winnetou schreef:Hou het wel in de gaten, want als het te erg wordt kan dit APK afkeur betekenen.
Hmm ja APK moet ‘ie volgende week heen, ik wou eerst maar eens kijken hoe dat gaat. Hij is verder nog prima in orde, net 160K op de teller, dus eventueel wil ik wel wat investeren, één keertje nieuwe lagers en hij kan er de rest van zijn leven mee vooruit lijkt me… Hij staat nog vrij recht op zijn wielen dus ik heb goede hoop voor de APK, althans wat dat betreft.
Een garagehouder waar ik laatst mee sprak raadde me aan de lagers gewoon te laten volspuiten met vet, dan kraken ze in elk geval niet meer, maar dat is natuurlijk wel symptoombestrijding.
Nu ja, ik ga eerst maar eens proberen of ik via de garage waar hij vroeger in onderhoud was kan uitvogelen of en wanneer de distributieriem vervangen is, want én nieuwe draagarmlagers én een nieuwe distributieriem, dat zou wel flink in de papieren gaan lopen…
Voor de montage van nieuwe draagarmlagers worden heel veel verschillende bedragen gerekend. Vraag dit dus vantevoren na!
Goedkoopste die ik weet is de Hegru in Veldhoven die de lagers vervangt voor 90 euro per kant. Verder durven sommige bedrijven er meer dan 200 euro per kant voor te vragen.
Overigens hoeft er niet veel gedemonteerd te worden voor een draagarm te verwijderen bij een BX en is het ook nog zelf te doen.
BxBandit schreef:winnetou schreef:Nu ja, ik ga eerst maar eens proberen of ik via de garage waar hij vroeger in onderhoud was kan uitvogelen of en wanneer de distributieriem vervangen is, want én nieuwe draagarmlagers én een nieuwe distributieriem, dat zou wel flink in de papieren gaan lopen…
Distributieriem is niet meer dan regulier onderhoud, net zoals remblokken, remschijven e.d. Bij een BX horen daar in principe ook de draagarmlagers bij, dus eigenlijk geen aparte onderhoudskosten, maar kosten die bij autorijden horen.
Eric Vertogen schreef:Distributieriem is niet meer dan regulier onderhoud, net zoals remblokken, remschijven e.d. Bij een BX horen daar in principe ook de draagarmlagers bij, dus eigenlijk geen aparte onderhoudskosten, maar kosten die bij autorijden horen.
Dat ben ik met je eens. Het punt is alleen, dat als er een moment komt dat ik te veel in deze 1.6 TGI zou gaan investeren, ik liever een 1.9 TZI of GTI zou aanschaffen en die helemaal tiptop maken. Ik weet alleen nog niet waar dat omslagpunt ligt. Maar om je voorbeeld aan te houden, schijven + blokken rondom én riem én lagers, dan heb je het gauw over 8, 900 euro totaal (in de garage, ik waag me er niet aan) en dat zou me echt te ver gaan, voor deze BX dan.
BxBandit schreef:Eric Vertogen schreef:Distributieriem is niet meer dan regulier onderhoud, net zoals remblokken, remschijven e.d. Bij een BX horen daar in principe ook de draagarmlagers bij, dus eigenlijk geen aparte onderhoudskosten, maar kosten die bij autorijden horen.
Dat ben ik met je eens. Het punt is alleen, dat als er een moment komt dat ik te veel in deze 1.6 TGI zou gaan investeren, ik liever een 1.9 TZI of GTI zou aanschaffen en die helemaal tiptop maken. Ik weet alleen nog niet waar dat omslagpunt ligt. Maar om je voorbeeld aan te houden, schijven + blokken rondom én riem én lagers, dan heb je het gauw over 8, 900 euro totaal (in de garage, ik waag me er niet aan) en dat zou me echt te ver gaan, voor deze BX dan.
Tja, de Chic van mij is dus ook net afgekeurd op het volgende:
Uitlaat (was te horen), remschijven achter (vermoeden, maar toch afkeur), handremkabels (bekent), remslangen R + L voor (ik kon er niets aan zien) en het draagarmlager rechts (verassing, nooit echt opgevallen of gemerkt)........
Kosten als ik alles liet doen waren 700 euro….......da’s meer dan ik voor de auto heb betaald…..
Maar we doen alles, behalve de uitlaat, in eigen beheer en zodoende ben ik voor ongeveer 150 - 200 euro weer klaar…........
BX rijden is leuk als je het zelf kan doen….........
Age
BX Chic 1991, 220000+ km DH-DD-62…..verkocht
Verder met een Renault Clio uit 2006
Nou, hij is klaar, de positieve kant, het ding veert als nooit tevoren, super soepel. En ik vónd hem al soepel
De wielen staan er nu ook weer mooi recht onder. De monteur liet me de ouwe lagers zien, of eigenlijk de verotte hoopjes metaal die ooit de lagers waren…. Er zitten nu nieuwe onder van SKF.
De rekening:
twee draagarm sets, dus twee keer 69.13 = 138.26
werkplaats tarief 40.00 keer 6 = 240 (wel érg veel ?)
kl materiaal (?) 2.00
Totaal excl btw 380.26
19.00 % BTW 72.25
totaal bedrag 452.51.
AUW!
Maar goed, ben ik daar ook weer vanaf….
Ik heb mijn Bx nog even goed van de onderkant kunnen bekijken, toen ik tussendoor nog even langskwam, alles ziet er verder perfect uit, goed in het vet, en geen lekkages.
Valt toch wel mee hoor.
Maar zes uur arbeid?? wel veel
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tja, dat zijn van die dingen die je bij iedere BX een keertje tegenkomt. Ook bij andere hydropneumaten schijnen de draagarmlagers een aandachtspunt te zijn. De prijs is pittig, maar helaas niet ongebruikelijk. Maar nu kun je er in elk geval weer een aantal jaren mee vooruit!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je het weet is de reparatie niet zo moeilijk. Wel is een brug handig. Het -standaard SKF lager kost dacht ik 4 euro of zo….
Soms zitten de lagerschalen erg vast maar de rest is simpel sleutelwerk….
Een geoevende monteur moet de reparatie in een uur per kant kunnen doen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Tja, die monteur deed het voor de eerste keer.
Maar ja, de garage is in de buurt en tot op heden hebben ze me niet belazerd, hoop ik.