Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (36)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Citroën en de Croisière Verte
Tachtig jaar nadat de Croisière Jaune tot een goed einde is gebracht, is een reis om de wereld in een volledig electrische Citroën C-Zero van start gegaan. Twee jonge avonturiers hebben hun reis zelf Electric Odyssey gedoopt, maar in de Franse media wordt van de Croisière Verte gesproken. De twee hopen hun autootje iedere avond bij mensen die langs de route wonen aan het stopcontact te mogen aansluiten en zo in 200 dagen 25.000 kilometer te kunnen afleggen.
Als je met een volledig electrische auto een reis rond de wereld kunt maken, dan is onweerlegbaar bewezen dat je er ook je boodschappen mee kunt doen, zo vinden de bedenkers en uitvoerders van dit avontuur. Het zijn de 27-jarige Xavier Degon, ingenieur bij de Franse energieproducent EDF, en de 28-jarige Antonin Guy, consultant bij Capgemini. Ze worden ondersteund door Citroën, hun werkgevers en een reeks andere bedrijven. Afgelopen zaterdag 11 februari zijn ze in Straatsburg van start gegaan. Op donderdag 16 februari heeft het duo Brussel aangedaan en op zaterdag 18 februari zijn ze in Rotterdam, waar de verscheping naar New York plaatsvindt. De route van 25.000 kilometer zal hen door zeventien landen voeren, van de Rocky Mountains in Amerika tot het hart van Japan, van de zijderoute tussen China en Kazachstan en terug door Centraal-Europa. Om de reis te volbrengen zal de Citroën C-Zero dagelijks moeten worden opgeladen en dat zal gebeuren door van de lokale bevolking telkens een paar kilowatt te vragen. Via hun website roepen Xavier en Antonin mensen op pluggers te worden en hun stopcontacten ter beschikking te stellen om deze ontdekkingsreis tot een goed einde te brengen.
Als de avonturiers en hun internationale geldschieters zelf van een Electric Odyssey spreken, waarom kiezen wij dan toch voor de titel Croisière Verte? Omdat we net als de Franse media politiek correct willen zijn en Angelsaksische invloeden op onze taal willen tegengaan? Nee, omdat dit initiatief niet alleen zelf een lange tocht is, maar het ook past in een nog langere tocht van Citroën naar groenere, schonere autos. We hebben hierover gesproken met Luc Lion, PR-directeur van Citroën Belux. Eerder toonde hij ons al de Citroën-kathedraal aan het Brusselse IJzerplein en liet hij ons delen in meer dan 40 jaar Citroën-ervaring. Het is diezelfde jarenlange ervaring die hem de nodige afstand tot de waan van de dag verleent. Natuurlijk juicht Luc Lion Citroëns zoektocht naar groenere autos toe, maar wat hem weleens irriteert, is de hype die iedereen achter het laatste nieuwtje doet aanlopen. Enkele jaren geleden moest iedereen op aardgas gaan rijden, daarna op waterstof, toen moest het een benzine-hybride zijn en nu een volledig electrische auto.
Luc Lion: Die ene oplossing die het dilemma tussen mobiliteit en duurzaamheid overal en voor iedereen oplost, bestaat niet. Mensen en hun mobiliteitseisen zijn daarvoor te verschillend. Wat we nodig hebben, is een hoeveelheid aan antwoorden. De doorontwikkeling van thermische motoren is nog niet afgesloten; dat blijkt wel uit de nieuwe, zuinige 3-cylindermotor van PSA en BMW. De diesel-hybride in de DS5 biedt een interessant alternatief voor automobilisten die zowel in de stad als op de snelweg het milieu willen ontzien. Ook het volledig electrische concept van de C-Zero kan interessant zijn, vooral voor autoritten in de stad. Met name de batterijen zijn nog volop in ontwikkeling. Waneer deze over een aantal jaren goedkoper en krachtiger zijn, dan wordt dit concept voor nog meer mensen aantrekkelijk. Maar zowel nu als in de toekomst kan de groenste Citroën ook weleens die zijn, die thuis in de garage blijft staan. Wanneer medewerkers van Citroën Belux voor een vergadering naar Parijs moeten, nemen zij vaker de TGV. Kortom, groene oplossingen moeten afgestemd zijn op individuele behoeften. Hoe meer ontwikkelingsrichtingen Citroën nu vervolgt, des te beter wij onze toekomstige klanten van dienst kunnen zijn met duurzame en economische mobiliteitsoplossingen.
De verkoopcijfers van de C-Zero lijken te bevestigen dat dit nog niet ieders droomauto is, maar hij vertegenwoordigt inderdaad een interessante ontwikkelingsrichting. De Electric Odyssey ondersteunen we dus van harte. Heimelijk zijn we er ook best trots op dat twee van onze forummers al in mei 2011 hun eigen Electrische Odyssee hebben volbracht. Je reacties op dit artikel zijn welkom in dit topic.
tekst: RensKorevaar, foto: Electric Odyssey