Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
De C4 Picasso Grand Cru 2015
We hebben recent met diverse maten, uitrustingen en motorisaties van de (Grand) C4 Picasso gereden. Jullie hebben daar al het nodige over gelezen of er tenminste de gelegenheid voor gehad. Zo enthousiast zijn we over de Picasso anno 2015 dat we een samengevatte presentatie aanbieden.
We gaan om te beginnen even terug naar 1999, het jaar waarin de oorspronkelijke Xsara Picasso op de markt kwam. De Renault Mégane Scénic, die eigenlijk als stamvader van de midi-MPV kan worden gezien, was een jaar of drie eerder gepresenteerd en bleek een ware hit. De Xsara Picasso was een van de eerste alternatieven voor de Scénic en kostte de Scénic niet eens marktaandeel, maar zorgde juist voor een groei van het segment. Het eigenwijze uiterlijk, sommigen vergelijken het met een paasei, het zeer flexibele interieur en het voor ons merk zo kenmerkende comfort vormden een goede mix. Het succes smaakte naar meer en in 2006 verscheen de C4 Picasso met als nieuwe grote broer de Grand C4 Picasso met zeven zitplaatsen. Het futuristische uiterlijk met de kenmerkende ver naar boven doorlopende voorruit en het nog veelzijdigere interieur trok een nog grotere kopersgroep. Op het motorenvlak was er ook weer genoeg te kiezen en eerlijk gezegd waren ze met uitzondering van de vreselijk onderbemeten 1.6 VTi allemaal een goede keus. Qua versnellingsbakken begon Citroën behoorlijk achter te lopen, een viertraps automaat en de traag schakelende gerobotiseerde bak konden zich niet meten met wat de concurrentie te bieden had. Qua betrouwbaarheid was het echter al een behoorlijk uitontwikkelde auto, al kan het in het interieur na een paar jaar behoorlijk rammelen en breekt er nog wel eens een plastic element af.
Dan spoelen we door naar 2015, de tweede generatie van de C4 Picasso en zijn grote broer Grand C4 Picasso zijn twee jaar op de markt. De eerste serie motoren is inmiddels afgelost door een volgende generatie waar onder andere de prijswinnende driecilinder Puretech deel van uitmaakt. De inmiddels vertrouwde vierpits THP is een vaste waarde gebleken en levert inmiddels 165PK. Omdat we met vrijwel alle uitvoeringen hebben gereden, hebben we wel een duidelijk beeld gevormd van wat we wel of niet zouden kiezen, als we zelf een Picasso uit zouden mogen kiezen. Laten we dat punt eerst nog maar even maken: de Picasso anno 2015 is een auto die we met veel plezier rijden. Het weggedrag is zeer volwassen, de gebruiksmogelijkheden zijn zeer divers en ook de kwaliteit van de gebruikte materialen en het afwerkingsniveau kunnen ons eindelijk echt bekoren. Maar welke versie moet het dan worden? Voor de vijfzits kunnen we eigenlijk niet zo veel argumenten verzinnen. Wie in de markt is voor een auto als deze kan nog wat extra ruimte zonder twijfel goed gebruiken en het prijsverschil is afhankelijk van de uitvoering 1000 à 1500 euro en dat zijn de extra ruimte en twee extra zitplaatsen zeker waard.
Is de keuze voor de zevenzitter inmiddels gemaakt, dan hebben we nog de keuze voor benzine of diesel. Wie een benzinemotor kiest, zit altijd goed. De 130PK PureTech is een fantastische motor en absoluut sterk genoeg voor deze auto. Wie deze motor kiest zit altijd vast aan een handbak, een automaat is niet leverbaar. Wil je wel een automaat, dan kom je terecht bij de redelijk recent geïntroduceerde en heerlijke EAT6, die weer alleen leverbaar is in combinatie met de THP 165. Het prijsverschil met de handgeschakelde PureTech is zon 5000 euro en dan zouden wij het wel weten, dan maar zelf schakelen en af en toe genieten van de lekkere brom van de PureTech en elke kilometer plezier hebben van zijn heerlijk soepele karakter.
Ben je in de markt voor een diesel, dan heb je keuze uit BlueHDIs met 120 of 150PK en naar keuze een handgeschakelde zesbak of weer die fijne EAT6. Het prijsverschil tussen de 120PK en 150PK is zon 1100 euro dus ook niet enorm groot. Alle opties overwegend, zouden wij kiezen voor een handgeschakelde 130PK PureTech of een 150PK BlueHDi met de EAT6 automaat. Die EAT6, daar kun je veel over zeggen, maar in de pers wordt deze nieuwe automaat omschreven als de beste automaat die Citroën ooit heeft geleverd. We kunnen het daar alleen maar mee eens zijn. De bak schakelt eigenlijk altijd op een moment dat je dat zelf ook zou doen en toont zich op geen enkel moment nukkig.
Hoe dan ook, Citroëns midi-MPV C4 Picasso die 15 jaar geleden als Xsara Picasso uit het ei kwam, is anno 2015 tot een ware Grand Cru geworden. Het is niet alleen een van de fijnste autos in dit marktsegment, het is als dagelijkse metgezel ook een van de smakelijkste autos uit het huidige gamma van ons merk. We raden een nadere kennismaking dan ook van harte aan!
Je kunt hier reageren op dit artikel.
tekst: Lucas, fotos: 2d