Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (36)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Nieuw: e-Berlingo Multispace
De Berlingo II gaat al sinds 2008 mee en dus zou je hem ondanks twee facelifts een oudje kunnen noemen. Toch komt er nog familie-uitbreiding in de vorm van de e-Berlingo Multispace, die belooft fluisterstil, speels, praktisch en groen te zijn.
Vandaag maakt Citroën bekend dat de elektrische voertuigen C-Zero en e-Méhari gezelschap krijgen van de e-Berlingo. De e-Berlingo wil klanten aanspreken die de speelsheid en modulariteit van de Berlingo willen combineren met duurzaamheid. De lithium-ionbatterijen zijn aan weerszijden van de achteras onder het voertuig aangebracht, zodat niets van de interieurruimte verloren gaat. Deze elektrische aandrijving wordt al sinds 2013 toegepast in de vrachtversie van de Berlingo, maar komt nu dus ook beschikbaar voor consumenten die geruisloos rijplezier en fiscale voordelen wensen zonder concessies te doen aan de praktische inzetbaarheid.
Het gecertificeerde bereik van de e-Berlingo is 170 kilometer. Afhankelijk van het beschikbare amperage kunnen legen accu’s thuis in achtenhalf tot vijftien uur weer volledig opgeladen worden. Er is ook een optionele snellaadverbinding die vijftien minuten nodig heeft voor 50% en dertig minuten voor 80%.
Een geladen e-Berlingo stelt 49kW en 200 Nm beschikbaar via een vaste reductieverhouding, zodat schakelen overbodig is. De accu’s zijn acht jaar of 100.000 km gegarandeerd, de elektrische aandrijving vijf jaar of 50.000 km. Aangezien de auto geen olie, koelvloeistof en distributieriem behoeft, zijn de onderhoudskosten laag. Dankzij de energieterugwinning tijdens het afremmen, slijten de remmen ook nog eens minder dan bij een auto met verbrandingsmotor.
Omdat de e-Berlingo uitgerust is met MirrorLink, kun je de navigatie van je smartphone gebruiken. Citroën Connect Nav is dus optioneel. Kies je daarvoor, dan krijg je daarop informatie over oplaadpunten. De e-Berlingo is standaard gelinkt, zodat je de verwarming en airconditioning voor vertrek op afstand kunt bedienen en ook de acculading op afstand kunt overwaken.
De e-Berlingo wordt gebouwd in Vigo, Spanje, en wordt vanaf mei dit jaar geïntroduceerd.
Je kunt hier reageren op dit artikel.
bron: Citroën Belux