Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Betaalbare vriendschap
Wat is de ideale klassieker: de snelste, de meest luxueuze of de aaibaarste uit zijn tijd? Roem is geen garantie voor rijplezier, want dat hangt ook af van betrouwbaarheid en betaalbaarheid. Lucas breekt een lans voor een lang vergeten middenklasser: de Ami.
De meesten van jullie zullen kunnen beamen dat de verstandhouding met het lijdend voorwerp van je citrofilie niet altijd even dankbaar lijkt te zijn voor de tijd en aandacht die je hem, haar of zo je wilt het schenkt. Er gaat soms meer benzine in dan je lief is, een slok olie op zijn tijd hoort er blijkbaar ook bij en al die onderdelen die je ‘investeert’, schrijf je minstens net zo hard af als je ze inbouwt. Op de rem trappen, ho maar: in sommige vriendschappen blijf je investeren, ook al weet je dat er van enige wederkerigheid nooit sprake zal zijn. Soms komt dan toch het moment dat het allemaal genoeg is geweest. Aan de andere kant is er ook altijd wel een vriend in je kring die nooit te veel vraagt, nooit te veel is en op wie je altijd blind kunt vertrouwen. Als je vierwielige vriend er een was van die soort, zou dat dan een garantie zijn voor een langdurige vriendschap?
Bij Garage Johan Oldenhage in Nieuw-Vennep maakte ik laatst kennis met wat de vierwielige evenknie van zo’n vriend zou kunnen zijn. Ik had tijd zat en heb die benut om uitgebreid kennis met hem te maken. Het gaat om een Ami 6 break met geboortedatum 20 juli 1965: 51 jaar oud. In zijn totaliteit maakt hij een frisse en fitte indruk. De vele glimmende details, de spatlappen met wit decor en de rode bekleding brengen je meteen terug naar de jaren ’60. Ik hou van dingen die mooi gemaakt zijn en een van de dingen die mij vrij direct opvallen, is het mechaniekje waarmee je het raam in de voorportieren kunt openschuiven en vergrendelen. Geen zwart plastic dingetje zoals bij het klapraam van de 2CV, maar een metalen mechaniekje dat duidelijk meer in de stijl van de armaturen in mijn eigen DS uit ’64 is uitgevoerd.
De manier waarop Citroën met deze Ami het gapende gat in het modelgamma tussen de 2CV en de DS probeerde op te vullen, is veel beter gelukt dan ik altijd heb gedacht. In mijn ogen was het een 2CV met slechts een andere jas aan, maar zou die jas weinig verschil kunnen maken. De praktijk wijst echter anders uit. Uiteraard lijkt de rijervaring grotendeels op die van een 2CV, maar zelfs ik met mijn toch wat logge lijf zit behoorlijk ruim. Naast mij is nog voldoende ruimte voor een passagier en ook op de achterbank zit je riant. Aangezien het hier om een break gaat, is de laadruimte niet alleen groter en toegankelijker dan die van de 2CV, maar is het uitzicht dankzij de dunne raamstijlen en het vele glas rondom werkelijk fenomenaal. Dankzij de luxere afwerking, het eenspaakse stuur, de rode bekleding en de fraai uitgevoerde metalen details is het Spartaanse er wel vanaf. Tot op zekere hoogte dan, want de bediening en het weggedrag is zoals je van een 2CV verwacht: lekker soepel geveerd, hangend in de bochten, weinig snelheid, tamelijk rumoerig, maar vooral leuk.
Ik zou in ieder geval makkelijk bevriend kunnen raken met de Ami. Aan mijn DS is mij in de loop der jaren gaan tegenstaan dat hij voortdurende aandacht nodig heeft. Veel reparaties aan vooral een vroege DS zoals de mijne zijn tijdrovend. Goede onderdelen zijn vaak prijzig en lastig te vinden. Voor een Ami ligt dat vanwege zijn 2CV-roots wat anders. Natuurlijk zijn specifieke delen soms ook lastig te vinden, maar als invulling van je hobby is het allemaal veel behapbaarder in tijd en geld dan bij zijn grote, hydropneumatische broers. Aan de andere kant wekt de Ami ondanks zijn verwantschap met de 2CV niet zo snel associaties op met geitenwollensokken en linnen tasjes. Het heeft de Ami ook heel lang in de vergetelheid gedrukt, overschreeuwd als hij werd door de iconen 2CV en DS. Nu ik beter kennis met hem heb gemaakt, is mij in ieder geval wel duidelijk dat de verhoogde belangstelling waarin de Ami zich de laatste tijd mag verheugen, goed te begrijpen is. Zijn charmante en niet te veeleisende karakter zijn inderdaad een goede basis voor een langdurige vriendschap.
Als je zonder veerbollen kunt, is deze Ami een vriend voor het leven. Als je hem aan je wilt binden, kun je contact opnemen met Garage Johan Oldenhage in Nieuw-Vennep. We danken Johan hartelijk voor het ter beschikking stellen van deze Ami. Heb jij een mening over deze Ami in het bijzonder of over Ami’s in het algemeen, dan kun je daarover vertellen in dit topic.
tekst: Lucas; foto’s: 2d