Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (40)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Citroën C5 Tourer Tinkoff Pro Team
In het professionele wielercircuit rijden fluorgele Citroëns C5 Tourer rond. Die kleur danken zij aan de hoofdsponsor van het team, de Russische internetbank Tinkoff. Het team heeft voor Citroën gekozen, omdat het daarmee als geen ander over de kinderkopjes van Parijs-Roubaix kan jakkeren.
Citroën is altijd prominent aanwezig geweest in de wielersport. Al met de Traction scheurden zowel ploegleiders als wedstrijdcommissarissen graag over het parcours. Met de DS en de CX ging dat nog beter, want in en op die breaks pasten nog meer fietsen, onderdelen, drankjes en pilletjes.
Ook in de reclamekaravaans van grote wedstrijden is Citroën altijd goed vertegenwoordigd geweest. Bovenop een Traction Avant gezeten, pleegde Yvette Horner een aanslag op de oren van de wielerfans. Wanstaltig verbouwde HY’s deden datzelfde op hun ogen. De C3 Pluriel wordt al jaren niet meer geproduceerd, maar is nog altijd een geliefde basis voor het vervoer van reclameobjecten.
Niet alleen in de reclamekaravaan, maar ook in de wedstrijd zelf rijdt Citroën duidelijk zichtbaar mee. Een van de ploegen die door Citroën ondersteund worden, is het Tinkoff Pro Team. In januari 2015 zijn Citroën en toen nog Team Tinkoff-Saxo een tweejarige overeenkomst aangegaan.
Op tinkoffteam.com valt te lezen dat een team rond dertig wielrenners een indrukwekkend wagenpark heeft. Er zijn maar liefst 24 Citroëns C5 Tourer voor de ploegleiding en -ondersteuning. Van de Jumpy en de Jumper zijn er elk twee in gebruik als transportvoertuigen. Daarnaast zijn er nog twee vrachtwagens als rijdende werkplaatsen, twee touringcars en twee keukenwagens.
De motivatie van Tinkoff om voor de C5 te kiezen: De Citroëns C5 zijn onmisbaar voor onze prestaties op de weg. We hebben twee tot drie servicevoertuigen per race en ze moeten een ruige behandeling kunnen weerstaan. Op de steile beklimmingen van de grote rondes moeten ze met veel betrouwbaarheid draaien, want motorproblemen zouden desastreus zijn. In Parijs-Roubaix moeten ze op hoge snelheid over kinderkopjes rijden en ondertussen een comfortabele en stabiele werkplek bieden aan de ploegleiders en mécaniciens, die vaak uit de ramen hangen om op die hoge snelheid mechanische problemen te verhelpen.
In 2016 is Saxo-Bank niet langer co-sponsor, dus hun harde blauw verdwijnt. Het fluorescerende geel van enige hoofdsponsor Tinkoff blijft en krijgt grijs als steunkleur. Als je zelf wilt gaan bekijken hoe dat er op een Citroën C5 Tourer uitziet, kun je bij alle Vlaamse voorjaarsklassiekers en bij de Amstel Gold Race terecht.
Je kunt hier op dit artikel reageren.
tekst: RensKorevaar, foto’s: Tinkoff Pro Team