Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Citroën C3 vs. GS Birotor: heden vs. de toekomst van gisteren
Wat kun je doen als je met je Birotor in de Harz staat met panne en de ANWB je eigenlijk niet verder kan helpen omdat onderdelen zo schaars als iets zeldzaams zijn? Dan pak je een Citroën C3 en haal je die onderdelen thuis even op. Tenminste: wel als je Egbert heet en de Harzrun met je Birotor wilt voltooien! Dus is het woord aan Egbert...
Vol goede moed ging ik op weg met de Birotor naar het Harzgebergte in Duitsland om mee te doen met de “Harzrun”. De eerste grote reis met mijn GS Birotor. Wat rijdt dat heerlijk, wat een vermogen! De auto ligt mooi strak op de weg, ook bij 140 km/u. Ook is de auto heel stil voor een auto uit die tijd. En dat mooie turbine-geluid van de wankelmotor! Het benzineverbruik viel ook mee met rond de 1:8. Jammer genoeg werkte na een paar uur de solenoïde van de C-Matic halfautomatische versnellingsbak niet meer, waardoor hij niet meer ontkoppelde. Gelukkig kan je door de koppelomvormer gewoon stilstaan in de versnelling. Ik leerde al vlot in zijn 2 optrekken en van 2 naar 3 op toeren schakelen. Een bypass in het elektrische systeem maakte dat ik in de versnelling kon starten. Dus motor uit, in zijn achteruit, starten en even insteken…
Helaas sloeg aan het einde van dag 2 de echte pech toe. Toen ik 120 op een secundaire weg reed hoorde ik een vreemd geluid. Daarom maar snel afgeremd naar 60. Maar voordat ik een parkeerplek kon vinden: een grote klap, een klapperend geluid en er rolden 3 tripoïde-kogels voor mij uit over het asfalt. Ik hoefde eigenlijk niet eens te kijken om te weten wat er was. De aandrijfas was bij de tripoïde van de differentieel-as log gekomen. Die zit daar met 6 bouten vast. De vorige eigenaar van mijn auto heeft wel meer bouten niet echt goed vast gezet. Onze ANWB-er Henk was er al snel met de trailer, zodat we terug konden naar de camping. Wat nu?
ANWB-er Yuri: “heb je die kogels nog?” Nee… we hebben ons suf gezocht in de berm! De bouten zijn er nog wel. De schade van de rondslingerende as valt erg mee. Ik heb thuis in Nederland een donor. Yuri wist mij over te halen om die as op te gaan halen. De organisatie van de Harzrun leende mij de, door Citroën Nederland ter beschikking gestelde, bijna nieuwe C3 uit. We hebben snel wat gegeten en hop, om 19:00 zaten wij in de auto naar Nederland.
Dit was voor het eerst dat ik in zo’n moderne auto reed! Het was al snel donker, harde regen en windvlagen. Hoe werkt alles, waar zitten de knopjes? Nou, knopjes zitten er bijna niet. Heel veel moet via het touchscreen. Levensgevaarlijk om als bestuurder de kachel warmer te zetten. Maar de auto paste gelijk, alsof je een meteen goed zittende schoen aantrekt. Wat een comfort! Na 10 minuten voelde ik mij helemaal safe in de auto. Geweldige wegligging. “Alles” gaat automatisch: ruitenwissesr en verlichting hoef je niet aan te komen. Al snel vond ik de werking van de cruise control. Voet van gaspedaal af en met 150 over de snelweg, alleen wat aan knopjes zitten. Beetje alsof je in een film zit. Dat vond ik gelijk ook het gevaar, het gaat allemaal te makkelijk en je bent het contact met de echte buitenwereld kwijt.
Wel bijzonder al die snufjes. Onder de snelheidsaanduiding staat de maximaal toegestane snelheid. Die klopt ook nog als er wegwerkzaamheden zijn. Het dashboard heeft een centrale digitale snelheid aanduiding. Meer naar links ook een analoge klok, maar daar zit mijn hand steeds voor.
De motor maakt een wat roffelend geluid, beetje als een VW bus. Wel even wennen na het hoogtoerige turbo-geluid van de Birotor. Er zit toch geen boxer in? Terug in de Harz hoorde ik dat het een driecilinder is. Vandaar! Als je gas geeft duurt het even voordat hij vol power heeft, maar na een korte vertraging en vanaf de 3.000 toeren gaat hij als een speer. De kenners vertelden mij dat die vertraging komt omdat het even duurt voordat de turbo vol in komt. Dat kleine ding heeft minstens zoveel power als de wankelmotor van mijn GS Birotor. Maar de Birotor reageert wel directer.
Om 23:30 waren wij thuis, ondanks het nare weer niet erg vermoeid. De volgende dag de donor as gepakt en in orde gemaakt. Om 15:00 waren wij weer op de camping en om 17:00 kon ik weer met de Birotor rijden.
De Birotor heeft niet het comfort van de C3. Hij heeft een heel eigen motorgeluid. Het vermogen van deze supermotor is vergelijkbaar met dat van de driecilinder C3. Maar wat heerlijk om weer in de Birotor te rijden. Ik heb weer contact met de wereld om mij heen. Ik voel het gewoon als ik hard rijd. De paar knopjes die er zijn, kan ik gewoon op de tast vinden. Na elke rit gaat even de motorkap open om te kijken of alles nog vast zit en hoe het met de vloeistoffen zit. Bij de C3 heb ik niet eens uitgezocht hoe de motorkap open moet.
Rijden met de Birotor is een beleving. Rijden met de C3 is super comfortabel maar voor mij te vervreemdend…
Wat is jouw ervaring met de nieuwe C3? Deel het in dit topic!
Tekst & foto’s: Egbert