Ik vroeg me af of de tub nu eigenlijk een protoype was van de HY,
of of de tub gewoon een voorganger was.
Ik heb -als ik het me goed herinner- ooit eens gehoord/gelezen dat de TUB inderdaad de voorloper van de HY is. Deze is echter kort in productie geweest en (onder andere dor de 2e wereldoorlog) vergeten.
Ik weet het echter niet zeker!
Tip: zoek eens op Google
Schijt aan originaliteit.
ik zal eens zoeken als ik zin heb…
sevves of zo
En weet je al meer? lijkt mij ook een voorloper maar ik ben niet zo thuis in oude citroëns…..
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
De TUB (Traction Utilitaire Série B dacht ik) is zóó lelijk, dat hij mooi word.
Gewoon wennen… het is dus een echte Citroën!
“In 1937, Citroën showed the TUB van which presaged the architecture of the modern van with its forward control cab and front wheel drive lay out. The mechanical bits were largely inherited from the Traction - 9 CV engine, three speed gearbox, rack and pinion steering, hydraulic brakes and torsion bar suspension. TUB had a payload of 850 kg.
Production commenced in 1939 - on the eve of the outbreak of war. Between 1939 and 1941, a total of 1 748 examples were built - possibly more since accurate records were not maintained during the German occupation. Some 50 examples were fitted with the 11 CV engine which allowed an increased payload of 1 200 kg.”
Bron: Citroënët
Dus:
Deze camionette met frontstuurinrichting is voor het eerst getoond in 1937,
hij had de techniek van de Traction Avant en een laadvermogen van 850kg.
De productie begon in 1939, op de vooravind van de oorlog. Tussen 1939 en 1941 zijn er 1748 gebouwd. (dit kan ik nou ff niet vertalen, maar doe mn best) Misschien meer, maar tijdens de Duiste bezetting zijn er geen getallen bijgehouden. In zo’n 50 exemplaren is de 11cv motor geplaatst,
waardoor het laadvermogen steeg tot 1.2 ton.
zo,
weer een Citroën samengevat…
(hopelijk klopt het?)
TUB overgebleven
zou er in der loop der jaren nog 1 zijn overgebleven?
Of zouden ze nu dienen als kippe en of schapenhokken ergens in frankrijk??
Zal vast nog wel 1 bewaard zijn en in citroen museum in parijs staan.
Trouwens…je hebt de TUB zag laatst een stukje over de Citroen G…
want de G zit tenslotte voor de H in het alfabeth.
Dit type is gemaakt op basisc van een 2cv met uiterlijk van het latere type H(Y)
maar waar ik dat nu gezien heb….moet ik even zoeken ..kom er op terug
Citroen rolls better then a Rolls!!
Ik heb hierboven nog niets gelezen dat niet waar was. Dat stemt mij gelukkig.
Er bestaan nog diverse exemplaren van de TUB; een aantal jaren geleden stond er eentje op de CitroMobile, het exemplaar dat nu in het Conservatoire staat. Ook op de 11e ICCCR was een exemplaar te bezichtigen. Eigendom van een Nederlander.
Het type G is inderdaad een te heet gewassen versie van het type H, dat nooit verder is gekomen dat het prototypestadium. In CitroPolis heeft hierover een reportage gestaan. Dit exemplaar bestaat ook nog
Er heeft zelfs een electrisch aangedreven versie van de TUB gestaan, de Fenwick.
En als TUB staat voor Traction Utilitaire Série B, heeft er dan ook een TUA bestaan??
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Deze schijnt nooit naar Nederland geexporteerd te zijn geweest.Van 1946-
1953 hadden we wel de opvolger de T23.en daarna de H-serie
Zoals beloofd kwam ik nog even op de citroen G terug.
Heb inmiddels de site gevonden dan wel in het frans.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 01-08-2003
- Méhari 6
- Méhari E-Mehari
- CX 22 TRS
- 2CV Transat
Ik vind die TUB anders best wel een leuk camionnetje
Als ik die ook nog eens aan mijn miniaturenverzameling kon toevoegen…
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Bull Frog Bleu schreef:Zoals beloofd kwam ik nog even op de citroen G terug.
Heb inmiddels de site gevonden dan wel in het frans.
Kan je die link even geven ? Als ik naar http://deuch.chez.tiscali.fr ga, dan kom ik een site tegen waar wel Citroëns op staan, maar geen G.
Schijt aan originaliteit.
Hoe kwam ik daar nu ook alweer…even in geschiedenis kijken..
trouwens die foto’s op http://www.2cv.nl zijn er duidelijk en..hier kan je ook echt zien dat het inderdaad maar klein ding is…had hem groter verwacht.
Maar als hij in productie was gekomen had er zo ie zo een grotere motor in gekomen dnek ik zo. jammer anders hadden wij er nu profijt van.
Dit omdat deze g is ontworpen op een 2cv chassis..of? toch iets anders??
Citroen rolls better then a Rolls!!
Omdat ik nieuwschierig ben
Schijt aan originaliteit.
heb ze even opgezocht….nieuwschierig was ik zelf ook vandaar dat ik het afgelopen week even heb opgezocht komen ze
http://deuch.chez.tiscali.fr/html/letypeg.html
http://deuch.chez.tiscali.fr/html/letypeh.html
dit zijn links voor de G / H en de TUB
nu moet het goed komen
even in vertaal programma misschien
weet je meteen wat ze er mee bedoelen
als ik tijd heb doe ik dat even
Citroen rolls better then a Rolls!!
Dank voor de links !
Schijt aan originaliteit.