Dag medeforummers,
Als ik mijn BX na een eind rijden laat staan zakt ie langzaam naar beneden, jullie zeker niet onbekend.
Bekijk ik mijn auto na een tijdje, dan lijkt de rechterachterkant meer ingezakt te zijn dan de linkerkant, resulterend in een iets scheef staande auto. Alsof het veersysteem aan de rechterkant meer druk lekt dan de linkerkant? Is dit mogelijk?
Het gaat om een BX16TGI, bijna 190.000 gelopen.
Nieuwe remblokken, nieuwe schijven achter, nieuwe krukaskeerring, nieuwe koppeling, nog wat keerringen. (vakantiegeld )
Bij lopende motor lijken alle vier zijden prima te veren, en is er geen verschil in hoogte links en rechts. Draagarmlagers zijn bij de APK gecontroleerd en volgens mijn garage en de controleur van de steekproef (citroënliefhebber ) in prima staat.
Bij stationair lopen duurt is de “tikinterval” bijna een minuut.
Géén vreemde groene plassen op de grond.
Enig idee waar dit scheef naar beneden zakken aan ligt? Ik heb er verder geen last van, ik ben gewoon benieuwd waar dit aan kan liggen.
staat hij niet met een van de wielen in een kuiltje?
had ik met mn xant en die stond ook meteen scheef
Nee…...dat heb ik bij de zeven BX’en in 13 jaar nog nooit bemerkt.
Sterker nog…..ik heb NU een BX die niet eens wil ZAKKEN !
En dat is wel voor het eerst.
Hij staat elke morgen gewoon op hoogte…..wat ook wel weer prettig is.
Dus helaas, beste zestien-TGI .......ik kan je geen advies geven.
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Bram schreef:Nee…...dat heb ik bij de zeven BX’en in 13 jaar nog nooit bemerkt.
Sterker nog…..ik heb NU een BX die niet eens wil ZAKKEN !
En dat is wel voor het eerst.Hij staat elke morgen gewoon op hoogte…..wat ook wel weer prettig is.
Dus helaas, beste zestien-TGI .......ik kan je geen advies geven.
Toen ik mijn BX net had zakte die ook niet, nu wel. Na een paar uur staan is de achterkant een eindje gezakt. Kom je smorgens dan rust de damen met haar gat op straat, en de voorkant duurt meestal wel een paar dagen voor die stilstaat. De laatste weken rijdt ik veel kms en komt dat dus niet voor. (Wel altijd opletten dat je uitlaat niet op een stoeprandje o.i.d. zakt en je perongeluk je auto iets laat rijden.
Links en recht maken bij mij geen verschil, althans dat is nog nooit opgevallen. Morgenochtend zal ik eens kijken hoe het zit.
De auto staat trouwens niet in een kuiltje. Mooie rechte garagevloer.
Alvast bedankt voor het meedenken Ik ga nu effe slapen.
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Mijn auto zakt niet links verder t.ov. rechts. k’Heb er speciaal op gelet, maar niks te zien.
lucht in het systeem?
Zou kunnen?
Hoe kom ik daarachter?
Ik ken niet erg veel van BX’en, maar in elk geval door te ontluchten.
misschien zijn er ook andere manieren…
veert hij links bijvoorbeeld anders dan rechts? (lucht is immers samendrukbaar)
ik zeg nu maar wat.
Nee, heb ik al een paar keer uitgetest, vering links/ rechts heeft (voor mij) geen verschil in vering.
BX16TGI schreef:Nee, heb ik al een paar keer uitgetest, vering links/ rechts heeft (voor mij) geen verschil in vering.
Ach, het hangt van diverse dingen af. Hoe stroef zijn de veerpoten (voor) en hoe soepel je draagarmen, mogelijke verschillen in de veerbollen. Als je BX gewoon normaal veert zou ik mij er niet druk om maken. Elke BX gedraagt zich anders met inzakken en dat komt omdat elke BX net op een iets andere manier versleten is. Vanuit de fabriek zijn ze allemaal hetzelfde, maar na 10 of 15 jaar is het allemaal net wat verschillend. Maak je er niet ongerust over, tenzij je tijdens het rijden ongelijkheid begint te merken.
Groet,
Marten
Even een update, ik heb er een poos geen aandacht aan besteed, aan bovengenoemd probleem. Maar nu hoor ik bij het rijden over een verkeersdrempel vaak een afschuwelijk gekraak, en lijken de achterwielen een beetje scheef te staan /—\ ten opzichte van de voorwielen. Dus heb ik voor volgende week dinsdag een afspraak bij mijn garage gemaakt voor nieuwe draag arm lagers
Hebben jullie enig idee hoeveel dat kost?
BX16TGI schreef:Dus heb ik voor volgende week dinsdag een afspraak bij mijn garage gemaakt voor nieuwe draag arm lagers
Hebben jullie enig idee hoeveel dat kost?
Nee, maar ik ben wel benieuwd, want de mijne moet ook, als ik op de achterkant van de wagen duw piept ‘ie als een oud bed… :humping
Dus laat ff weten hoeveel je kwijt bent, dan kan ik me vast mentaal voorbereiden.
JM
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Is best kostbaar, precies weet ik het zelf ook niet. Ik heb een jaar of 2 geleden dit door een “mannetje” laten doen die toendertijd mijn BX onderhield. Helaas moest hij wegens de geboorte van zijn dochter daar later mee stoppen. In elk geval begreep ik van hem dat de dealer voor zoiets al gauw zo’n 300 euro rekent, misschien is het wel meer. Is denk ik vooral arbeidsloon, qua materiaal is het niet eens zo duur. Hou het wel in de gaten, want als het te erg wordt kan dit APK afkeur betekenen.
1 keer laten doen bij mn BX ( beide kanten ) en dat was toen 700,- gulden nog, wel bij Citroen dealer. Er moet nogal wat onderuit geschroeft worden voordat dat vervangen kan worden
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Ik laat het doen bij een universeelgarage bij mij “om de hoek”.
Ik laat wel even weten wat de kosten precies waren. Als ik trouwens niet net een nieuwe koppeling, krukas keerring, aandrijfas keerring, gestelde kleppen, remblokken/schijven had dan had ik waarschijnlijk eerst rondgekeken naar een andere auto, maar dat is ook weer zonde, en ik heb er al zoveel geld inzitten…
Dan moet ik volgend jaar maar eens kijken naar die ratelende klep….