2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Onze oude goede XM racebak
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 03 juni 2004 01:12 PM
  [ # 16 ]
ZX1.4i schreef:

Inderdaad eeuwige zonde van zo een mooie auto.

Is er al hulp aangeboden aan degenen die van slag zijn geraakt na het zien van deze schokkende beelden Crying or Very sad

Ps: Zet voortaan een waarschuwing op je website “Deze Website bevat schokkende beelden en is niet geschikt voor Citrofielen”. Wink

Die waarschuwing staat er al. Goed lezen, maar staat in de tekst boven de foto’s enne, de eerste foto is niet schokkend dus die mag gezien worden Smile
Ik blijf het ook nog altijd zonde vinden want die auto was een beest op wielen. Haalde vrij gemakkelijk 250 km/uur op de teller en reed dan nog niet plankgas, maar de toerenteller zat dan in het rode gebied. Optrekken deed ie bloedsnel.Ooit stoplichtsprintjes gedaan tegen een Mercedes 190 2.3 16V (destijds best een snelle bak) maar die dolf het onderspit.
Helaas is daar dus een einde aan gekomen door een loslopende overstekende boom. De XM rust in stukken.
Bij Citroënspecialist van Gompel staat overigens een bijna identieke XM met dezelfde kit en velgen als de total-loss XM. Van Gompel heeft destijds ook het wrak opgekocht waarbij opviel dat de XM ondanks de aanrijding gewoon startte en het hydraulisch systeem, ondanks de drie wielen, gewoon werkte. De stoel waarop ik zat, kregen ze pas verwijderd nadat het dak weg was en ze met een heftruck de stoel eruit konden trekken.
De auto stond nog zo onder spanning dat nadat de achterklep openstond en ik binnenin de radio e.d. verwijderd had, de klep niet meer dichtging en de auto nog enkele centimeters verder krom was gaan staan.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 03 juni 2004 10:04 PM
  [ # 17 ]

want die auto was een beest op wielen. Haalde vrij gemakkelijk 250 km/uur op de teller en reed dan nog niet plankgas, maar de toerenteller zat dan in het rode gebied. Optrekken deed ie bloedsnel.Ooit stoplichtsprintjes gedaan tegen een Mercedes 190 2.3 16V (destijds best een snelle bak) maar die dolf het onderspit.

Rolling Eyes  Wink

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 04 juni 2004 02:17 AM
  [ # 18 ]
ZX-Cruiser schreef:

Helaas is daar dus een einde aan gekomen door een loslopende overstekende boom.

Te hard door de bocht geraced Twisted Evil  ?

Tja, met mijn BX reed ik daar altijd al harder, maar bij de XM begon plotseling de achterkant te glijden en dat op een smalle weg met veel bomen…
Ach, ik had de vijfde boom op rij. De eerste 4 bomen waren al plat gereden. Achteraf werd me verteld dat er olie op het wegdek lag van een vorige aanrijding eerder die middag.
Al met al een duur grapje, zelfs zo’n boom, want die kostte zelfs nog 900 euro!

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 04 juni 2004 02:29 AM
  [ # 19 ]

trieste boel zeg…

wist niet dat een v6 zo hard ging trouwens? of heb ik ergens een stukje over het opvoerkitje gemist?

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 04 juni 2004 02:31 AM
  [ # 20 ]
Eric Vertogen schreef:
ZX-Cruiser schreef:

Helaas is daar dus een einde aan gekomen door een loslopende overstekende boom.

Te hard door de bocht geraced Twisted Evil  ?

Tja, met mijn BX reed ik daar altijd al harder, maar bij de XM begon plotseling de achterkant te glijden en dat op een smalle weg met veel bomen…
Ach, ik had de vijfde boom op rij. De eerste 4 bomen waren al plat gereden. Achteraf werd me verteld dat er olie op het wegdek lag van een vorige aanrijding eerder die middag.
Al met al een duur grapje, zelfs zo’n boom, want die kostte zelfs nog 900 euro!

ik plette ooit ( na een mazda 626 verkruekeld te hebben ) een lichtmast. die was 3600 gulden !!  Shocked
http://www.erik-wijngaarden.nl/gti/

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 04 juni 2004 12:47 PM
  [ # 21 ]
ZX-Cruiser schreef:

24 kleppertje doet 235 fabrieksopgave Wink

Klopt en dit was een 12 klepper en die reed dus echt uit de klok.
Waarschijnlijk een goed ingereden exemplaar. Was een ex-leasebak van het ministerie van binnenlandse zaken toen we hem kochten.
Daarna is de kit eropgezet, uitlaat vervangen en een full-option interieur er ingezet.
Motorisch was de XM voor zover ik weet, origineel alleen lag de topsnelheid een stuk hoger dan de fabrieksopgave. Reden? Geen idee, maar wel leuk Wink
Overigens ben ik ooit met een XM 2.0i (met monopoint-injectie!) in 4 uurtjes van Basel naar Best gekacheld. Constant boven de 200 km/uur gereden op de duitse Autobahn. Het verbruik is dan wel schrikken, maar het schiet dan wel lekker op Smile
Deze XM 2.0i was ook compleet uitgevoerd met Musketier-kit en die is later overgezet op de V6

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 04 juni 2004 02:29 PM
  [ # 22 ]

Erg leuk dat soort foto’s Very Happy

Tsja als Citroen zegt dat jou auto 200 kan en je kan maar 185 dan vind je dat niet leuk..
andersom, als ze zeggen dat je Citroen 220 kan en hij loopt bij 240 de teller uit….
Bovendien komt daar nog bij dat er (zelfs bij de politie) nog een correctie afmoet..


Even een stukje uit de autovisie 19/‘01

Omdat een snelheidsmeter nooit exact de snelheid aan kan geven (ieder meerinstrument heeft een onnauwkeurigheid) en ook niet te weinig aan mag geven, zal hij dus altijd een hopgere snelheid aan moeten geven.
De tolerantie die gebruikt wordt is Europees bepaald (richtlijn 75/443/EEG).
Bij drie snelheden wordt de afwijking getest: 40, 80 en 120.
wanneer de top van de auto lager is dan 150km/h vervalt de meting bij 120km/h en wordt de test uitgevoerd bij een snelheid die 80% procent van de topsnelheid bedraagt.
De tolerantie voor de afwijking is tien procent van de testsnelheid plus 4km/h. Dit houdt dus in dat bij 40km/h de snelheid op de meter maximaal 48 mag zijn(40/10 +4.
Bij 80 en 120km/h bedraagt de toelrantie respectievelijk 12 en 16 km/h wat dus neerkomt op een maximale telleraanduiding van 92 en 136 km/h.
Dit houdt uiteraard in dat 135 op de teller een vrijwaring is om geen boete te krijgen voor harder dan 120!
Overigens is de snelheidscontroleapparatuur volgens de politie zo ingesteld dat deze pas begint te ‘flitsen’ bij een snelheid hoger dan 7km/h boven de maximumsnelheid. Dit houdt in de bebouwde kom in dat er vanaf 57km/h geflitst word. OP de autosnelwegen is de instelwaarde 8km/h. Na het flitsen vindt er nog een correctie plaats, dit is om de technische onnauwkeurigheid van de meetapparatuur tegen te gaan.
Deze correctiewaarde wordt van de gemeten waarde afgetrokken.
Zie voor een volledig overzicht van de correctie waarde onderstaande tabel.

Correctie tabel volgens de politie:

0->100km/pu       3km
100->130km/pu     4km
131->165km/pu     5km
166->200km/pu     6km
201->230km/pu     7km

In theorie is het dus mogelijk om op de teller 144km/h (120+10% (=12) +4 +8 ) te rijden zonder een boete te krijgen, dit is echter geheel voor eigen risico.
Het is in ieder geval bij een standaard auto niet mogelijk om een boete te krijgen voor een snelhied hoger dan de snelheidsmeter in de auto heeft aangegeven…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 04 juni 2004 02:32 PM
  [ # 23 ]

dat zegt m.i. meer over de belazerder ijking van de citroen tellers dan over de top..

mijn ds loopt in het echt b.v. 140 km/h en dan geeft de klok een dikke 160 aan.
bij 140 op de klok ga ik hooguit 110.
geeft wel een fijn gevoel van snelheid en toch kan ik met 140 op de klok veilig langs de flitspalen Laughing

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 04 juni 2004 02:53 PM
  [ # 24 ]

Vroeger zette ze in de autoweek iedere keer wanneer ze een auto testte erbij hoeveel de tellerafwijking was… bij 100 was het voor de evasion iets van 5 km/h terwijl het voor de chrysler voyager 7 was…
dat zijn de enige die ik uit mijn hoofd weet.
Ik weet wel dat 4a 5 normaal was en dat de teller van de Voyager extreem afwijkt, vandaar ook dat die de teller uitrijdt Cool

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 924
Geregistreerd: 02-06-2004

Gepost: 04 juni 2004 04:26 PM
  [ # 25 ]

snelheid

Afwijking van de teller zelf is gemiddeld 5% en neemt toe naarmate de snelheid stijgt. 250 op de teller zou dus zo’n 235 zijn in het gunstigste geval. Neemt niet weg dat het nog steeds onbenullige snelheden zijn mijns insziens. Zelf ooit met 190 in een 850T5R moeten uitwijken, iets wat ik noooi meer vergeet aangezien mijn hart pas na 3 weken weer wat gezakt was.

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 04 juni 2004 04:40 PM
  [ # 26 ]

Dan noem je ook wat he Wink

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 04 juni 2004 04:41 PM
  [ # 27 ]

kijk ook eens op www.citroworld.tk, daar staat een verhaal op van Eric waarbij op hogesnelheid erachter kwam dat zijn remmen niet meer werkte…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 04 juni 2004 07:50 PM
  [ # 28 ]

ik heb het naar mn pa gemaild,
laat ie misschien eens die 120dkm achterstallig onderhoud uitvoeren Smile

Profiel  
 
Tom Duckpower
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2487
Geregistreerd: 27-03-2004

Gepost: 04 juni 2004 10:35 PM
  [ # 29 ]

en rocco weet hoe het is als zn remmen SLECHT werken…...

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 04 juni 2004 10:37 PM
  [ # 30 ]

ja, maar Eric weet het vast nog beter…
ik reed maar 15 per uur, en wist dat er zoiets kon gebeuren.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook