1961: De Godin krijgt een Vriend


1961: De Godin krijgt een Vriend

Krijgt de op onbereikbare hoogten in de Citroën-hemel zwevende Godin een aardse incarnatie als Vrouwtje of begint zij iets met haar zesde Vriend? Heiligschennis of nuchtere realiteitszin? Feit is dat een barok vormgegeven kleine middenklasser een moeizaam begin beleeft van een uiteindelijk glansrijke carrière die resulteert in meer dan 1,8 miljoen verkochte exemplaren. De achterruit helt achterover en wordt niet nat, zelfs niet in de dan zo nieuwerwetse autowasstraat.

1961 Is een bewogen jaar. Zuid-Afrika verlaat het Britse Gemenebest, de Berlijnse Muur wordt gebouwd, de Amerikaanse invasie van Cuba wordt een mislukking, Yuri Gagarin is de eerste mens in de ruimte en de Ami6 komt vanaf april de Citroën-modelreeks completeren. De Ami neemt een plaats in tussen de kleine 2CV en de grote DS. De 2CV heeft in december 1960 juist een nieuwe motorkap en daarmee een geheel nieuw gezicht gekregen en levert veel van zijn mechaniek aan de Ami. Het luchtgekoelde motortje wordt tot 602cc vergroot, zodat de nieuwe vriend van de familie 22 paardekrachten in de strijd kan werpen om 105 km/h te bereiken. Zijn barokke uiterlijk verdeelt het publiek in voor- en tegenstanders, maar hij laat niemand koud. Een van zijn belangrijkste stijlkenmerken, de achteroverhellende achterruit, is niet helemaal nieuw. De Ford Anglia 105E uit 1959 had zo’n achterruit en de Lincoln Continental III uit 1958 ook al. Deze achterruit was niet alleen maar anders omwille van het anders-zijn, hij bleef droog bij regen en hij maakte een vlakke daklijn mogelijk die voor veel hoofdruimte achterin zorgde. Ook de horizontaal geplaatste langwerpige koplampen die weleens als een vernieuwing van de Ami worden gezien, waren al op de Ford Taunus 17M P3 uit 1960 toegepast. De Ami was dus niet zozeer revolutionair, maar wel een kind van zijn tijd.

Nu we dan toch bezig zijn mythes door te prikken, moeten we het ook over de naam Ami6 hebben. Hardnekkig is het gerucht dat we l’Ami6 als ‘la missis’ zouden moeten uitspreken, als ‘het vrouwtje’. De marketeers zouden hun pijlen gericht hebben op een publiek voor wie de DS een eeuwig onbereikbare godin blijft en voor wie een vrouwtje als droom hoog genoeg gegrepen is. Een andere verklaring: meneer die in een DS rijdt, zou voor mevrouwtje een Ami moeten aanschaffen. De marketingmensen van Citroën hebben in het verleden wel vaker vreemde dingen bedacht, maar dit? Hebben degenen die in deze mythe geloven het woord ‘missis’ weleens in een Frans woordenboek gevonden? Hebben hun internet-zoekopdrachten op ‘Ami6’ en ‘missis’ ooit een link naar een franstalige site opgeleverd? Zo ja, dan lezen we daarover graag meer!

Op 19 februari 1961 wordt Henk van der Grift wereldkampioen all-roundschaatsen op de baan van Göteborg: de eerste Nederlandse wereldkampioen sinds 1905. Henk van der Grift staat in de boeken als “de automonteur uit Breukelen”, maar aan welk merk hij gesleuteld heeft, is ons niet bekend. De Belg Paul-Henri Spaak verlaat uit teleurstelling over het te militaire karakter van de NAVO zijn post als secretaris-generaal aldaar en wordt opgevolgd door de Nederlander Dirk Stikker. Tegen het einde van het jaar, op 3 december, slaagt Anton Geesink er in het Parijse stadion Pierre de Coubertin als eerste niet-Japanner in om wereldkampioen judo ‘alle klassen’ te worden. De Duitsers Weigele en Sulzberger werken hard aan hun uitvinding van de automatische autowasstraat die zij Wesumat dopen en waarop ze in augustus 1962 patent aanmelden. Misschien hebben ze zich het hoofd gebroken over de achterruit van de Ami, misschien dachten ze toen nog dit voertuigje te kunnen negeren.

Inmiddels wordt de Ami gebouwd in de nieuwe Citroën-fabriek te Rennes-la-Janais, waar de productieprocessen voor die tijd vergaand gemechaniseerd zijn. Het was niet helemaal de vliegende start waarop Citroën gehoopt had, dus worden op de beurs van Parijs in oktober 1961 al enkele verbeteringen voorgesteld, waaronder ramen in de achterste zijdeuren die opengeschoven kunnen worden. Uiteindelijk komt het succes er wel. De Ami6 wordt tot en met 1971 meer dan 1.000.000 maal gebouwd en de Ami8 van 1969 tot en met 1979 meer dan 800.000 maal. En de vanaf 1969 minder dan 300 maal gebouwde M35, is dat ook een Ami of verdient hij zijn eigen artikel in deze serie?

Reacties op dit artikel kun je hier plaatsen. Indien je vindt dat we ten onrechte een jaar hebben overgeslagen, klim dan snel in de pen en schrijf je eigen artikel aan .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).

tekst: RensKorevaar, foto: CitroenAZU

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook