Naar Moermansk!


Naar Moermansk!

3 maart 2017, 20:00. In Moermansk is het -8°C en aardedonker. Morgen wordt er sneeuw verwacht. Hemelsbreed 2.400 km ten zuidwesten van Moermansk verzamelt zich een groepje liefhebbers van luchtgekoelde tweecilinders in Café Spaarndam.

In 2016 zijn Tanguy, Liane en Gert-Jan met drie 2CV’s naar de Noordkaap gereden. Direct daarna hebben zij het idee geopperd om in 2018 naar Moermansk te gaan. Vanavond vertellen zij daarover. Er is een grote groep geïnteresseerden naar Café Spaarndam getogen. “Is dat nu echt een grote uitdaging?” vragen zij zich af. Dat is het zeker als je je realiseert dat de reis gepland is in januari, de koudste maand van het jaar.

Route
De route voert vanaf 19 januari 2018 van Nederland via Duitsland, Polen en de Baltische staten naar Finland en daarna richting Moermansk. De terugreis gaat door Finland, Zweden, Denemarken en Duitsland om op 4 februari 2018 Nederland weer te bereiken. Dit betekent in twee weken tijd ruim 7.000 kilometer rijden, met Deux Chevaux.

Wat kan je verwachten?
In januari kan je in Finland en Noordwest-Rusland temperaturen tot -45°C en besneeuwde wegen verwachten. Zelf overnacht je in hotels, maar ’s morgens bij het starten van de auto’s staan je toch ontberingen te wachten. Je vindt ijsbloemen aan de binnenzijde van de ramen. Je kachel maakt overuren, maar krijgt de binnentemperatuur niet op een behaaglijk niveau. Ervaring in het omleggen van sneeuwkettingen heb je ook nodig. Te veel om op te noemen. Het gaat vooral om heel veel plezier en een tijd om nooit meer te vergeten.

Voorbereiding auto
Voor 7.000 kilometer door winterse omstandigheden moet je auto goed voorbereid zijn. Denk daarbij aan:
- Algehele controle van de techniek.
- Smeren van de choke en andere kabels.
- Minimaal lamellen-sneeuwbanden of anders spijkerbanden.
- Extra verlichting en eventueel een aanjager voor de kachel.
- Isolatie van de motorruimte met een plaatje achter de oliekoeler en bescherming onder de motor.
- Alle tochtgaatje dichten. Zorgen dat deuren goed sluiten. Linnen dak isoleren.
- Als de temperaturen gaan dalen, onderweg olie verversen naar zeer vloeibare olie (0W40).

Voorbereiding reiziger
Niet alleen de Eend of Eendachtige moet geprepareerd zijn voor de kou, ook de Eend-rijder zelf wil goed voorbereid aan de start verschijnen. Je hebt minstens het volgende nodig:
- Warme kleding.
- Slaapzak en luchtbed.
- Eten en drinken voor lange stukken door dunbevolkte gebieden en voor sommige overnachtingslocaties waar geen restaurant is.
- Ongeveer €3.000,- per equipe voor brandstof, overnachtingen, eten en overtochten.
- Reservebudget voor onvoorziene omstandigheden.
- Reisverzekering met dekking voor de Baltische Staten en Rusland.
- Lidmaatschap van een autoclub (bijv. ANWB) met internationale pechhulp en repatriëring.

Tanguy’s spannende verhalen en films doen het avonturiersvlammetje bij alle aanwezigen aanwakkeren. Twijfels worden weggehaald bij de een, maar zorgen worden groter bij de ander. De komende nachten zullen bij velen gevuld worden met mooie dromen over het rijden over een ijsvlakte, slecht zicht in een sneeuwstorm, een duik in een meer na de sauna en wegen zonder tegenliggers. Iedereen heeft genoeg mee gekregen om dit te verwerken en binnenkort een besluit te nemen over deelname aan de tocht naar Moermansk. Indien je ook interesse hebt, stuur dan een mail naar Tanguy Cagé via .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken). Je kunt op dit artikel reageren in het topic 2CV-reis Moermansk RU, 19 jan – 4 feb 2018.

tekst: Ruut van Schie, foto’s: Tanglia via travelpod.com

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook