Ik denk dat ik me ook ga wagen aan dit experiment. Heb een C15D van ‘98, 1700-en-een-klets-cc-motor (dus niet de nieuwe 1900).
Geloof het of niet: ik doe het niet uit financieel oogpunt, wel uit milieu-overwegingen!!
Het stoort me dan ook erg dat 1 l flessen worden gebruikt. In Carrefour heb ik al bussen van 5 l gezien, en in Macro hebben ze zeker bussen van 10 l.
De prijs, voor de financieel-oogpuntigen, weet ik evenwel niet…
Eén bedenking: plantaardige olie verouderd slecht. Het wordt dan zuur en zou dus het een en ander kunnen aantasten. Misschien rekening mee houden als je de auto lange tijd gestald laat staan?
Heb ik het goed begrepen dat je bij een mengverhouding 60% PPO en 40% diesel geen voorverwarming enzo nodig hebt?
Gegroet zonnebloemen!
Dieter
En wat komt na een tijdje bovendrijven: olie of diesel?
Dieter schreef:En wat komt na een tijdje bovendrijven: olie of diesel?
Semi plantaardige olie Net zo als onderop
PPO en diesel mengen heel goed samen. Neem maar een halve fles olie en doe daar wat diesel bij, NIET schudden!
Dan zie je het helemaal oplossen.
Ik zelf rijd nu op een verhouding van 90% PPO en 10% Petroleum.
Als je met starten problemen krijgt kan je overwegen om er 87% PPO, 10% Petro, 3% benzine door te doen. Benzine vergemakkelijkt het starten.
Suc6
Martin
Dieter schreef:Ik denk dat ik me ook ga wagen aan dit experiment. Heb een C15D van ‘98, 1700-en-een-klets-cc-motor (dus niet de nieuwe 1900).
Geloof het of niet: ik doe het niet uit financieel oogpunt, wel uit milieu-overwegingen!!
Het stoort me dan ook erg dat 1 l flessen worden gebruikt. In Carrefour heb ik al bussen van 5 l gezien, en in Macro hebben ze zeker bussen van 10 l.
De prijs, voor de financieel-oogpuntigen, weet ik evenwel niet…Eén bedenking: plantaardige olie verouderd slecht. Het wordt dan zuur en zou dus het een en ander kunnen aantasten. Misschien rekening mee houden als je de auto lange tijd gestald laat staan?
Heb ik het goed begrepen dat je bij een mengverhouding 60% PPO en 40% diesel geen voorverwarming enzo nodig hebt?
Gegroet zonnebloemen!
Dieter
waar woon jij, dieter?
belgie? (i.v.m. carrefour)
kijk eens op http://www.fmso.de en klik op de nl/be vlag voor het forum van jouw land om te zien of er bij jou in de buurt iemand zit die goedkoop grote hoeveelheden verkoopt.
ik koop het samen met anderen in 200 of 1000 litervaten.
dat scheelt tijd, afval en vooral geld.
grts Hugo
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Onder de motorkap zit een stikker waar zowle Lucas als Bosch opstaat.
Op de brandstof pomp zelf kon ik nog geen naam vinden.
Iemand een iedee waar ik kan vinden welke pomp in mijn ZX zit?
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
zx19d schreef:Onder de motorkap zit een stikker waar zowle Lucas als Bosch opstaat.
Op de brandstof pomp zelf kon ik nog geen naam vinden.Iemand een iedee waar ik kan vinden welke pomp in mijn ZX zit?
http://www.freewebs.com/hcii/pumpidentification.htm
Check it out
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
zx19d schreef:Onder de motorkap zit een stikker waar zowle Lucas als Bosch opstaat.
Op de brandstof pomp zelf kon ik nog geen naam vinden.Iemand een iedee waar ik kan vinden welke pomp in mijn ZX zit?
als je er nog niet uitkomt moet je me maar even een pb-tje sturen, ik ben volgende week ma, di, wo en do in Groningen en kan wel even een blik onder je motorkap werpen.
grts hugo
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Helaas er zit een Lucas pomp in.
Stond er overigens wel op maar was pas te lezen nadat ik met een doek de pomp even had schoongeveegd.
Dus nog maar even niet over op PPO
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Da’s vervelend. Misschien dat je van een sloop-exemplaar een Bosch pomp kan regelen? Alhoewel, zo’n pomp is wel een precisie instrument, geen idee of dit goed zelf te doen is…. Volgens mij moeten die pompen wel gewoon uit te wisselen zijn, is denk ik in het verleden ook bij mijn BX gebeurd.
Ik heb nl. pas geleden eens goed gekeken op mijn pomp, daar staat Bosch op (oef!..). Maar op het brandstoffilter staat “Rotodiesel”!!! Nu weet ik dat de vorige eigenaar -kort voordat de BX aan mij werd verkocht- de brandstofpomp heeft laten vervangen. Ik heb het sterke vermoeden dat mijn BX oorspronkelijk was uitgerust met een Rotodiesel/ Lucas-pomp, maar dat deze dus is vervangen door een Bosch-pomp. Dat zullen ze denk ik niet zo snel doen als dit niet eenvoudig uitwisselbaar zou zijn… toch?
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik heb begrepen dat het best kan, maar dat de sproeiers meemoeten. Kan wel, maar is een aardig klusje, meen ik vernomen te hebben.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Wat is het probleem met de Lucasjes?
Dieter schreef:Wat is het probleem met de Lucasjes?
Staat op de site die Robin had aangegeven: http://www.freewebs.com/hcii/pumpidentification.htm
Schijnt iets te zijn met de nauwe speling van de plunjer die gesmeert en gekoeld word door de dieselbrandstof die erlangs lekt. Dikkere olie doet dit niet of slecht, waardoor de plunjer uitzet en de smering en koeling nog minder word, een soort ketting reactie dus, waarbij uiteindelijk de boel inelkaar loopt.
Een oplossing is de boel iets ruimen/honen en er spiraalvormige groeven in maken voor een betere smering. Hiervoor moet de hele pomp eraf en uitelkaar, het ruimen en honen schijnt een karwei voor een dieselspecialist te zijn, maar dit word sowieso niet aanbevolen.
Een andere oplossing is de PPO verwarmen zodat deze dunner word, starten doe je dan op normale diesel en dan schakel je over op PPO. Hiervoor heb je dus een extra tankje nodig met normale diesel.
Dieter schreef:Wat is het probleem met de Lucasjes?
Probleem is een groot woord. Zelf rijd ik al enkele duizenden kilomters op PPO in m’n ax met Rotodiesel (=lucas) pomp.
Als je de ppo maar goed voorverwarmd is er niks aan de hand. (Wat bij onze PSA diesels standaard al gebeurdt omdat het brandstoffilter aan het thermostaathuis vast zit).
Je zit dan alleen nog maar met een koude start die schadelijk zou kunnen zijn voor de lucas pomp. Hoewel ik daar nog niets van gemerkt heb. Starten duurt iets langer maar hij start wel.
Het feitelijjke probleem zit em in het feit dat de lucas pomp om de centrale as gesmeerd wordt door brandstof (normaal diesel dus). De speling op deze as is echter zo minimaal dat er maar een heel kleine ruimte voor de smering overbijft. Diesel is dun genoeg om daar toch in te lopen.
Koude ppo is wat dikker en dus loopt er minder brandstof langs de as, dus minder smering. Warme PPO is echte wel weer lekker vloeibaar.
Teminste zo heb ik begrepen van verschillende internet sites. Correct me if i’m wrong
Hugo jij rijdt toch met een C15 op PPO hé?
Bij mijn C15 zit er een Lucas onder! Bij jou niet dan?
Dieter
Overigens, kennen jullie dit PPO forum al?
http://www.ppo.nu/index.php
nee, ik heb een bosch-pomp.
zo zijn blijkbaar met beide geleverd…
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto