Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (37)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
C5 Aircross: Comfort met de C van…
Voor mij ligt asfalt. Asfalt zo strak als een biljartlaken. Ik ben net in de nieuwe C5 Aircross gestapt en mag nu 600 km genieten van dat asfalt. De meeste lezers denken nu “wees blij!” Maar ik wil juist weten hoe de nieuwe C5 Aircross het doet op wat minder snaarstrakke wegen. Ik wil weten hoe de nieuwe Progressive Hydraulic Cushions™ dempers het doen. En tja, dan heb je dus hobbels nodig. Ik draai de A2 op aan het begin, bij de Utrechtse brug, en rijd Amsterdam uit. Bestemming: Chatel, Frankrijk.
Deze C5 Aircross is een belangrijke auto voor Citroën. Het is een geheel nieuwe SUV ontwikkeld op het zelfde platform als waar de Peugeot 5008 en Opel Grandland op staan. Maar daar houdt de vergelijking met die twee modellen dan ook op. De C5 Aircoss heeft een geheel eigen design en is als enige van de modellen met dit platform voorzien van de Progressive Hydraulic Cushions (PHC) dempers. De C5 Aircross is een forse auto met veel ruimte. De kofferruimte is riant, het interieur is ruim opgezet en er is veel plaats voor losse spullen. Juist voor een SUV is het belangrijk dat de auto ingezet kan worden voor veel doelen, het is niet voor niets een Sports Utility Vehicle. Omdat we van sport houden (ahum…) én veel rotzooi mee willen nemen zullen wij de C5 aircross daarom testen met dat doel voor ogen: we gaan dus op wintersport.
Goed, rijden dus. Onze testauto is voorzien van een 180 pk en 400 Nm sterke 2-liter turbodiesel die aan een automaat met 8 versnellingen is gekoppeld. Daarnaast zit de auto vol met interessante technologie die we allemaal gaan uitproberen. We hebben onder andere een actieve rijbaanassistent en adaptieve cruise-control aan boord. De motor starten gaat met een drukknop, de sleutel kun je in je zak houden en de automaat zet je met een kleine joystick in “drive”. Beetje gas er op en hop de snelweg op. De soepelheid van het onderstel merk je gelijk: bij gasgeven gaat de neus omhoog en de kont een stukje naar beneden. Voelt vertrouwd. Met wat meer gas er bij gaat de auto echt goed van z’n plek. Na slechts krap 9 seconden staat er 100 km/h op de digitale meter, die overigens diverse weergave-modi kent. Voor ieder wat wils. Instellen gaat gemakkelijk met een draaiknopje op het stuurwiel. De A2 is vlak, leeg en ruim. De cruise-control op 100 km/h en daar mee de trajectcontrole in. Zodra het symbool met het “groene stuurwiel” gaat branden is de “actieve rijbaanassistent” actief. De C5 Aircross stuurt nu zelf en blijft perfect tussen de lijnen rijden. Komt er een auto binnen de 2 seconden afstand die het systeem aanhoudt, dan wordt er afgeremd en zodra er weer ruimte is accelereert de auto zelf weer naar de ingestelde snelheid. Het zelf sturen is even wennen maar niet vervelend. Je moet (nog?) wel je handen aan het stuur houden, maar ach. Het systeem werkt prima, zij het soms wat minder vloeiend dan je zou willen. Wellicht dat we in de toekomst nog wat fijnslijperij kunnen verwachten, of bijvoorbeeld koppeling aan GPS-informatie waardoor alles nog mooier werkt?
Op snelheid is de C5 Aircross een werkelijke oase van rust en comfort. Hier, op het snaarstrakke asfalt, rijdt de auto buitengewoon lekker. De Advanced Comfort stoelen helpen nog meer om een gevoel van welbehagen, comfort en ontspanning te creëren. Tegen meerprijs zijn de stoelen ook nog van verwarming te voorzien. De zitpositie is perfect in te stellen, en de stoel kan niet alleen goed omlaag maar bovenal een flink eind omhoog waarmee je het SUV gevoel als bestuurder nog kunt versterken.
Na Maastricht gaan we de E25 “Autoroute des Ardennes” op. Gaten, kuilen en vooral irritante dwarsrichels liggen voor ons. Lange oneffenheden strijken de PHC-dempers erg goed glad. Ok, het zijn geen veerbollen maar dit systeem is echt wel ok. Ook grotere en diepere kuilen worden goed opgevangen. Veel beter dan gemiddelde automobiel zonder deze dempers het doet, dat is zeker! Het verwerken van dwarsrichels daarentegen doet deze auto niet beter of slechter dan een auto met “normale” dempers. Het is geen actief systeem dat de weg leest dus kan het onderstel zich niet binnen een paar milliseconden aanpassen. Verder valt ook op dat de carrosserie van de C5 Aircross wat beweeglijker is dan een straffer geveerde auto. Ook helt hij wat meer over, maar dat zal voor “echte” Citroënrijders eerder vertrouwd dan afwijkend overkomen.
Van snaarstrak asfalt naar bochtige binnenwegen gaan we zo’n 100 kilometer na Metz, als we het Franse binnenland induiken naar onze eerste tussenstop in het gehucht Enfonvelle (Haute-Marne). Hier begint pas echt duidelijk te worden hoe groot de C van Comfort geschreven wordt door Citroën. In de Advanced Comfort Seats zit je, ook na 6 uur, nog steeds als een vorst en de PHC dempers laten juist op deze wegen zien dat ze hun werk erg goed doen. De meeste comfort-verstorende oneffenheden worden op zo’n manier weggefilterd dat je eigenlijk niet doorhebt dat deze auto geen veerbollen meer heeft. De door Citroën Nederland op ons verzoek gemonteerde Michelin Alpin 5 winterbanden zorgen daarbij voor een grandioze hoeveelheid grip en zijn daarbij ook nog eens stil. Een aanrader, deze band. Na een goede 50 kilometer binnendoor komen we aan op ons logeeradres en stappen we fris en fruitig uit. Dat was een fijn stukje rijden; het belooft veel goeds voor de tweede etappe, door de Jura en door Zwitserland.
De volgende dag rijden we dwars door het mooie Franse land richting de Zwitserse grens. In de Jura ligt niet alleen nog aardig wat sneeuw, er liggen vooral uitgestorven gehuchten en leeggelopen plaatsen. Overal zie je sporen van wat eens levende dorpsgemeenschappen waren. Verlaten winkels, vervallen kerkjes en leegstaande huizen. Hoe moet het zijn om hier oud te worden, vragen we ons af? Het werk en met name de industrie hebben zich rondom de grote steden verzameld, de kleine plaatsen zijn de dupe. Hoe mooi de omgeving ook is, een gevoel van triestheid kunnen we niet voorkomen, helemaal niet als we bij een rotonde een stel “gele hesjes” tegenkomen die met het stoken van pallets in een olievat warm proberen te blijven. Frankrijk, 2019…
Na de Jura komt de grens met Zwitserland. Na de nodige douaneformaliteiten (natuurlijk werden wij uit de rij gehaald voor een grondige controle) mogen we, bij de gratie Gods, het land in. Onmiddellijk valt het verschil met de République Française op. Het is hier schoon, aangeharkt en in de kleine plaatsen is nog sprake van een levendige middenstand. De hoogteverschillen worden al snel groter en hier bewijst de 180 pk sterke HDi ons een goede dienst. Niet alleen die 180 pk maar vooral het koppel van 400nm in combinatie met de EAT-8 automaat zijn een erg fijne combinatie. Altijd en overal is een passende versnelling beschikbaar, de bak schakelt snel én onmerkbaar en kan ook in “Drive” met de goed geplaatste schakelpaddles achter het stuur gemanipuleerd worden. Het terugschakelen tijdens een afdaling zorgt ook daadwerkelijk voor de mogelijk om goed op de motor te remmen. Echt helemaal prima dit, ware het niet dat het verbruik ons toch wat tegenviel. Wij haalden over een totale afstand van ruim 2200 km eigenlijk geen betere waarde dan 1 op 14. Dat is heel wat anders dan het beloofde verbruik en helemaal als je in ogenschouw neemt dat we de hele reis tamelijk relaxt en met respect voor alle snelheidslimieten gereden hebben…
Via de prachtige snelweg langs het meer van Genève rijden we vervolgens richting het skigebied van Chatel wat dan weer nét over de Franse grens ligt. We komen daar in de loop van de middag aan, wederom zo fris als een hoentje, terugkijkend op een fijne rit. Eerst maar eens de auto uitladen bij het hotel. De auto zit goed vol, want we hebben niet alleen een de normale ski-uitrusting mee maar ook nog een complete set vintage skispullen én een complete “vélo-ski”, een fiets met ski’s uit de jaren ’60. Ik schreef eerder al dat de C5 Aircross een ruime en praktische auto is. Toch laat hij op het vlak van de belading een steekje vallen: de elektrisch bediende achterklep kan niet ver genoeg omhoog. Bij het uitladen stoten we meerdere malen onze hoofden en da’s echt niet fijn. Ook zijn de achterdeuren wat laag. Dat wil zeggen: omdat het dak vrij bol naar het midden loopt is de instapopening naar de achterbank wat laag. Weer op het hoofd letten! Verder zijn de beladingsmogelijkheden legio. De achterbank laat zich in 3 delen neerklappen waardoor je met vier man kunt zitten en het middelste deel plat kunt leggen voor bv je ski’s. Daarnaast is de achterbank in drie delen te verschuiven, is er een dubbele laadvloer in de kofferbak en ontstaat er bij het neerklappen van de bank een mooie vlakke laadvloer. Nog even over de kofferruimte: de plaat over het reservewiel (optie van 150 euro…) kan in 2 hoogtes worden gemonteerd. Hierdoor kan ook een volwaardig wiel of een LPG-tank onder de plaat worden opgeborgen. Hulde!
De daarop volgende dagen rijden we heerlijk ontspannen door een van Frankrijks mooiere skigebieden. Het weer is uitstekend en we kunnen genieten van het grote panoramadak waarvan het voorstel deel helemaal open kan. De goede windvanger zorgt er voor dat het in de auto stil blijft en de boel op hogere snelheid niet gaat denderen. De ochtenden zijn echter nog stervenskoud: min 10 is normaal en dat geeft gelijk de mogelijkheid om te testen hoe snel het warm wordt in de auto en hoe snel de ruiten ontdooid zijn. Daar kunnen we kort over zijn: prima verwarmings- en ventilatiesysteem dat snel genoeg op temperatuur komt en waarbij de voorruit goed opgewarmd wordt. Overigens laat het hele klimaatsysteem zich goed regelen via het touch-screen. Gelukkig heeft men een losse druktoets aangebracht waarmee je in één keer de ontwasemingsstand kunt inschakelen, dat komt het bedieningsgemak én dus de verkeersveiligheid echt ten goede.
Na een paar heerlijke dagen op de pistes en in de zon rijden we op vrijdagmiddag terug richting Nederland. Door een onvoorziene omstandigheid moeten we in één keer terug, wat betekent dat we 12 uur in de C5 Aircross mogen doorbrengen, hoofdzakelijk op de snelweg. Dat geeft tijd om na te denken over wat deze C5 Aircross ons te bieden heeft. Is het een alternatief voor een C5 Tourer? Mag je dit als een opvolger van de vorige C5 zien? Nee, want dat is een oneerlijke vergelijking. Iets met appels en peren. Deze nieuwe C5 Aircross is een SUV en geen D-klasse stationcar. Het is een andere auto voor een andere klant. Is het nieuwe onderstel met de Progressive Hydraulic Cussions een alternatief voor het door velen zo geliefde veerbollen-onderstel? Ja, wij vinden van wel. OK, het is anders, het biedt (vergeleken met hydractive) minder mogelijkheden, maar het werkt goed, het veert echt lekker en het is daarbij ook nog eens veel onderhoudsvriendelijker én goedkoper om te maken waardoor het voor meer modellen beschikbaar is. Waren veerbollen in het recente verleden alleen nog leverbaar op de duurdere C5 modellen en op de C6, het PHC-systeem zit nu ook al op een Cactus.
Dat brengt ons gelijk bij het punt prijs-kwaliteit: de door ons gereden C5 Aircross BleuHDi 180 kost in Shine-uitvoering en met wat opties zoals een elektrisch bediende achterklep en schuifdak rond de € 53.000,- Dat is een boel geld, maar vergeleken met de Duitse concurrentie helemaal geen gekke deal. Je krijgt voor dat geld namelijk een heleboel auto. Een geweldige motor/bak combinatie, een fijn onderstel, sublieme stoelen én een zeer complete uitrusting. Maar je hoeft geen halve euro-ton uit te geven: voor rond de 35.000 euro rijd je namelijk al een zeer compleet uitgeruste C5 Aircross met een fijne 130 pk benzinemotor. En dát mag je naar ons idee best een scherpe prijs noemen. Je krijgt namelijk een prima afgewerkte auto, waarvan nergens iets rammelt of kraakt en die gewoon lekker rijdt. Dat er hier en daar een stuk plastic is gebruikt wat misschien wat harder aanvoelt dan we zouden wensen nemen we voor lief: een scherpe prijs moet ergens vandaan komen namelijk en de algehele indruk van afwerking en materiaalgebruik is gewoon goed te noemen.
De weg die Citroën is ingeslagen met het PHC-systeem, de Advanced Comfort Seats en het idee om (weer) meer de nadruk op comfort dan op pure dynamiek te leggen is naar ons idee erg geslaagd. Dit concept past naar ons idee bij Citroën: comfortabele auto’s maken die voor een breed publiek bereikbaar zijn. We zeggen na een week C5 Aircross: missie geslaagd!
Reageren? Dat mag in het draadje C5 Aircross: Comfort met de C van…!
Tekst & foto’s: waterman