Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (37)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Raid Arctique - Kiruna naar Gällivare
De eerste etappe van de Raid Arctique is kort, maar met een bijzonder bezoek aan de LKAB ijzermijn in Kiruna.
De rit begint met een lazy morning: de teams hoeven pas om 11:30 te verschijnen op de parkeerplaats voor het nieuwe stadshuis in Kiruna. Hier zien we alle deelnemers voor het eerst samen en volgt na een openingsspeech door de organisatie. Vanaf hier gaan we met een touringcar naar de mijn. Deze mijn is zó belangrijk, dat de hele stad langzaam wordt verplaatst vanwege verzakking van de bodem. Historisch relevante gebouwen worden in hun geheel verplaatst, minder relevante architectonische bouw wordt gesloopt en vervangen. De mannen van de ANWB hoeven zich niet te vervelen, al enig klein leed heeft zich voorgedaan. Zo is van een auto het achterraam in het portier verdwenen, om daar vervolgens te blijven: precies op de dag dat het regende.
Na een korte lunch begint de schoolreis naar de LKAB ijzererts-mijn. De tourgids vertelt aan een stuk door over de geschiedenis van de mijn, de stad en het verplaatsen ervan. De bus rijdt simpelweg de berg in en via een compleet ondergronds wegennetwerk komen we aan in het bezoekerscentrum. Een prachtig stukje propaganda gemengd met geschiedenis ontvouwt zich tot een interessant geheel, waarbij het delven van het materiaal wordt uitgelegd aan de hand van veel beelden en animaties. Een deel van het bezoekerscentrum is ingericht als museum en ook verschillende machines staan opgesteld. Behoorlijk indrukwekkend en bijzonder om te zien!
Overigens zal na het bezoek aan deze mijn blijken dat m’n schoonvader in de vroege jaren ‘70 ook al eens de mijn had bezocht: toen gingen ze nog met de lift naar beneden. Denk je ook een bijzondere ervaring te kunnen delen..
De rit naar Gällivare is ongeveer 120 kilometer en die wordt het laatste deel van de dag verreden. De rit zelf is volledig zonder problemen en rond 18:00 proberen de equipes een parkeerplek te vinden rondom het hotel, waarna het avondeten volgt.
Egbert heeft de werkzaamheden die Anne en hij hebben uitgevoerd per dag gefilmd. Een dag later kwam het vlog van de dag online op het youtube kanaal van DS-TT. Hier het vlog van de eerste dag:
.
Reageren op dit artikel kan hier.
Tekst: Nielsje
Foto’s: diverse deelnemers