Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
20e Rallye Monte-Carlo Historique
Dit weekend wordt de Rallye Monte-Carlo voor het WRC verreden, waarin de Citroën C3 WRC zijn debuut maakt. Volgende week start ook de 20e Rallye Monte-Carlo Historique. Die is waarschijnlijk goed voor nog meer spektakel en die is zeker goed voor nog meer Citroëns!
De 20e Rallye Monte-Carlo Historique (van 25 januari tot en met 1 februari 2017) wordt een bijzondere uitgave. Diverse startplaatsen van weleer zijn in deze editie opgenomen. Er starten voor deze rally 10 deelnemers in Lissabon, 10 in Glasgow, 10 in Stockholm, 10 in Kopenhagen, 80 in Bad-Homburg, 90 in Barcelona en ook 90 in Reims. Daarmee lijkt deze historische rally meer op de uitgave van 1967, nu vijftig jaar geleden, dan de huidige WRC-rally.
In 1967 werden de auto’s niet alleen bestuurd door markante topcoureurs, maar ook door publiekstrekkers zoals de toen en nu immens populaire Franse zanger Johnny Hallyday. Ook ik was er al bij toen Johnny Hallyday met zijn Ford Mustang Amsterdam aandeed om zijn stempelkaart op het grote Scheldeplein voor het RAI-gebouw te laten stempelen. Alleen al voor hem zag het daar toen zwart van de mensen. In de editie van 1967 deed ook Nederlands toenmalig beste autocoureur Rob Slotemaker mee. Hij reed, jawel, in een Citroën DS 21.
In 2017 staan er acht Citroëns op de startlijsten. Met nummer 73 start Antoine Raymond zijn DS 21 helemaal in Lissabon, met nummer 128 start Alain Callon in Barcelona zijn CX 2400 GTi. In Reims starten de andere zes Citroëns. Met nummer 15 rijdt Damien Ancellin een DS 23, dan komen de nummers 54 Bruno Viet, 212 Alain Neyme en 220 Jean-Paul Paolin met elk een CX 2400 GTi en met nummer 273 Philippe Robic in een bescheiden GS als strijdwapen. Bijzonder vind ik de deelname van nummer 338: een heuse Citroën Traction 11 BL met aan het stuur Claude Goyet. Nu mogen er tot en met 1979 gebouwde auto’s deelnemen. Veel CX’en GTi van dat bouwjaar of vroeger zijn er niet meer, dus zij worden opgekocht en gekoesterd. Stel je voor dat er een kapot gereden zou worden! Als in de toekomst deze limiet opgetrokken wordt, zullen er ook weer Visa’s Trophée, Chrono, Mille Pistes en GTi gezocht worden om aan het historisch rallyrijden te kunnen deelnemen. Daar verheug ik me nu al op.
In Reims starten niet alleen Citroëns. Een andere bijzondere deelnemer is Françoise Conconi. Zij heeft een indrukwekkende staat van dienst en reed in 2015 nog met Bob Neyret in een Citroën DS 21 Parijs-Peking. Nu navigeert ze de topper Jean-Pierre Copola in zijn ex-fabrieks Alpine A110 light-body groep 4. Hij eindigt vrijwel altijd bij de top en wist al eens te winnen in een Alpine A310. Ook Daniel Elena (de vaste navigator van Sébastien Loeb, nu weer samen in de Dakar-rally) staat aan de start, met een Volkswagen Golf GTI. De opmerkelijkste deelnemer was eerst de baas bij Nissan, daarna bij Alpine (goede smaak!) en Renault, en nu al enige tijd bij PSA Peugeot Citroën, dus is niemand anders dan Carlos Antunes Tavares. In zijn garage staat een Dallara Formula V6 Nissan World Series, die hij inzet in het Boss GP-kampioenschap, maar voor deze uitdaging zal hij een Peugeot 104 ZS rijden. Onderschat zo’n apparaat met Carlos aan het stuur nou niet! Hij heeft al sinds 1980 een autosportgeschiedenis in diverse disciplines.
Natuurlijk komen er nog veel meer interessante auto’s aan de start en ook elk ander merk maakt me blij: echt alles. Deelnemers met een FSO Polonez 1500LS, een Wartburg 353, een Zastava 1100, een Seat 127, Austins 1800, Taxi of A 35, maar ook met een GAZ Volga M21 vind ik allemaal top. Zij komen niet voor de overwinning, maar wel voor het avontuur. Een avontuur wordt het, helemaal als er voldoende sneeuw in de Alpen ligt. Eerst gaat het hele deelnemersveld naar Monte-Carlo en dan voor twee nachten naar Valence. Daar wordt een rondje Ardèche gedaan met diverse topproeven uit de rallygeschiedenis. Terug op weg naar Monte-Carlo wordt de Col de Turini met zijn wilde omgeving een afsluiting om van te smullen.
Op vrijdag de 27e zal ik in het Parc des Expositions van Reims de keuring bijwonen en natuurlijk ook om 19 uur de start. Daarna ga ik het thuis verder op internet volgen. Wil je de Rallye Monte-Carlo Historique 2017 ook volgen, kijk dan op de site van de Automobile Club de Monaco. Daar vind je de volledige deelnemerslijst en nog veel meer. Wil je je medeforumers in de spanning laten delen? Reageer dan hier.
tekst en foto’s: Visa GTI 115