten je centrifugaal gewichtjes wel los? Geen speling op de as?
Verdelerkap nieuw?
Ik heb een zelfbouw van vellemann die de originele puntjes gebruikt. De elektronica schakelt de stroom dus je punten gaan nu 50.000km mee.
Moet wel je verdelerhuis in goede staat zijn.
Kosten 35 gulden!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Ik verdenk de verdeler ervan, de punten, kap en condensator zijn nieuw.
Er zit naar mijn idee veel speling op de as.
ook de vervroeging verloopt niet soepel, bij controle met een lamp jojoot dat nogal.
Ik heb een 123 besteld iig voor de DS en neem de gok.
Jullie horen hoe het afloopt !
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004
- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
123 ignition
Ik heb een 123 ignition op een DS21IE (met LPG) gemonteerd. Wat direct opvalt is de zeer rustige en gelijkmatige loop bij stationair draaien van de motor. Veel beter dan bij de lumenition electronische ontsteking die er eerst in zat. Verder lijkt hij iets zuiniger; van 1:7,5 naar 1:8. Hij is ook iets feller en heeft meer trekkracht.
Bij de installatie was het wel lastig om de juiste vervroeging te bepalen. Je eigen gevoel blijft belangrijk; met de franse slag dus.
Deze ontsteking is een echte aanrader.
C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Twee belgen zijn met hun eend (geit ) van brussel naar kaapstad gereden met 123 ignition. Erg ging veel stuk maar de ontsteking niet geloof ik. Erg leuk boek trouwens:
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl