Nieuw: Citroën C4 Cactus


Nieuw: Citroën C4 Cactus

De introductie van de C4 Cactus, vandaag was het eindelijk zo ver. Gelukkig lijkt hij als twee druppels water op de laatste concept. De C4 Cactus wil het antwoord op de vragen van nu zijn. We hebben de C4 Cactus van heel dichtbij bekeken en aan de Airbumps gevoeld: Citroën heeft het bij het rechte eind!

Bij de presentatie werd de C4 Cactus vandaag gepositioneerd als het antwoord op de vragen van nu. Ter inspiratie passeerden eerst enkele modellen de revue die het antwoord waren op vragen van vroeger. Zo waren daar de 5hp, de 2cv, de Berlingo Multispace en de Xsara Picasso. In die lijn van functionele auto’s moet de C4 Cactus dus worden geplaatst. De invulling is echter heel vernieuwend. Voortgekomen uit een vraag naar meer design, comfort, nuttige technologie en lage kosten, maar ook vanuit een wens naar stijlvolle functionaliteit. Eenvoud zonder dat die uitmondt in armoede, maar die juist als uitgangspunt dient voor een frisse blik op dat wat je als Citroën-rijder echt van een auto verlangt.

Laten we eens wat kenmerken opsommen. Om te beginnen de Airbumps, de bescherming op de flanken gemaakt van thermoplastisch polyurethaan. Robuust en tegelijk een mogelijkheid om door keuze van een kleur het exterieur van de auto aan je wensen aan te passen. Verder is er het geïntegreerde digitale systeem voor navigatie, bediening van de klimaatregeling, de mediaspeler, de rijhulpsystemen zoals de inparkeerassistent, de telefoon en de Multicity Connect diensten. Voor je neus vind je een eenvoudig informatiepaneel dat je voorziet van de standard informatie als snelheid en tankinhoud. Verder is de C4 Cactus voorzien van een bank voorin, Citroën zelf vergelijkt het zelfs met een sofa! Als je omhoog kijkt, zie je het glazen dak dat goed zonwerend is en toch licht in de auto brengt. Door de goede zonwerende eigenschappen kan 6 kilo worden bespaard op een zonnerollo. Die gewichtsbesparing is overigens een belangrijk thema bij de C4 Cactus, maar daarover later meer. Verder is er smart wash, ruitesproeiers in de puntjes van de ruitenwissers. Scheelt toch weer 50% aan ruitensproeiervloeistof en het zicht blijft ook tijdens het sproeien in orde.

Goed, laten we dan nog eens aan de cijfers beginnen. Eerst het gewicht. De C4 Cactus weegt slechts 965kg. Dat is 200 kilo minder dan een vergelijkbare C4! Dat is goed nieuws voor Nederlanders, want wij betalen natuurlijk houderschapsbelasting op basis van de brandstofsoort, maar vooral het gewicht. Door dit lage gewicht en het zo laag mogelijk gehouden zwaartepunt zullen de prestaties ondanks de misschien bescheiden ogende motorisaties ongetwijfeld heel aansprekend zijn. Zelf kijken we erg uit naar de van een turbo voorziene 3-cylinder eTHP motor met 110PK. Daarnaast zal de C4 Cactus in eerste instantie leverbaar zijn met de inmiddels bekende VTi 82PK motor, ook een 3-cylinder, en de nieuwe 1.6 BlueHDi, een 4-pitter voor de afwisseling. Deze motoren zullen in de C4 Cactus gekoppeld zijn aan een handbak of een ETG6 elektronische versnellingsbak. Welke motor met welke bak geleverd zal worden is nog even afwachten.

De productie start in april, de levering in Nederland zal waarschijnlijk tot september op zich laten wachten. Verdere informatie over prijzen en dergelijke blijft Citroën ons helaas ook nog schuldig, hoewel ze beloven dat deze zeer competitief zullen zijn. Wij zien er in ieder geval enorm naar uit om deze zeer onderscheidende nieuwe Citroën in het wild tegen te komen.

Als afsluiter nog een opsomming van wat interessante feiten:
-Wielbasis van 2,60 m (net als de gewone C4)
-Lengte van 4,16 m en een breedte van 1,73
-Een vrij lage hoogte van 1,48 m
-Een kofferbak van 358 liter
-Het dashboard, de bekleding van stoelen en portieren zullen leverbaar zijn in drie kleurstellingen: Ambiance Stone Grey, Pack Purple Inside en Pack Habana Inside
-De passagiersairbag zit niet in het dashboard, maar in het dak om ruimte te maken voor een enoooooooorm dashboardkastje.
-De ETG laat zich bedienen met een paar forse drukknoppen voor de D, N en R standen, gecombineerd met flippers aan het stuur.
-De motoren voldoen aan de Euro6-richtlijnen en zijn voorzien van Stop & Start.
-De eTHP stoot slechts 100g CO2/km uit en de diesel slechts 82g C02/km.
-Het opgegeven verbruik voor de 1.6 BlueHDi is 3,1l/100km.

Je reacties kun je in dit topic plaatsen. Op onze facebook-pagina vind je nog meer foto’s en filmpjes van de persintroductie.

tekst en foto’s: Lucas

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook