Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
C1: Maar nu serieus!
Eerder reden we met de nagelnieuwe C4 Cactus, een auto die chique, doch scherp gecalculeerd rijden mogelijk moet maken. Citroën biedt nog meer aangenaam betaalbaar autonieuws: de even nieuwe C1. Kan de dreumes onder de Citroëns ons definitief overtuigen dat goed rijden geen opsmuk behoeft? Wij reden de C1 Airscape, in de stad en op het land.
s Ochtends meteen na het ontbijt sluiten we aan om een beetje een nette C1 uit de pool te kunnen bemachtigen. We willen er een met een rood dak. Dat lukt: ons exemplaar is afgewerkt in Lipizan White met Sunrise rode accenten. En een rood dak. Dat dak blijft vanwege het natte weer helaas wel de hele rit gesloten. Onder de kap ligt de 1,2 liter driecilinder PureTech benzinemotor, die in deze versie 82 pk mobiliseert. Die motor zou er in een autootje van 840 kilo voor moeten zorgen dat we vlot genoeg met het Amsterdamse verkeer mee kunnen.
Eerst wordt er voor ons een smartphone gekoppeld aan het touchscreen van de C1. Op die manier kan, dat is althans de bedoeling, onder andere van diverse onder Android werkende navigatie-apps gebruik gemaakt worden. Dit is meteen het belangrijkste item aan de C1 waar we niet door overtuigd werden: de auto is nadrukkelijk ingericht op het docken van je (Android-)smartphone, maar de procedure is te omslachtig. Bovendien moet de verbinding bij het minste of geringste opnieuw tot stand worden gebracht, wat het hele hands-free idee niet ten goede komt. De navigatie-app die wij meekregen, was ook nog eens niet erg betrouwbaar, zodat we uiteindelijk ouderwets op de kaart hebben gereden. Dat de koppeling met smartphones en navigatie-apps niet bijster geslaagd is, is iets wat de andere persteams aan hun autos ook was opgevallen. Goed. Dat hebben we uit ons systeem. Nu over op serieuze zaken.
Veel belangrijker is namelijk het rijden op zich. Bij het starten valt op dat de driecilinder motor, die ook in de C4 Cactus leverbaar is, in de C1 aanzienlijk minder goed gedempt is opgehangen. Stationair zijn er duidelijk trillingen waarneembaar en de driecilinderroffel is, hoewel niet storend, duidelijk aanwezig. We nemen de kortste weg de stad uit, waarbij de C1 precies doet wat je van een stadsautootje mag verwachten: de wagen stelt zich handzaam en wendbaar op en laat zich moeiteloos door het stadsverkeer loodsen. Het gaat allemaal heel keurig, zonder morren en bijna alles laat zich bedienen zoals we dat al jaren van Citroën kennen. Behalve de wisser: de schakelaar komt van Toyota en werkt dus precies andersom.
Citroën presenteert de C1 als een betaalbare, zuinige en milieuvriendelijke wagen. De PureTech moet een verbruik van 4,3l/100km kunnen realiseren. Dat kan de PureTech motor ongetwijfeld, maar wij kunnen het niet. Al in de stad viel op dat het driepittertje gretig oppakt en het autootje vlot verplaatst. Op een daarvoor geschikt kronkelweggetje hebben we daarom alle poeha over milieu en zuinig overboord gezet en ons geconcentreerd op dat vlotte aspect. En juist daar blinkt de C1 uit. Negeer alle opschakeladviezen en laat het motortje lekker hoog in de toeren klimmen: je wordt beloond met dezelfde, al eens met het Porsche-geluid vergeleken, soundtrack als die we van de ‘oude’ C1 kennen. Niet alleen dat: de versnellingsbak in de C1 is veel korter dan in de C4, zodat de machine ondanks een iets minder gunstige verhouding vermogen/gewicht dan in de 110 pk sterke Cactus die we reden, toch aanzienlijk vlotter van de plek wil. De hele wagen leeft op als je wat meer naar zn grenzen gaat zoeken. Dit is duidelijk waar de nieuwe C1 écht in zn element is: zoek een bochtig parcours op, laat de driepitter de vrije teugel en geniet van een overtuigend strak weggedrag. Deze C1 heeft zich duidelijk niet in zn laatste snelle bocht verslikt. Het verbruik zal zo natuurlijk nooit aan de opgegeven waarden komen, maar daar komt een boel onversneden fun voor terug. Zo veel zelfs, dat wij menen dat de C1 rijp is voor een versie in de geest van de AX Sport. In principe is de 110 pk PureTech motor dezelfde motor als de 82 pk versie. Een basic autootje dat met zon fijn onderstel gezegend is, zou met zon motor toch iets werkelijk moois moeten zijn?
De nieuwe C1 heeft het guitige van de oude verregaand van zich af geschud. Er staat een stoer wagentje dat verstandig en verantwoord met portemonnee, milieu en fossiele brandstof omgaat. Maar dat doet deze serieuze C1 niet zonder te weten hoe je de teugels moet laten vieren, want een feestje bouwen is de C1 met de PureTech-motor altijd voor in. Want wat Citroën je niet vertelt, maar wij wel, is dat de C1 PureTech stiekem lekker een Groene GTi is We zijn, kortom, overtuigd: een prima auto heeft niet meer nodig!
Meepraten over de nieuwe C1 kan in dit draadje.
tekst: RensKorevaar en Penny Lane, fotos: Penny Lane