Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Ins Blaue Hinein
De Citroën BX, jarenlang de meest verguisde bollenbak van alles uit Parijs en Rennes, is nu als liefhebbersauto aan een opmars bezig. Of je daar in het algemeen blij mee bent of niet, dit exemplaar kan voor de autoliefhebber alleen maar goed zijn: een prachtig first-year model in een zeldzame kleur.
Dat de BX stilletjes een wat serieuzere liefhebbersauto aan het worden is, is natuurlijk ook niet zo gek. De generatie die opgroeide met de eeuwige budget-bollenbak is nu zelf aan een hobby-auto toe en zolang de BX nog vriendelijk in aanschaf en onderhoud is, zal de auto zijn weg naar liefhebbers wel vinden. Ook het oldtimervak is dynamisch, en waar de hoekige lijnen van Marcello Gandini tijdenlang als gedateerd werden aangemerkt zijn ze inmiddels retro, vintage en, kortom, opnieuw hip.
Van de verschuivende liefhebbersgroep is medeforummer koen91 zeker een lid. Hij groeide feitelijk op in en rond AX-en, maar als die voor onderhoud of reparatie bij de werkplaats werden aangeboden, kreeg de vader van Koen een BX mee. Voor de kleine Koen een belevenis, aangezien de auto immers stijgen en dalen kon. Een kermisattractie voor op de oprit! De liefde voor Citroën, veerbollen en specifiek de BX zat er dus vroeg in. Die liefde werd eerder al gedeeltelijk ingevuld met de mooie witte GS die we eerder reden, en nu dan ook met de hier getoonde BX 14 RE in de fraaie kleur Bleu Argenté (code GNE).
Koen vond de wagen min of meer per ongeluk op een oldtimerbeurs in Eelde. Brons Automobielen te Foxhol had de wagen diezelfde dag in handen gekregen. Na een week van overpeinzing is Koen de wagen in daglicht gaan bekijken, en werd het duidelijk dat als er ooit een BX moest komen, dit m was: een heerlijke uitvoering, technisch helemaal in orde, een prachtige kleur, roestvrij en als bonus een exemplaar uit het eerste jaar van productie. Omdat de prijs bovendien paste, werd de koop gesloten.
De BX zelf is een wonderschoon exemplaar uit het eerste jaar van productie. Het ORGA-nummer 2226 leidt naar een productiedatum van maandag 13 december 1982. Hoewel het een maandagmorgen-exemplaar had kunnen blijken te zijn, moet het van meet af een goede wagen zijn geweest: Koen is er de derde eigenaar van en de eerste twee hebben de wagen duidelijk gekoesterd, getuige de kleine doorgepoetste plekken in de matzwarte afwerking. De auto werd afgeleverd op dinsdag 18 januari 1983 en is getuige het verzekeringsbewijs zeker tot 2010 als dagelijks vervoer gebruikt.
De auto werd afgeleverd op optionele TRX-banden (170/65-R365 TRX), met gordels achterin (die in Nederland in 1983 nog niet verplicht waren) en zonder hoofdsteunen voor, getuige de enigszins afwijkende bekleding en de afdekdopjes voor de gaten, die in de kofferbak werden gevonden. In de loop van de tijd werden de TRX-wielen door basis-BX velgen vervangen, kennelijk omdat TRX-banden prijzig en moeilijk leverbaar zijn geworden. Koen heeft zelf de period Sharp autoradio-cassettespeler aan het interieur toegevoegd.
De auto is, mede met dank aan het wat vriendelijker klimaat in de Correze (19), vrijwel volledig roestvrij overgebleven, tot en met vier perfecte portieren aan toe. Om dat zo te houden is de wagen uitgebreid met Dinitrol behandeld: als het warm genoeg is, druipt de auto nog van de was. Verder werden een paar hogedrukleidingen preventief vervangen. Koen heeft er zelf dan ook geen grotere plannen mee dan de velgen op te laten knappen, de gescheurde achterlichtlens te vervangen en een setje nieuwe banden te monteren. De auto heeft ook niet meer dan dat nodig; de kleine schrammen en kale plekjes wijzen alleen maar op een lang en gekoesterd verleden. Schoonheidsfoutjes die een BX als dit met alle eer mag dragen.
De BX van Koen is een van de oudste BX-en van Nederland en een van de mooiste om te zien. Een auto waar niets op aan te merken valt. Als je liefhebber bent van oude autos, kun je niet om de geweldige conditie van deze BX heen. En de BX liefhebbersschare zal sowieso staan te watertanden. Autos als dit, en eigenaren als Koen maken dat die opmars van de BX als liefhebbersauto gestaag, maar wel zeer zeker door zal gaan.
Reageren? Dat kan hier!
Tekst en fotos: Penny Lane