Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
C5 2.0 met olieverbruik? GW-tje heeft de oplossing!
De benzinemotoren EW10A en EW10J4 van de Citroën C5 verbruiken nogal wat olie. Gerbert "GW-tje" heeft een slimme oplossing gevonden. Zijn olierestrictor voorkomt dat de olie via de carterventilatie verdwijnt en kan de C5-rijder flink geld besparen.
Eind vorig jaar kampte mijn C5 met een lekkende koelwaterslang van de warmtewisselaar op het oliefilter. Om hier lekker bij te kunnen, besloot ik het inlaatspruitstuk te verwijderen. Toen dat aan de kant lag, kwam er een klein plasje motorolie uit en kreeg ik goed zicht op de inlaatkleppen. Er zat behoorlijk wat koolaanslag op die kleppen door verbrandingsresten van motorolie.
Die koolaanslag in combinatie met het plasje olie in het inlaatspruitstuk kon maar een ding betekenen en dat was dat de carterventilatie te veel olie verloor. Op het C5-clubforum was al een tijdje een discussie gaande over het hoge olieverbruik van sommige benzinemotoren van de C5. Met name de tweeliter motoren EW10J4 en EW10A kunnen er wat van. Ik heb dat zelf aan den lijve ondervonden. Mijn eerste C5 was er een met EW10J4-motor en automaat. Mijn huidige dame heeft een EW10A met handbak. Beide voertuigen lustten flink wat olie. Mijn persoonlijke olieverbruik lag met de huidige C5 bij een liter per 3.000 tot 4.000 km.
Ik heb een simpel, maar doeltreffend middel tegen dit olieverbruik gevonden: de olierestrictor. Het is een simpel plugje. Het wordt in de slangaansluiting van de carterventilatieslang in het kleppendeksel geplaatst en houdt zodoende de olie zoveel mogelijk in de motor. Plaatsen kan zonder gereedschap binnen 5 minuten. Ondertussen zijn er wat testkilometers mee gereden en staat mijn persoonlijke olieverbruik nu op een halve liter in 3.400 km. De verbetering schommelt tussen de 30 en 50%, want elke motor is natuurlijk anders. Maar wat een verschil! Dit is goed voor de portemonnee en het milieu! De variant voor de 2.0i 16v EW10A, de motor die ook in de C5-III en in de C4 ligt, is nu 30 keer geproduceerd en al 17 keer verkocht.
De uitvoering voor de oudere 2.0i 16v EW10J4 is nog in ontwikkeling, daarvan is nu een eerste prototype gemaakt. Ook hiervoor is redelijk wat belangstelling. Verder wil ik nog een variant ontwikkelen voor de THP- en VTi-motoren. Dit zijn echte oliezuipers die veel eigenaren voor grote problemen stellen.
Je kunt de olierestrictor via een PM bestellen; de prijs is 27,50 excl. verzendkosten. Je reactie op dit artikel kun je hier plaatsen.
tekst en foto’s: GW-tje