Hallo,
Ik rijd met mijn BX op praktisch 100% PPO, ik ‘tank’ bij de LIDL voor 0,65 de liter(zonnebloemolie). ‘k Heb een warmte wisselaar gemaakt die de olie verwarmt, want PPO is wat dikker dan diesel.
Voordelen:
Goed voor het milieu roetmeting meer dan 50% minder roet uitstoot.
Goed voor het milieu CO2 uitstoot 80% minder.
Goed voor de portemonnee, goedkoper en vaste prijs.
Nadelen:
Slecht voor het milieu, je moet iedere keer de liter flessen weggooien.
Aanpassing maken (warmtewisselaar)
Bij minder goede verstuivers ‘klop’ en je ruikt het.
Rare gezichten als je met 100 liter ‘bak olie’ bij de kassa komt.
Mag het van onze wetgever???
Nee, je bent verplicht om over elke brandstof, die gebruikt word voor het wegverkeer accijns te betalen. En ja, dat betaal je niet aan de kassa.
PS. Voor de gene die het willen proberen. Gooi eerst eens 2 liter in je tank het meng prima met diesel. Bij een mengverhouding van 60/40 (diesel/PPO) blijft de vloeibaarheid van diesel onaangetast.
Ik hoor graag of er meerdere mensen zijn die hen Citroën op PPO hebben lopen en wat hun ervaring is.
PPO dat rijd Super
Martin
Bestaat er ook zo’n alternatief voor benzine, die geen te grote aanpassing kost?
ik wil wel eens zoiets proberen…
rocco schreef:Bestaat er ook zo’n alternatief voor benzine, die geen te grote aanpassing kost?
ik wil wel eens zoiets proberen…
Nee, niet dat ik weet. Ja, gas maar dat wist je ook wel.
wist ik ook ja:)
een gastank installeren is me trouwens een te grote aanpassing.
Ik heb ergens iets gehoord van (pure?) Methanol o.i.d.,
weet iemand meer?
Re: Rijden op PPO (Puur Plantaardige Olie)
mvsbab@tiscali.nl schreef:Hallo,
Ik rijd met mijn BX op praktisch 100% PPO, ik ‘tank’ bij de LIDL voor 0,65 de liter(zonnebloemolie). ‘k Heb een warmte wisselaar gemaakt die de olie verwarmt, want PPO is wat dikker dan diesel.
Voordelen:
Goed voor het milieu roetmeting meer dan 50% minder roet uitstoot.
Goed voor het milieu CO2 uitstoot 80% minder.
Goed voor de portemonnee, goedkoper en vaste prijs.Nadelen:
Slecht voor het milieu, je moet iedere keer de liter flessen weggooien.
Aanpassing maken (warmtewisselaar)
Bij minder goede verstuivers ‘klop’ en je ruikt het.
Rare gezichten als je met 100 liter ‘bak olie’ bij de kassa komt.
Mag het van onze wetgever???Nee, je bent verplicht om over elke brandstof, die gebruikt word voor het wegverkeer accijns te betalen. En ja, dat betaal je niet aan de kassa.
PS. Voor de gene die het willen proberen. Gooi eerst eens 2 liter in je tank het meng prima met diesel. Bij een mengverhouding van 60/40 (diesel/PPO) blijft de vloeibaarheid van diesel onaangetast.Ik hoor graag of er meerdere mensen zijn die hen Citroën op PPO hebben lopen en wat hun ervaring is.
PPO dat rijd Super
Martin
Best interessant. In Duitsland loopt men hier al langer mee te experimenten. Er schijnen ombouwkits te zijn: helaas alleen voor als je een Bosch dieselpomp hebt. Veel BXen hebben een rotodiesel/lucas inspuitpomp.
Zou mooi zijn als je het idd gewoon kan tanken in plaats van dat je moet gaan klooien met die plastic flessen (wat zal dat een afvalberg geven).
Marten
Ik zou weleens op Kerosine willen rijden….alleen al voor de lucht !
Denken ze bij mij in de buurt dat die Polderbaan wel heel dichtbij gekomen is
Serieus nu…....ik ga er niet mee knoeien.
En voor benzine zou Methanol een vervanger kunnen zijn….ik heb daar 25 jaar lang mee gewerkt, met modelvliegtuigen.
10 % Nitromethaan erbij…..(en wonderolie, voor de mengsmering….immers, 2-takt).....en de 10 cc’tjes liepen er perfect op
Niet te verwarren met het duitse BIODIESEL
Let op je moet het niet verwarren met het duitse biodiesel.
Dat is ook o.a. zonnebloem/sla olie, maar er zitten toevoeging in die de slangen kunnen aantassen. Dit is bij PPO (1e P staat voor PUUR) niet het geval, alleen het is wat dikker.
PPO is geen Biodiesel
Re: Niet te verwarren met het diesel BIODIESEL
mvsbab@tiscali.nl schreef:Let op je moet het niet verwarren met het duitse biodiesel.
Dat is ook o.a. zonnebloem/sla olie, maar er zitten toevoeging in die de slangen kunnen aantassen. Dit is bij PPO (1e P staat voor PUUR) niet geval. alleen het is wat dikker.PPO is geen Biodiesel
Dat klopt. Biodiesel is chemisch gezien wel ong. “compatible” met normale diesel. Je hoeft dus geen andere verstuivers ofzo..
Ik heb uit interesse wel eens wat info zitten zoeken over dit onderwerp. Het is prettig om te weten, mocht je eens bij de avondwinkel met een lege dieseltank dat je dan altijd nog een paar potjes zonnebloemolie in je tank kan gooien om thuis te komen. Maar dagelijks er oprijden.. ik weet het niet hoor…. gaat het ook goed met turbodiesels??
Groet,
Marten
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
dus ik kan zomaar b.v. 20 liter slaolie in mijn peu 106 diesel gooien?
Ik zie net een aankondiging op TV dat het programma RADAR morgen (i.e. 24-05-2004) een item besteedt aan het rijden op bio-olie.
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Bij de AH hebben ze ook van die wok-olie met knoflook extract, dat meurt wel lekker (voor degene die achter je rijdt)
Ok, effe serieus, ik heb weleens begrepen dat als je gepakt word met bakolie uit de supermarkt in je tank, je dan op een flinke boete kan rekenen. Het ontlopen van de belasting (accijns) vinden ze daar in Den Haag nou niet bepaald leuk. Bakolie schijnt een patat lucht te geven, op die manier heeft de politie al eens iemand gepakt. Maar dat kon ook liggen aan het feit dat het afgewerkte olie uit frietkramen was.
erik wijngaarden schreef:dus ik kan zomaar b.v. 20 liter slaolie in mijn peu 106 diesel gooien?
Ja, dat kan. En met goede verstuivers ruik je het nagenoeg niet. Maar begin eens met 2 liter. dat is zeker geen probleem.
En als je gepakt word door de politie (deze heeft er overige m.i. niets over te vertellen, dat is namelijk de belastingsdienst, dus douane) moet je gewoon zeggen dat je biodiesel getankt hebt (in duitsland) stinkt even erg. “en hoe komt het dan dat uw tankmeter op vol staat.” Hier in nederland al weer 1 keer diesel getankt maar die lucht blijf je ruiken.
Liegen mag niet, maar tegen politie heb daar toch een stuk minder moeite mee
En als je gepakt word door de politie (deze heeft er overige m.i. niets over te vertellen, dat is namelijk de belastingsdienst, dus douane) moet je gewoon zeggen dat je biodiesel getankt hebt (in duitsland) stinkt even erg. “en hoe komt het dan dat uw tankmeter op vol staat.” Hier in nederland al weer 1 keer diesel getankt maar die lucht blijf je ruiken.
Een zeer goede tip, deze zal ik onthouden voor als ik ooit weer een prive-diesel heb.
Verder zou ik zeggen, hou de bonus aanbiedingen van de AH in de gaten, je weet maar nooit wanneer ze de bakolie in de aanbieding doen
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
kunnen we niet een gezamelijke inkoopactie doen?
kunnen we niet een gezamelijke inkoopactie doen?
Koop met alle andere Dieselrijders een paar pallets bak-olie bij de Makro
Ik heb vorig jaar ergens gelezen dat er in Duitsland een bedrijfje is dat auto’s aanpast voor het rijden op Bio-Diesel/bak-olie. Ze bouwen dan een extra warmtewisselaar in om de olie door opwarmen wat dunner te maken. Ze vertelden ook dat ze alle auto’s, m.u.v. de HDI Diesels van PSA kunnen aanpassen. De HDI Diesels zitten volgens het bedrijf te ingewikkeld inelkaar, zijn moelijk te doorgronden en de PSA is niet echt gul met het geven van technische info.
Deze kit is geschikt voor allerlei dieselmotoren, behalve de HDI, ten minste dat word niet expliciet vermeld :
Is dit iets dat in het algemeen geld voor Common-Rail Diesels?
Dit blijft een erg boeiend onderwerp, nou maar hopen dat de BVD, AIVD, ECD, etc. niet zitten mee te lezen. Wees dus gewaarschuwd als je van die gasten in zwarte pakken, zonnbril en oortelefoontje ziet staan bij de Aldi Giet in dat geval die 50 flessen Reddy Frituurolie op een afgelegen plaats in je tank