Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Gelezen: BX - Voici la nouvelle Citroën
Dit is het vijfde boek van Uitgeverij Citrovisie. Na de Visa, Axel, CX en de A-types uit Vorst komt nu de BX aan de beurt. Inmiddels is een kwaliteitsstandaard bereikt die ervoor zorgt dat we het nieuwe BX-boek vol ongeduld uit de handen van de postbode grissen.
“BX- Voici la nouvelle Citroën” heeft exact dezelfde afmetingen als de Citrovisie-boeken over de CX en de A-types uit Vorst. Zelfs de dikte is gelijk aan die van “De originele Citroën CX”, dus de omvang van 300 bladzijden tegenover 360 bij de vorige twee uitgaven is gecompenseerd met zwaarder papier. Zulke aandacht voor details moet bibliofielen aanspreken. Laten we echter niet te lang bij de vorm blijven stilstaan, maar richten we ons liever op de inhoud.
Natuurlijk opent het boek met de ontstaansgeschiedenis van de Citroën BX. Die leest lekker weg en wordt ondersteund door heel verrassend beeldmateriaal. Bij het exterieur bleef de ontwerpafdeling van Citroën te lang hangen bij de vormen van de GSA en CX. Daarop bracht Bertone met een schok de gewenste moderniteit aan. Vervolgens probeerde het Citroën-team dat ontwerp te citroëniseren, maar uiteindelijk kwam het productiemodel weer heel dicht bij het ontwerp van Bertone. Voor het interieur bleef het team rond Michel Harmand juist hangen in onuitvoerbare en onverkoopbare sciencefiction. Ook hier bracht een ontwerp van Bertone hen weer bij de les. Er wordt nog wel geprobeerd daarin allerlei gadgets onder te brengen, maar opnieuw komt het eindresultaat verrassend dicht bij het voorstel van Bertone. Voor het stuurwiel duurt dat overigens tot de invoering van de serie 2 in modeljaar 1987.
Na de ontwikkeling en de introductie komen de jaarlijkse modelaanpassingen aan bod. In modeljaar 1987 gebeurt het meest. Opvallend genoeg blijkt Michel Harmand nu wel met ingetogenheid die een breed publiek aanspreekt het winnende dashboardontwerp te kunnen leveren.
Bij de beschrijving van modeljaar 1991 worden voor mij enkele mysteries opgelost. We zitten in de tijd van de actiemodellen die de vraag moeten aanwakkeren. De BX Cannes blijkt de Nederlandse versie van het Franse actiemodel BX Calanque te zijn. Ook de Franse Millésime zou te moeilijk voor Nederlandstaligen zijn geweest. Deze wordt in België (meestal) als Biarritz verkocht en in Nederland als Chic.
De wijzigingen van modeljaar tot modeljaar worden hier niet zoals in de twee voorgaande boeken van Citrovisie opgesomd, maar verteld. Daardoor werkt het BX-boek minder encyclopedisch en zullen feitenjagers meer moeite moeten doen om de weetjes op te diepen. Deze aanpak maakt het wel mogelijk om de BX in zijn context te plaatsen. Zo zorgen zure regen, cassettebandjes en de film Flodder ervoor dat het een mooi tijdsdocument geworden is.
De vertelstijl is losjes, vooral wanneer oud-medewerkers van Citroën Nederland of van dealers anekdotes aandragen. De opmaak is rustig zonder te streng te worden. Krantenknipsels en faits divers op een gekleurde achtergrond zorgen voor ontspanning.
Tegen het einde van het boek komen we in het hoofdstuk BX’en in het buitenland bij de plannen om de BX ook in de Verenigde Staten te verkopen. Dat is weer even spannend als de ontwerpgeschiedenis. De BX van CXA blijkt heel veel zeldzamer te zijn dan de CX van diezelfde firma. Iets verderop blijkt ook de kleur Jaune Cédrat uit het eerste modeljaar 1983 veel zeldzamer te zijn dan de introductiekleur Sable Cendré bij de CX.
Na het dichtslaan van het boek blijft het besef een monument voor de BX in handen te hebben. Ter vergelijking haal ik nog even La Citroën BX de mon père uit de kast. Door de opzet van die serie is de omvang van dat boek beperkt tot 120 pagina’s. Het BX-boek van Thijs van der Zanden biedt echter niet alleen maar meer pagina’s, maar ook veel meer informatie per pagina. Daarnaast hebben de illustraties een veel hogere zeldzaamheidswaarde. Afgezet tegen al deze inhoudelijke extra’s is het prijsverschil eigenlijk heel bescheiden. Kortom, dit boek mag bij je Citroën-literatuur niet ontbreken.
Citroën BX Voici la nouvelle Citroën kun je voor 37,50 plus verzendkosten kopen in de webshop van Uitgeverij Citrovisie op citrovisie.nl. De voorbestelde exemplaren worden op 1 mei naar het postkantoor gebracht. Wil je het boek eerst zelf inzien voor je het koopt, dan heb je iets meer geduld nodig. Op CitroMobile (Vijfhuizen, 7 en 8 mei) vind je Thijs van der Zanden met de boeken van Citrovisie op de stand van CitroExpert.
Deel je mening of je vragen over la nouvelle Citroën in dit topic.
tekst: RensKorevaar, illustraties: Uitgeverij Citrovisie