Het Citroën-Forum kun je om een boodschap sturen!


Voor veel Nederlanders is Frankrijk het land van hun dromen, van Franse melk en honing, zon en het goede leven. Of ze er een tweede huis hebben, of zich permanent gevestigd hebben in de door een “Hollande” geleide republiek, er zijn dingen die hen naar Nederland doen verlangen. Goudse kaas, hagelslag, pindakaas... of verse haring.

Uw testredacteuren kregen van een paar van die naar Frankrijk vertrokken Nederlanders een boodschappenlijstje in de mailbox en besloten spontaan een actie op te zetten en de zo gemiste voedingsmiddelen te gaan bezorgen. Natuurlijk moest er een geschikte boodschappenauto worden geregeld. Citroën Nederland was wederom bereid om het Citroën-Forum van gepast testvervoer te voorzien: een spiksplinternieuwe C3 Picasso in luxe uitvoering.

De C3 Picasso is inmiddels al enige tijd op de markt. Reden voor Citroën om het model afgelopen najaar eens goed onder handen te nemen. Zo werd het front aangepast, het interieur opgewaardeerd en kwamen er nieuwe opties in het programma. De ons ter beschikking gestelde uitvoering van de gerestylde C3 Picasso is werkelijk van alle denkbare luxe voorzien. Om te beginnen de 120 pk sterke 1.6 VTi motor, welke gekoppeld is aan de bekende EGS-versnellingsbak met zes verzetten. Daarnaast vinden we laatste versie van het eMyWay-navigatiesysteem in combinatie met een prima stereosysteem, een compleet met leer bekleed interieur, stoelverwarming, lichtmetalen velgen (zelfs voorzien van winterbanden!), bochtenverlichting en een groot panoramadak. Met recht een zeer luxe boodschappenauto!

Toch is de C3 Picasso veel meer dan een boodschappenauto. Om te beginnen door de afmetingen, want écht klein kan je hem niet noemen. Van binnen biedt de auto meer dan voldoende ruimte. Het interieur is ruim opgezet en van een aantal handigheden voorzien die het praktisch nut behoorlijk vergroten. Zo is de achterbank niet alleen in ongelijke delen neer te klappen, maar ook nog eens in delen verschuifbaar. Onder de vloer voor die achterbank zitten dan ook nog eens twee opbergvakken. De rugleuning van de rechter voorstoel is omklapbaar, zodat vervoer van lange spullen makkelijk wordt en onder die stoel zit nog een schuiflade. Op het dasboard zelf is helaas weinig ruimte om spullen te leggen. De kofferruimte is variabel door de verschuifbare achterbank. Met de bank in de achterste stand is de ruimte in de kofferbak net toereikend voor de bagage van uw twee redacteuren. Met de bank naar voren kunnen twee kleine kinderen nog steeds zitten en kan de bagage van een klein gezin ook mee.

De rijeigenschappen vallen op in positieve zin. De besturing is op lage snelheid wel erg licht, maar toch is de C3 Picasso zeker gezien de hoogte verrassend stabiel en laat hij zich met groot gemak door het stadsverkeer en over de Franse binnenwegen loodsen. Het comfort is ook op de relatief platte banden dik in orde en het weggedrag is duidelijk van een andere klasse dan dat van de gewone C3. De C3 Picasso voelt aan als een grotere auto die in verrassend kleine parkeervakken past. Ook op dit vlak is het dus een echt ruimtewonder.

De EGS-versnellingsbak vormt met de 1.6 VTi motor een overtuigend koppel. Het wisselen van verzet gaat veel soepeler dan bij de voorganger van de EGS, de EB6V. Het soepele karakter van de VTi-motor brengt de EGS-versnellingsbak ook bij plotseling versnellen voor bijvoorbeeld een vlotte inhaalmanoeuvre niet van de wijs. Omdat de zesde versnelling vooral gericht is op het reduceren van het verbruik, is dat een vrij lange versnelling. Bij het plotseling versnellen zal de bak dan ook terug naar de vijf moeten, hetzij uit zichzelf, hetzij handmatig. De handmatige bediening van de bak werkt trouwens prima. Heel soepel en voldoende rap wisselt de bak van verzet. De EGS-versnellingsbak is daarmee zonder twijfel een betere kompaan voor de 1.6 VTi dan voor bijvoorbeeld de THP-motor. De 120 pk die de 1.6 VTi levert, is voor de C3 Picasso zeker in het Nederlandse verkeer ruim voldoende. In de Belgische en Franse heuvels moet hij op autoroute-tempo af en toe flink aan de bak, maar het geheel blijft ook met bepakking een vlotte indruk maken. Eén puntje van kritiek betreft het brandstofverbruik: onder Nederlandse omstandigheden is de vrij hoge en hoekige C3 Picasso best een economische alledagsvriend, maar op hogere snelheid en in de heuvels valt het verbruik toch wat tegen. Onder normale omstandigheden is 1 op 13 echter goed haalbaar. Ga je de auto écht op z’n staart trappen, dan merk je dat aan de pomp.

Al met al biedt de C3 Picasso in deze uitvoering een aantrekkelijk totaalpakket. Met zijn panoramadak en dunne A-stijlen is de ruimtebeleving geweldig, de aandrijflijn is dik in orde, het onderstel overtuigt op alle fronten en het interieur voorziet met zijn veelzijdige indeling, luxe uitrusting en prima afwerking in alle behoeften. Kortom, een echte alleskunner!

Reacties op dit artikel kun je hier plaatsen.

tekst: waterman en Lucas, foto: waterman

Knippen en Plakken met Pablo


De tijdens het autosalon van Parijs al aangekondigde restyling van de eigenzinnige C3 Picasso is nu ook voor Nederland beschikbaar. Vanaf nu kijkt de kleinste telg van de schildersfamilie met een frisse blik de showroom in. Nieuwe bumper met geïntegreerde chevrons, LED dagrijverlichting en nieuwe kleuren. Dat is nog maar het begin van alle nieuwigheden. Het persbericht van Citroën leert ons in detail wat er allemaal nieuw is.

Een aantal nieuwigheden aan de voorkant dus, maar waar gaat het verhaal verder? Nieuwe opties, nieuwe kleuren, dat betekent dat de koper weer heel wat te kiezen heeft. Loop je om de auto, dan vallen op de glimmende lak in Bleu Encre wellicht de nieuwe logo’s aan de achterkant op. Of tegen het Blanc Nacré de nieuwe wielen, naar gelang de uitrusting of gekozen optie zijn dat bijvoorbeeld wieldoppen van het model Asterodea of de al van de DS3 bekende lichtmetalen Airflow wielen.

Binnenin de auto gaan we zitten op de nieuwe ‘Mixou’-bekleding. Kijken we ook op het stuur naar de meest recente versie van de double chevron. Dat kan trouwens ook gezeten op het nagelnieuwe vollederen interieur met de welluidende naam Claudia. Op dit donkergrijze zitmeubel worden we ook nog eens verwend met stoelverwarming.

Mistlampen met statische bochtverlichting. LED dagrijverlichting. LED leeslampjes en ambianceverlichting. Een zelfdimmende binnenspiegel. Naar gelang de uitrusting zijn ze allemaal standaard op de nieuwe Citroën C3 Picasso. De kleine Picasso is nu ook leverbaar met het eMyWay navigatiesysteem in plaats van MyWay: een scherm met hogere resolutie, kaartgegevens op intern geheugen, USB poort, Streaming Audio en Bluetooth behoren nu tot de uitrusting. Zelfs een achteruitrijcamera behoort nu tot de mogelijkheden.

Onder de motorkap blijft alles bij het oude. Met bekende motoren en versnellingsbakken. Het kaartje achter de ruitenwisser is echter wel nieuw, met een lagere vanafprijs van €17.990.

redactie: Marc GF Zaan
foto: Citroën

Reageren kun je hier in het bijbehorende topic, of hier op de facebookpagina van Citroën Nederland.

Citroën C3 Picasso AirCross, de offroad C3 Picasso


Citroën heeft de eerste foto's van de Citroën C3 Picasso AirCross via twitter bekend gemaakt. Het model is een avontuurlijke versie van de C3 Picasso exclusief gemaakt naar Brazilië en zal dit jaar daar nog geleverd gaan worden.

De beelden tonen een aantal exclusieve details van de C3 Picasso Aircross, zoals spiegels en chromen grille aan de voorkant. Aan de wielkasten zijn extra grijze plastic bumpers aangebracht om het off-road aspect te accentueren. De achterzijde verschilt ook van de C3 Picasso zoals die in Europa wordt geleverd. De achterlichten hebben hetzelfde formaat, maar hebben drie ‘afdelingen’ - in plaats van de oorspronkelijke twee - en ze zijn transparante. Het hoogtepunt is het reservewiel op de achterkant, met ondersteuning aan de linkerkant, vergelijkbaar met die van concurrenten zoals Idea Adventure en CrossFox.

Citroën heeft geen gegevens verstrekt over de aandrijflijnen, maar de Aircross zal waarschijnlijk uitgerust worden met de 16-kleps 1.6-flex, die 113 pk genereert op alcohol. Het model zal worden gebouwd in de PSA fabriek in Porto Real (RJ), en moet in september in de showrooms staat.

Introductiedagen van de Citroën C3 Picasso en meer Citroën


Op 3 en 4 april aanstaande vinden de introductiedagen van de Citroën C3 Picasso plaats bij alle Citroën dealers. Naast de Citroën C3 Picasso introduceert Citroën in het kader van de 60e verjaardag van de 2cv de Citroën C3 Pluriel Charleston. Tenslotte presenteert Citroën voor de Citroën C5, C4 Picasso en C6 een aantal productwijzigingen.

Citroën C3 Picasso

De Citroën C3 Picasso heeft een gedurfd en spraakmakend design, met een imposante motorkap en stoere wielen. Het interieur is stijlvol en onderscheidend, en dankzij de panoramische voorruit en slanke raamstijlen hebben bestuurder en passagiers goed zicht rondom en een gevoel van licht en ruimte. De Citroën C3 Picasso beschikt voer een riante bagageruimte en slimme opbergmogelijkheden. De Citroën C3 Picasso zorgt voor een geheel nieuwe rijervaring, die de lat in het segment hoog legt. Met zijn flexibele interieur is de Citroën C3 Picasso bijzonder functioneel. De compacte afmetingen en kleine draaicirkel van de auto maken hem opvallend behendig en wendbaar. Het motorenpallet bestaat uit een aantal zuinige, maar daadkrachtige motoren, waaronder twee benzinemotoren – 1.4 VTi 95pk en 1.6 VTi 120pk – en een dieselmotor met roetfilter, de 1.6 HDiF 110pk die het Airdream milieulabel draagt.

De Citroën C3 Picasso is standaard uitgerust met o.a.:
• ABS met elektronische remkrachtverdeler [EBD] en remassistent [BAS];
• Elektrisch bedienbare ramen vr;
? Elektrisch verstelbare buitenspiegels;
• Centrale deurvergrendeling;
• Boordcomputer;
• Dubbele airbags

De Citroën C3 Picasso is verkrijgbaar vanaf €16.995.

Citroën C3 Pluriel Charleston

Citroën introduceert de speciale serie Citroën C3 Pluriel Charleston, en brengt daarmee een eerbetoon aan de 60-jarige Citroëntelg 2cv. De Citroën C3 Pluriel Charleston is in een beperkte oplage verkrijgbaar, en is uitgerust met:
• Radio/CD speler + MP3;
• Automatische airconditioning;
• Automatische inklapbare en verwarmbare buitenspiegels;
• Metallic lak ‘Burlat’ met ‘Noir Obsidien’ [donkerrood en zwart] met kenmerkende Charleston-look;
• Lichtmetalen wielen, 15 inch met donkerrode naafdoppen;
• Lederen zwarte bekleding;
• Lederen stuurwiel

De Citroën C3 Pluriel Charleston is verkrijgbaar in 1.4i en 1.6 16V Sensodrive motorisatie en is verkrijgbaar vanaf €22.890.

Citroën C5

De Citroën C5 Ligne Business uitvoering is vanaf april verkrijgbaar met standaard My Way navigatiesysteem, halflederen bekleding en parkeersensoren, en zorgt hiermee voor een complete uitrusting voor zowel zakelijke als particuliere klanten.

De Citroën C5 Ligne Business is leverbaar met de volgende opties:
• 18” lichtmetalen wielen (Atlantique) inclusief bandenspanningcontrolesysteem
• Elektrisch bedienbaar schuif-/kanteldak (Sedan)
• Metallic lak
• Panoramisch vast glazen dak (alleen beschikbaar op de Citroën C5 Tourer).


Citroën C4 Picasso

Vanaf april zal Snow Motion standaard worden op Citroën C4 Picasso, uitgezonderd op uitvoeringen met automatische versnellingsbak. Daarnaast is er een nieuwe Ligne Business geïntroduceerd voor zowel de zakelijke alsmede de particuliere klant. De nieuwe Ligne Business is gebaseerd op de Dynamique versie en beschikt standaard onder andere over:
• MyWay Navigatiesysteem met Radio/CD/MP3 speler, kleurenscherm en Bluetooth;
• Parkeersensoren achter;
• Pack Look chrome: chromen accentlijsten exterieur;
• Licht metalen wielen


Citroën C6

Vanaf 1 mei aanstaande is de Citroën C6 met een nieuwe 3.0 HDiF motor te bestellen. Deze krachtige 3.0 dieselmotor met automatische transmissie vervangt de 2.7 HDiF motor. Deze motor beschikt over 6 cilinders, 243 pk, 450 Nm koppel en voldoet aan de Euro 5 norm.

Citroën presenteert de nieuwe Citroën C3 Picasso


Citroën grossiert in ruimte-auto’s. Het aanbod kan altijd uitgebreider, vandaar dan in het eerste kwartaal deze C3 Picasso aan het programma wordt toegevoegd.

De Citroën C3 Picasso is helemaal nieuw in het assortiment van de Fransen. Hij is onderdeel van een grote mpv-familie. Citroën heeft al een korte en een lange C4 Picasso in het programma en een Berlingo en de C8. Vergeet verder niet dat ook de aloude Xsara Picasso er nog is en het oude model Berlingo ook nog als personenautovariant wordt geleverd.
De nieuwe C3 Picasso is een zuivere B-segmenter. Hij deelt zijn technische basis met de Peugeot 207. De nieuwe Citroën is 4,08 meter lang, 1,73 meter breed en 1,62 meter hoog. De bagageruimte onder de hoedenplank is een forse 500 liter.
Ook deze Picasso is een rasechte mpv. Dat bewijzen zijn over 15 centimeter verschuifbare achterbank. De is overigens ook nog met n hand neer te klappen. Het glazen dak zorgt voor een glasoppervlakte van dik 4,5 vierkante meter.
De C3 Picasso beleeft zijn showdebuut op de Autosalon van Parijs, komende oktober. In het eerste kwartaal van 2009 verwachten we ?m op de weg. Hij wordt in eerste instantie leverbaar met een 95 en 120 pk VTi-benzinemotor en een 90 en 110 pk sterke HDI.

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook